Δημήτρης Καταλειφός, Άννα Κοκκίνου, Ράνια Οικονομίδου: «τρεις έξυπνους ηθοποιούς» ζητούσε ο Τόμας Μπέρνχαρντ για να ερμηνεύουν τα τρία νοσηρά αδέρφια στο έργο του «Ρίττερ, Ντένε, Φος». Η αφορμή δόθηκε και οι τρεις γνωστοί πρωταγωνιστές βρέθηκαν ξανά μαζί στη σκηνή ύστερα από 24 χρόνια. Αφορμή για την επανένωση των τριών σταθερών αυτών πρωταγωνιστών του ελληνικού θεάτρου, 24 χρόνια μετά τη διάλυση του τότε θιάσου τους, της «Σκηνής», στάθηκε το έργο του αιρετικού αυστριακού Τόμας Μπέρνχαρντ «Ρίτερ, Ντένε, Φος» (1984) για την αρρωστημένη αδερφική σχέση των τριών τέκνων ενός βαθύπλουτου μεγαλοβιομηχάνου. Τα ονόματα του τίτλου είναι των ηθοποιών για τους οποίους ο συγγραφέας έγραψε το έργο.

Τα πρόσωπα του έργου είναι τα τέκνα ενός βαθύπλουτου μεγαλοβιομηχάνου, του Βόρινγκερ. Το έργο, όμως, βρίθει αναφορών στον φιλόσοφο Λούντβιχ Βιτγκενστάιν καθώς και στον ανιψιό του, τον σχιζοφρενή Πάουλ, με τον οποίο ο Μπέρνχαρντ υπήρξε φίλος, αλλά και σε ένα πλήθος εμβληματικών μορφών της ευρωπαϊκής τέχνης και διανόησης: από τον Μπαχ μέχρι τον Γκαίτε και από τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Κίρκεγκαρντ.

Φιλοσοφία, Τέχνη και συνείδηση εκρήγνυνται στο σαρκαστικό, εριστικό και υπόγεια ποιητικό αυτό κείμενο, το οποίο, κατ’ εντολή του συγγραφέα είναι γραμμένο «για τρεις έξυπνους ηθοποιούς». Ο Φος (Δημήτρης Καταλειφός), ο οποίος έχει μόλις συμπληρώσει είκοσι χρόνια εγκλεισμού σε ψυχιατρική κλινική, προσκαλείται σε οικογενειακό γεύμα στο πατρικό, από την αδερφή του Ντένε (Άννα Κοκκίνου). Η μικρότερη όμως αδερφή, η Ρίττερ (Ράνια Οικονομίδου) είναι τελείως αντίθετη με αυτήν την επίσκεψη του «άσωτου» Φος. Γύρω από το οικογενειακό γεύμα, ο Φος θα ξεσπάσει: «Αυτή είναι η τραπεζαρία απ’ όπου ξεκίνησε όλο το κακό. Πατέρας, μητέρα, παιδιά, όλα πρόσωπα της κόλασης. Σε σάλτσες και σε σούπες πνιγόταν πάντα ό,τι είχε κάποια αξία. Είχα μια αληθινή είχα μια ανεκτίμητη σκέψη, την έπνιγε η μητέρα στη σούπα της. Είχα ένα αληθινό κι ανεκτίμητο αίσθημα, μου το σκέπαζε με τις σάλτσες της. Και ο πατέρας ανεχόταν ανενδοίαστα ό,τι απονέκρωνε η μητέρα -να γιατί αυτή την τραπεζαρία πάντα τη μισούσα!». Πρωτοείδαμε το έργο το 1991, με τους Λευτέρη Βογιατζή, Λυδία Κονιόρδου και Όλια Λαζαρίδου.

Σημειώστε πως φέτος η Ευρώπη γιορτάζει τα 80 χρόνια από την γέννηση του Τόμας Μπέρνχαρντ (1931-1989, αυτού του σύγχρονού μας και όμως ήδη κλασικού συγγραφέα. Στην Αθήνα παίζεται ήδη ο μονόλογός του «Απλά Περίπλοκος» στο Θέατρο Τέχνης, από τον Γιώργο Κιμούλη, ενώ το «Ρίττερ, Ντένε, Φος» κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Σφενδόνη ανήμερα των Χριστουγέννων, σε σκηνοθεσία των τριών ερμηνευτών καθώς και του Πάνου Παπαδόπουλου, σκηνικά της Εύας Μανιδάκη και φωτισμούς του Αλέκου Γιάνναρου. 




πηγή: athinorama.gr