Στις 18 μέχρι και τις 21 Ιουλίου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών συναντιούνται σπουδαίοι αναμορφωτές της τέχνης και της λογοτεχνίας, εκείνοι που υψώθηκαν εκτός μέσου όρου και που αντέχουν τον χαρακτηρισμό «ιερά τέρατα». Ο θεατρικός σκηνοθέτης, Μπομπ Ουίλσον, για πολλούς ειδικούς ο κορυφαίος της γενιάς του, ο οποίος, δείχνει να εκτιμά το ελληνικό θεατρικό κοινό και τους ανθρώπους που σ' αυτή τη χώρα συνεχίζουν να έχουν ως μέρος της καθημερινότητάς τους την υψηλή τέχνη του θεάτρου, την περασμένη σε εθνικό DNA. Άλλωστε φέτος θεωρήθηκε επαναστατική, παγκοσμίως, η «Οδύσσεια» που παρουσίασε στο Εθνικό Θέατρο. Τώρα, λοιπόν, θα παρουσιάσει εδώ, το έργο «Δανιήλ Χαρμς - The Old Lady», στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.

Στη σκηνή θα βρεθεί ο θρυλικός Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, ο έξοχος χορευτής, ο ιδιαίτερος θεατρικός, κινηματογραφικός και τηλεοπτικός ηθοποιός, ο ιδιοφυής καλλιτέχνης, ο λατρεμένος των γυναικών και εκείνος που η θέση του στην Ιστορία του χορού είναι σίγουρη και με δικό του κεφάλαιο, για μια ταραχώδη ζωή και ένα σκανδαλωδώς ένθεο ταλέντο.

Στη σκηνή και ο Γουίλιαμ Νταφόε, ιδρυτικό μέλος της πειραματικής εταιρείας θεάτρου The Wooster Group και διάσημος σε όλον τον πλανήτη από τις ερμηνείες στα κινηματογραφικά Πλατούν. Γεννημένος την 4η Ιουλίου, Ο Άγγλος Ασθενής, Ο Τελευταίος Πειρασμός, Ο Μισσισσιπής Καίγεται, Spider-Man, Ιπτάμενος Κροίσος, H Σκόνη του Χρόνου του Θόδωρου Αγγελόπουλου καλ.

Το έργο, «The Old Woman», «Η γριά γυναίκα», είναι ένα ποιητικό, ειρωνικό, γεμάτο συμβολισμούς κείμενο ψυχής του λογοτέχνη της ρωσικής πρωτοπορίας Δανιήλ Χαρμς, ενός από τους δημιουργούς της αβανγκάρντ λογοτεχνίας της Ρωσίας του '30.

Ο Δανιήλ Χαρμς ανήκε σε μία ομάδα αντισοβιετικών συγγραφέων, γι' αυτό νωρίς, εξορίστηκε και έζησε τον φρικιαστικό κόσμο των σταλινικών φυλακών. Όταν συνελήφθη για δεύτερη φορά, πέθανε σε γκουλάγκ, μάλλον από ασιτία, στην ψυχιατρική πτέρυγα της φυλακής Νο.1 του Λένινγκραντ. Πίσω του άφησε ένα μεγάλο και ογκώδες έργο αλλά παρέμεινε γνωστός σε ολόκληρο τον κόσμο, ως συγγραφέας παιδικών βιβλίων, με ένα σύμπαν μέσα σ' αυτά σουρεαλιστικό και αλλόκοτο, ενώ δεν πρόλαβε να δει παρά ελάχιστα έργα του δημοσιευμένα.

Στο «The Old Woman» που βασίζεται το θεατρικό, ένας συγγραφέας επιχειρεί να γράψει για έναν θαυματοποιό, ώσπου έρχεται αντιμέτωπος με το πτώμα μιας γριάς και πρόκειται για το μεγαλύτερο μυθιστόρημα του Χαρμς, έκτασης 10.000 λέξεων, που έχει χαρακτηριστεί ως πολιτική νουβέλα, γραμμένη το 1930.

Αξιοσημείωτο είναι πως ο Μπαρνίσκοφ, ο οποίος με ένα άλμα χορευτικό και αξιοθαύμαστο, σχεδόν ακροβατικό, πέρα από τους νομούς της φύσης και της βαρύτητας ζήτησε άσυλο στον Δυτικό κόσμο, αυτομολώντας, από την Σοβιετική Ένωση, αρνείται να επισκεφθεί, ακόμα και σήμερα τη Ρωσία, σκύβει πάνω από τα ιερά κείμενα των μαρτύρων της χώρας του.

Όπως και να χει, πάντως, μιλάμε για μια συνάντηση και θεατρική πράξη που θα θυμούνται για χρόνια, όσοι θα το δουν από κοντά.

Α.Τ.