Οι ενδιαφέρουσες και ποικίλες εκδηλώσεις του Μουσείου Μπενάκη συνεχίζονται το 2012, με ένα πρόγραμμα εκθέσεων εξισορροπημένο ανάμεσα στα εικαστικά, τη φωτογραφία, την αρχιτεκτονική, τα αφιερώματα στα μεγάλα θέματα του Ελληνισμού, καθώς και σε ιστορικά τεκμήρια και παράλληλες εκδηλώσεις που πλαισιώνουν τις εκθέσεις. Το πρόγραμμα για το πρώτο εξάμηνο του νέου έτους, ξεκινά από τα κεντρικά κτίρια του Μουσείου στην οδό Κουμπάρη, με τη μεγάλη φωτογραφική έκθεση «Σμύρνη: Η καταστροφή του Κοσμοπολιτισμού (1880-1922)» και καταλήγει τον Απρίλιο στην Πειραιώς με το αφιέρωμα στον ζωγράφο και χαράκτη Βάλια Σεμερτζίδη (1911-1983), ενός δημιουργού που το έργο του έχει μέχρι στιγμής, ελάχιστα μελετηθεί.

Στο ενδιάμεσο, ο γλύπτης Θόδωρος Παπαγιάννης θα στήσει στο αίθριο της Πειραιώς τα εμβληματικά του ανθρωπόμορφα τοτέμ και, επίσης, το κοινό θα έρθει σε επαφή με τη ζωγραφική, τη γλυπτική και τα κοσμήματα του πολύπλευρου καλλιτέχνη Πάρι Πρέκα (1926-1999), μέσα από την έκθεση που επιμελείται ο κριτικός τέχνης Χάρης Καμπουρίδης.

Ειδικότερα, ο καινούργιος χρόνος φέρνει στο Μουσείο Μπενάκη, τη μεγάλη φωτογραφική έκθεση για τη Σμύρνη, με οδηγό φωτογραφίες από διεθνείς συλλογές και ένα ιστορικό ντοκιμαντέρ της Μαρία Ηλιού.

Η έκθεση θα εγκαινιασθεί στις 25 Ιανουαρίου και θα την διαδεχθεί στις αρχές Μαρτίου, επίσης στο κεντρικό κτίριο, η έκθεση φωτογραφίας με θέμα την «Ανταλλαγή των Πληθυσμών ανάμεσα στην Τουρκία και την Ελλάδα: 1923».

Στο κτίριο της Πειραιώς ξεκινούν από τις 25 Ιανουαρίου επίσης ενδιαφέρουσες εκθέσεις, με πρώτη την έρευνα του αρχιτέκτονα Ζήση Κοτιώνη, ο οποίος με τις μελέτες του έθεσε σε ριζική κριτική το μοντέλο της ελληνικής πολυκατοικίας και το μοντέλο του αστικού κτιρίου.

Την έκθεση «Ζήσης Κοτιώνης - Πληθοδομές», επιμελείται ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης (26/1-19/2/2012). Στη συνέχεια, αρχές Φεβρουαρίου, επίσης στην Πειραιώς, παίρνουν θέση 14 νέοι Γάλλοι και 21 Έλληνες αρχιτέκτονες, δημιουργώντας ένα πανόραμα νέων αρχιτεκτονικών αναζητήσεων για το ελληνικό και το γαλλικό αστικό και φυσικό τοπίο.

Την έκθεση «14F/21 GR. Nέοι Γάλλοι και Έλληνες αρχιτέκτονες», διοργανώνει το Μουσείο Μπενάκη σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Αρχιτεκτονικής και το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών.

Ακολουθεί στα μέσα Φεβρουαρίου η έκθεση «Made in Britain: Σύγχρονη τέχνη από τη συλλογή του Βρετανικού Συμβουλίου», επιχειρώντας μια χαρτογράφηση καλλιτεχνικών πρακτικών, ομάδων και τάσεων όπως προκύπτει από τη συλλογή του Βρετανικού Συμβουλίου, η οποία αριθμεί περισσότερα από 8.500 έργα. Χένρι Μουρ, Ντέιβιντ Χόκνεϊ, Σάρα Λούκας, Ντάμιεν Χέρστ είναι κάποια από τα ονόματα της συλλογής, από τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα έως τις ημέρες μας.

Επίσης, από τα μέσα Φεβρουαρίου, οι επισκέπτες θα δουν στη ράμπα του Μουσείου Μπενάκη της Πειραιώς, τη εγκατάσταση του Αντώνη Πίττα «LANDART», μια επένδυση του χώρου με ειδικές λάμπες.

Ο καλλιτέχνης επεμβαίνει στο σκελετό του κτιρίου και μετατρέποντας σε «διαφανή» την πρόσοψη, οργανώνει, όπως λέει, το χώρο σαν μία σκηνή (stage) με τρόπο αντίθετο από τη «διαγώνια» κίνηση του θεατή που ανεβαίνει τη ράμπα.

Την ίδια περίοδο -μέσα Φεβρουαρίου- στο Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης θα εκτεθεί η νέα σειρά κοσμημάτων που σχεδίασε η Έλενα Σύρακα, εμπνευσμένη από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη, ενώ στα τέλη Φεβρουαρίου θα εκτεθούν στην Πειραιώς μακέτες του αρχιτεκτονικού γραφείου Ferrater & Asociados (OAB) που εκπονήθηκαν από το 1971 μέχρι σήμερα.

Η έκθεση παρουσιάστηκε πρώτη φορά εκτός Ισπανίας το 2006 κι από τότε ταξιδεύει σε πολλές πρωτεύουσες.

Τέλος, στην Πειραιώς, θα εκτεθούν στις αρχές Απριλίου οι φωτογραφίες από τα προσφυγικά της Λεωφόρου Αλεξάνδρας, τις οποίες τράβηξε με το φακό της η Κλεοπάτρα Χαρίτου, εστιάζοντας στην πολιτισμική αξία της αρχιτεκτονικής των κτιρίων, όπως την καταγράφει ο φακός στα εσωτερικά των διαμερισμάτων με τις προσωπικές ιστορίες των κατοίκων.