Στους Φιλίππους γιορτάζουν με Σεφέρη

Στους Φιλίππους γιορτάζουν με Σεφέρη

Όπως τα πεύκα / κρατούνε τη μορφή του αγέρα

ενώ ο αγέρας έφυγε, δεν είναι εκεί

το ίδιο τα λόγια φυλάγουν τη μορφή του ανθρώπου

Ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί, χορευτές, τραγουδιστές, δημοσιογράφοι, ζωγράφοι, συγγραφείς καθώς και  μελετητές του ποιητή θα παρουσιάσουν αποσπάσματα από την πνευματική κληρονομιά του Γιώργου Σεφέρη σε μια σειρά εκδηλώσεων στο πλαίσιο του 59ου Φεστιβάλ Φιλίππων.

1 Αυγούστου - Φυλακές Φρουρίου

ΙΟΛΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ

Φονικό στην εκκλησιά του Τ.Σ. Έλιοτ

Murder in the Cathedral. Το φονικό στην εκκλησιά. Δύο κορυφαίοι ποιητές του 20ου αιώνα, δυο νομπελίστες, παραδίδουν στην ελληνική γλώσσα ένα σπουδαίο έργο. Το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο του Τ.Σ. Έλιοτ για το θέατρο, ένα ποιητικό όραμα που γράφτηκε για τις γιορτές του Καντέρμπουρι το 1935 και που μεταφράστηκε το 1963 από τον Γιώργο Σεφέρη, λίγους μήνες πριν την βράβευσή του από τη Σουηδική Ακαδημία. Παρότι στο έργο παρουσιάζονται περισσότεροι από δέκα χαρακτήρες, στον πρόλογό του ο Σεφέρης γράφει: «τα πρόσωπα του έργου δεν είναι πολλά - είναι ένας, ο Θωμάς. Η μάχη του με το αξεχώριστο κακό. Ο αγώνας ενός ανθρώπου με την περηφάνια του, η προσπάθειά του να καθαριστεί από την ίδια του την περηφάνια. Να μην επιθυμεί τίποτα πια, ούτε καν την δόξα του μάρτυρα. Κάτι που σήμερα δεν το χωράει ο νους μας». Η Ιόλη Ανδρεάδη θα παρουσιάσει στο 59ο Φεστιβάλ Φιλίππων μια εκδοχή για δύο πρόσωπα.

Σύλληψη - Σκηνοθεσία - Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Διασκευή Κειμένου: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Ερμηνεύουν: Μαρίνα Κανελλοπούλου & Νεκτάριος Σμυρνάκης

3 Αυγούστου - Φρούριο

ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ

Άσμα ασμάτων – μια νύχτα κάτω από τ’ άστρα

Ερωτικά ποιήματα έχουν γραφτεί πολλά. Αναμφισβήτητα όμως, το Άσμα Ασμάτων είναι το ωραιότερο. Φτάνει σ’ εμάς από τα βάθη του χρόνου με δύναμη και καθαρότητα σαν ένα ποτήρι δροσερό νερό. Φλεγόμενο. Η Όλια Λαζαρίδου σκηνοθετεί μια παράσταση που στηρίζεται πάνω στην κίνηση, τον λόγο και τη μουσικότητα του λόγου. Επιλέγει τη μετάφραση του Σεφέρη επειδή σε εποχές τόσο μεγάλης πνευματικής ένδειας, μια γλώσσα παιδεμένη σαν τη δικιά του, γλώσσα ενός αληθινά μεγάλου ποιητή που είναι θησαυρός για τη λογοτεχνία μας, έχει σημασία ν‘ ακούγεται, για να μη ξεχνιέται. Να περνάει και να ζωντανεύει μέσα από τα στόματα των νέων ηθοποιών – τριών αγοριών και τριών κοριτσιών – αποφοίτων και σπουδαστών της σχολής του Θεάτρου Τέχνης που συμμετέχουν στην παράσταση.

Σκηνογραφία: Εμμανουήλ Ζαχαριουδάκης
Μουσική: Jason
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Διδασκαλία στροβιλισμού: Aλέξανδρος Φαρμάκης
Επιμέλεια κίνησης: Μαρίζα Τσίγκα
Κρουστά: Νίκος Χαλδαιάκης
Βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Μαρία Πασχάλη

Παίζουν: Λήδα Κουτσοδασκάλου, Παναγιώτα Παπαδημητρίου, Νόρα Παντου, Δημήτρης Τσιγκριμάνης, Βαγγέλης Αμπατζής, Ευθύμης Χαλκίδης. Συμμετέχουν: Νίκος Χαλδαιάκης, Άννα Μαρία Πασχάλη

5 Αυγούστου - Φρούριο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΝΔΡΕΟΥ

Ημερολόγιο καταστρώματος Γ’- Κύπρον, ου μ’ εθέσπισεν

Ο Γιώργος Ανδρέου ανθολογεί κομμάτια κι αποσπάσματα από τα εξαίσια ποιήματα της συλλογής Ημερολόγιο Καταστρώματος Γ’ του Γιώργου Σεφέρη. Τα μελοποιεί και τα περιβάλλει με μουσικές και ήχους μιας ορχήστρας που είναι εξίσου συμφωνική, κινηματογραφική, μεσογειακή. Τα συνδέει με μελοποιημένα αποσπάσματα από ποιήματα του Πάουντ και του Έλιοτ – στις γνωστές μεταφράσεις τους από τον Γιώργο Σεφέρη  - καθώς και του Μπρεχτ. Πίσω από το ποιητικό Σεφερικό σύμπαν στο Ημερολόγιο καταστρώματος, υψώνονται σκιές γιγάντων: Όμηρος, Ευριπίδης – έμμεσα αλλά επιτακτικά μελοποιείται εξίσου ο δικός τους Κόσμος, αφού τα ποιήματα του Ημερολόγιου διαρκώς μαζί τους συνομιλούν, στα αρχετυπικά τους αριστουργήματα «κλίνουν γόνυ». Στη σκηνή δύο πρόσωπα – μια νεαρή γυναίκα ερμηνεύτρια κι ένας νέος άνδρας χορευτής: Η γυναίκα είναι η Φωνή, ο Λόγος, η Ηχώ του ποιητικού σύμπαντος του Σεφερικού Τρόπου. Ο άνδρας είναι η άλκιμη σωματικότητα του ποιητή Σεφέρη – επειδή οι ποιητές είναι πάντοτε νέοι, ωραίοι, αινιγματικοί. Προσωποποιούν το αίνιγμα της Ποίησης, της ζωής πίσω από την Ποίηση, της Ποίησης δίπλα στη ζωή. Το Ημερολόγιο Καταστρώματος Γ’ ο Σεφέρης το αφιέρωσε στην Κύπρο. Κι αυτό μετράει. Ξεχωριστά. Χορογραφεί, χορεύει κι οργανώνει τον σκηνικό χώρο ο Ερμής Μαλκότσης. Ερμηνεύει η Κορίνα Λεγάκη.

8 Αυγούστου - Αίθριο Νομαρχίας

ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ

-Ματζουράνα μου

- Γιωργή μου

Αλληλογραφία  Μαρώς και Γιώργου Σεφέρη

Πέμπτη, 2 πρωί [Αθήνα, 4 Σεπτεμβρίου 1936]

Τώρα κοιμάσαι. Για να μπορέσω να σου γράψω πρέπει να περιμένω ως τις οκτώ και τέταρτο. Θα ήταν υπερβολικό. Αυτό σημαίνει ότι δεν ξέρω ακόμη να σου μιλώ με τα γράμματα. Είναι κι αυτό μια γυμναστική που εύχομαι να μη χρειαστεί να τη δοκιμάσω. 

Ο ηθοποιός Χρήστος Χατζηπαναγιώτης ανθολογεί και παρουσιάζει την αλληλογραφία της Μαρώς και του Γιώργου Σεφέρη.

Συμμετέχει η ηθοποιός Ελευθερία Μπενοβία

9 Αυγούστου - Αίθριο Νομαρχίας

ΜΑΡΙΑ ΧΟΥΚΛΗ

Συνέντευξη με τον Γιώργο Σεφέρη

-Κύριε Σεφέρη ξαφνιαστήκατε που σας απέδωσαν την ιδιότητα του χορηγού αισιοδοξίας; Μπορείτε να αισιοδοξείτε στις μέρες μας;

Γ.Σ: Δεν μένω τυφλός στα ψεγάδια μας, αλλά έχω την ιδιοτροπία  να πιστεύω στον εαυτό μας. Το σπουδαίο δεν είναι ν' αλλάξουμε τη ζωή μας, ονειροπολώντας μιαν άλλη πιο ενδιαφέρουσα, αλλά να κάνουμε να λαλήσει τούτη η ζωή, όπως μας δόθηκε, την καθημερινή, την ταπεινή, την ανθρώπινη, όπου το καθετί που μπορούσε να γυρέψουμε πρέπει να υπάρχει.

-Στους πολιτικούς πιστεύετε;

Γ.Σ: Είναι πιο εύκολο να περάσει καμήλα από την τρύπα βελόνας, παρά Έλληνας πολιτικός να καταλάβει την Ελλάδα. Στη βάση κάθε συζήτησης εξυπακούεται ένα σιωπηρό συμβόλαιο. Χωρίς αυτό έχουμε ίσως πολλούς παράλληλους μονολόγους, αλλά δεν έχουμε διάλογο. Για την ώρα, είμαστε η χώρα των παράλληλων μονολόγων.

Δημήτρης Μαρωνίτης, αναφερόμενος στην αγάπη σας για τη μουσική, χρησιμοποίησε την έκφραση "δεύτερη παιδεία".  Συμφωνείτε;

-Γ.Σ: Αν ήμουν ελεύθερος θα πήγαινα στο Παρίσι να σπουδάσω μουσική. Αν ήμουν μουσικός θα ‘ γραφα μια μουσική που θα λεγότανε Το ρολόι και η αργοναυτική εκστρατεία: πέντε έξι πνευστά, το σιδερένιο τρίγωνο και τα κύμβαλα (δεν ξέρω τα σωστά τους ονόματα). Θα ’ταν η θάλασσα, τα κουπιά, και ο ήχος του ρολογιού θα ’ρχότανε a contrattempo να τα χαλάσει όλα...

Το κείμενο θα εκδοθεί από τις εκδόσεις «Ποταμός» της Αναστασίας Λαμπρία.

10 Αυγούστου - Φρούριο

ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΚΘΒΕ

Ο κύριος Γιώργος Σεφέρης - Ένας βαθύσκιωτος και εντεψίζης Έλληνας

Τραυματισμένο κορμί,

τραυματισμένος ο τόπος,

τραυματισμένος ο καιρός

Γιώργος Σεφέρης, Φιλοκτήτης

Ήταν κάποτε ένας άντρας, με μνήμες τραυματισμένες. Και προσπάθησε να τις επουλώσει παίζοντας με τη ζωή, με τα παιδιά, με τις γυναίκες. Ήταν κάποτε ένα άντρας που ζούσε σ’ έναν τραυματισμένο τόπο. Και προσπάθησε να τον επουλώσει ζώντας πολιτικά, με τρόπο καίριο και ουσιαστικό. Ήταν κάποτε ένας άντρας που ζούσε σ’ έναν τραυματισμένο καιρό. Και προσπάθησε να τον επουλώσει γράφοντας ποίηση. Γιατί, τελικά, “ποίηση είναι αυτό που απομένει”.

Σύνθεση κειμένων: Γιώργος Φράγκογλου
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας

11 Αυγούστου - Παλιά Μουσική

ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΦΙΛΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΡΑΛΛΗΣ

Ο δικός μου Σεφέρης

Δούναι και λαβείν: Περιδιαβάσεις και καταδύσεις στην ποίησή του

"Έρωτας και φθορά έρωτας και θάνατος, μοτίβα διιστάμενα αλλά και συνταιριασμένα, αποτελούν το θέμα της "μελέτης" του φιλόλογου καθηγητή Δημήτρη Παπαράλλη με τίτλο: Ο έρωτας και ο θάνατος στην ποίηση του Γιώργου Σεφέρη (Στροφή, Μυθιστόρημα, Κίχλη).

Ταξίδι σε μιαν ενιαία και αδιαίρετη μεταφυσική διάσταση της ανθρώπινης φύσης. "Έρωτας, μνήμη, νοσταλγία, φθορά, θάνατος", η κλίμακα της ποίησης και της ζωής του Σεφέρη.

Το βιβλίο παρουσιάζει η φιλόλογος Χάρις Χριστοφορίδου.

Με αφορμή το βιβλίο ο συγγραφέας θα μιλήσει για τον Σεφέρη με θέμα: Ο δικός μου Σεφέρης «Δούναι και λαβείν: Περιδιαβάσεις και καταδύσεις στην ποίησή του». Εξήντα περίπου χρόνια επικοινωνίας με το έργο του. Θα θυμηθεί πώς άρχισε η "μοιραία" συνάντηση με την ποίησή του. Θα σταματήσει σε κάποιες συλλογές και ποιήματα του Σεφέρη, προσωπικής του επιλογής. Θα επιχειρήσει κάποιες "καταδύσεις" στο ποιητικό του εργαστήρι, όπως τις κατάλαβε, τις μελέτησε και τις επαλήθευσε μέσα από τους στίχους του. Τι χρωστούμε στον Σεφέρη, πέρα από τα ίδια τα ποιήματά του; Τι μας δίδαξε με στοχασμό και ταπεινοσύνη αυτός ο σοφός γέρος;

Ποιήματα του Σεφέρη διαβάζει η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά

Παράλληλα θα προβληθεί η εκπομπή του Γιώργου Σγουράκη «Γιώργος Σεφέρης: 80 χρόνια από τη γέννησή του».

17 Αυγούστου - Φρούριο

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ-ΦΩΤΕΙΝΗ ΔΑΡΡΑ-ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΛΩΡΑΚΗΣ

Τα αστέρια κρατούν έναν κόσμο δικό τους

Το αφιέρωμα στον Γιώργο Σεφέρη συνεχίζεται με τη συναυλία-ρεσιτάλ του Δημήτρη Παπαδημητρίου και της Φωτεινής Δάρρα με τη σύμπραξη του νέου τραγουδιστή Γιώργου Φλωράκη.  Ο συνθέτης θα εκτελέσει στο πιάνο ένα πρόγραμμα που έφτιαξαν ειδικά για το Φεστιβάλ Φιλίππων. Περιλαμβάνει τραγούδια από αγαπημένες όσο και  ιστορικές τηλεοπτικές σειρές που είναι μελοποιημένα ποιήματα (Σκάκι του Αναγνωστάκη, Χρώμα δεν αλλάζουνε τα μάτια του Γκανά ή το Στάλσιμο του Διονύση Καψάλη)  αλλά και τραγούδια του Γκάτσου ή του Ελύτη - μερικές από τις μεγάλες τους επιτυχίες. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον θα παρουσιάσουν μέρος από το ανέκδοτο έργο του Δ. Παπαδημητρίου πάνω στον Γιώργο Σεφέρη Ο Άνθρωπος που του πήραν τον ίσκιο του. Από το Παντούμ, τη Στροφή και τη Ρίμα, Κι όμως εκεί στην άλλη όχθη μέχρι το Θα σου πάρουν τον ίσκιο των δέντρων  ο συνθέτης θα εντάξει- τιμώντας τον θεματικό κύκλο του Φεστιβάλ, έξι τραγούδια από τα δεκατέσσερα που έχει συνολικά μελοποιημένα. 

18 Αυγούστου - Οικόπεδο Κρέη

ΝΙΚΟΣ ΚΥΠΟΥΡΓΟΣ

Συμβουλές σ’ έναν νέο μουσικό

Μία συνάντηση στις 13 Οκτωβρίου 1970

Μια ιδιαίτερη βραδιά όπου ο συνθέτης Νίκος Κυπουργός ξεκινώντας από τη σχέση του Σεφέρη με τη μουσική, όπως αυτή προκύπτει μέσα από τις Μέρες του, θα μας οδηγήσει στην ακρόαση αποσπασμάτων έργων του Beethoven , του Schubert και του Debussy για βιολί, βιολοντσέλο και πιάνο. Στη συνέχεια θα μας αποκαλύψει για πρώτη φορά μια άγνωστη συνάντησή του με τον ποιητή με αφορμή την μελοποίηση ενός ποιήματός του. Μια ενδιαφέρουσα αφήγηση/συζήτηση για την έμπνευση του δημιουργού, τη μελοποιημένη ποίηση, την ξενιτιά εντός και πολλές άλλες σκέψεις.

19 Αυγούστου - Οικόπεδο Κρέη

ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ

Διάλειμμα χαράς

«΄Ημασταν χαρούμενοι όλο εκείνο το πρωί, Θεέ μου πόσο χαρούμενοι...», « πόσο παράξενα βαθιά αγαπηθήκαμε και τόσο ξαφνικά και τόσο άθελα... Διαφορετικοί, από άλλον κόσμο ο καθένας, από άλλη ράτσα σχεδόν, χωρίς να έχουμε ιδωθεί περισσότερο από τρεις φορές, και θα 'λεγα πως σ' έχω αναθρέψει».

Μια ωδή στον Έρωτα, στην καμπύλη του, στη διαδρομή του. Το πέρασμά του απ' τη ζωή μας είναι ένα Διάλειμμα Χαράς, μια ένεση "παραμυθιού της Χαλιμάς", που λέει κι ο ποιητής, πιο γήινο, πιο χειροπιαστό από την καθημερινότητα ακόμα. Η ανάσα του Έρωτα δίνει νόημα στην ύλη.  Ένα δρώμενο βασισμένο αποκλειστικά σε κείμενα και ποίηση του Γ. Σεφέρη.

Σύνθεση – Ερμηνεία: Μαρία Πρωτόπαππα, Γιώργος Παπανδρέου

21 Αυγούστου - Παλιά Μουσική

ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ

Ο Σεφέρης κατά μόνας. Προσωπικές εξομολογήσεις

To ηλεκτρονικό περιοδικό για το βιβλίο και τις τέχνες Ο Αναγνώστης συμμετέχει με τους «βόρειους»  φίλους του στο φετινό Φεστιβάλ Φιλίππων. Ο τίτλος του Φεστιβάλ «Γιώργος Σεφέρης – Χορηγός Αισιοδοξίας» εμπνέει ποιητές και πεζογράφους από τη Δράμα  και την Καβάλα για να παρουσιάσουν τη δική τους,  ιδιαίτερη σχέση με τον νομπελίστα ποιητή. Ποιητές και πεζογράφοι θα εξομολογηθούν  την προσωπική τους εμπειρία επαφής με το έργο και την προσωπικότητα του ποιητή. Ποια ήταν η πρώτη στιγμή γνωριμίας με το έργο του, τις αντιρρήσεις τους, την απομάκρυνση και την εκ νέου επαφή, το νόημα που έδιναν τότε και που δίνει τώρα ο καθένας προσωπικά. Συμμετέχουν οι : Κυριάκος Συφιλτζόγλου, Δημήτρης Πέτρου, Κοσμάς Χαρπαντίδης, Γεωργία Τριανταφυλλίδου, Αλέξανδρος Αραμπατζής κ.α Τη μουσική επιμέλεια έχει ο συνθέτης  Δημήτρης Δοξάκης .Στην εκδήλωση συμμετέχει και ο Αργύρης Μπακιρτζής με  το συγκρότημά του παρουσιάζοντας τον Έρωτικό λόγο του Σεφέρη. Συντονίζει ο Γιάννης Μπασκόζος.

22 & 23 Αυγούστου - Οικόπεδο Κρέη

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΙΛΙΠΠΩΝ – ΔΗΠΕΘΕ ΚΑΒΑΛΑΣ

Προς τον κύριο Φράνκλιν Α. Φορντ, 27/12/67

Παράσταση με τέσσερις ηθοποιούς, έναν χορευτή και έναν μουσικό επί σκηνής.

Η θέση μιας άρνησης.

Η παράσταση ξεκινά με ένα όχι. Μια άρνηση. Ένα όχι και τόσο γνωστό γράμμα του Σεφέρη, απάντηση στον Κοσμήτορα της Σχολής Τεχνών κι Επιστημών του Πανεπιστημίου του Χάρβαρντ, Φράνκλιν Α. Φορντ, όπου αρνείται να αποδεχτεί έναν ετήσιο διορισμό ως καθηγητής της ποιήσεως της έδρας Charles Eliot Norton για το ακαδημαϊκό έτος 1969-1970 με μισθό 28.000 δολάρια. Ο Σεφέρης σπεύδει να δηλώσει με τη στάση του ότι δε θεωρεί την ποίηση μια «ιδιωτική υπόθεση» αλλά ακριβώς το αντίθετο. Μια «δημόσια υπόθεση».  Αυτό  ακριβώς είναι που μας  ενδιαφέρει.  Πάνω σ’ αυτή του τη θέση θα εργαστούμε μέσα από τα κείμενά του- ημερολόγια ιδιωτικά και πολιτικά, Δοκιμές, αλληλογραφία αλλά και την ποίησή του. Η παράσταση κρατιέται μακριά από αδικαιολόγητες βιογραφικές περιέργειες. Ενδιαφέρεται όμως, εκεί που το θεωρεί αναγκαίο και απαραίτητο για τα βιώματα που αποτελούν αναφορά αναπόσπαστη από το έργο του.

Δραματουργική επεξεργασία/Κείμενο παράστασης: Θοδωρής Γκόνης-Ελένη Στρούλια
Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά-κοστούμια: Ελένη Στρούλια
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Συμεωνίδου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Ναταλία Βασιλέκα, Δημήτρης Κοντός, Εύα Οικονόμου-Βαμβακά, Παύλος Σταυρόπουλος

Στην παράσταση συμμετέχει ο χορευτής Δημήτρης Σωτηρίου

24 Αυγούστου - 7ο Δημοτικό Σχολείο-Φάρος

Ν. ΒΑΓΕΝΑΣ-Δ. ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ-Μ. ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ-Γ. ΓΙΑΤΡΟΜΑΝΩΛΑΚΗΣ

Γιατί ο Σεφέρης σήμερα;

Σχεδόν μισό αιώνα από τον θάνατο του Σεφέρη, και σε μια χρονική στιγμή τραγική για τη χώρα μας, η σπουδαιότητα του έργου του – ποιητικού και δοκιμιακού – παραμένει ακέραια, ενώ η επικαιρότητά του είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Κοσμοπολίτης και ταυτόχρονα ελληνικός, ο Σεφέρης μας δίνει με τα κείμενά του εκείνο το μάθημα της αισθητικής και ηθικής ισορροπίας ανάμεσα στην πρωτοπορία και την παράδοση, στην ιθαγένεια και τον κοσμοπολιτισμό, στην ατομική επιθυμία και τη συμμετοχή στο συλλογικό, χωρίς την οποία ο άνθρωπος μπορεί να μείνει ένα βαρίδι θλιβερό ή να γίνει φτερό στον άνεμο.

Σε μιαν εποχή που η μεταμοντέρνα αντίληψη για τη λογοτεχνία και τη λογοτεχνική κριτική έχει υποκαταστήσει την αισθητική και κοινωνική αξιολόγηση των καλλιτεχνικών έργων με αφηρημένα και ανιστόρητα ορθοπολιτικά κριτήρια, οι τέσσερις σύντομες ομιλίες σημαντικών μελετητών του Σεφέρη απαντούν στο ερώτημα γιατί επιβάλλεται να διαβάζουμε σήμερα το έργο του.

Νάσος Βαγενάς Η ποιητική γενιά του ’30 και ο Σεφέρης
Δημήτρης Δασκαλόπουλος  Γιατί ο Σεφέρης;
Μαρία Στασινοπούλου Ο Σεφέρης της μνήμης και της προσφυγιάς
Γιώργης Γιατρομανωλάκης Θέατρο, θέατρα και θεατρίνοι στον Γιώργο Σεφέρη

25 Αυγούστου - Οικόπεδο Κρέη

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΜΠΡΑΣ

Στο μεταξύ η Ελλάδα ταξιδεύει…

Οι μελοποιήσεις του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ, σαν ραδιοφωνική εκπομπή, επί σκηνής!

Από το 1960 μέχρι τις μέρες μας, είναι λίγο περισσότερα από 50 τα τραγούδια που έχουν στηριχτεί στο λόγο του Γιώργου Σεφέρη…

Κάποια από αυτά,  κυρίως του Μίκη Θεοδωράκη, του  Γιάννη Μαρκόπουλου και του Δήμου Μούτση, έχουν τραγουδηθεί αλλά και έχουν ακουστεί πολύ…

Είναι και άλλα, των ίδιων, του Κουγιουμτζή, του Μαμαγκάκη, του Ανδριόπουλου  κ.α. που ακούστηκαν λιγότερο…

Τα τελευταία χρόνια, στο λόγο του Σεφέρη, έχουν σκύψει – έστω, στιγμιαία -  νεότεροι τραγουδοποιοί – από τον Χάρη και τον Πάνο Κατσιμίχα και τον Μίλτο Πασχαλίδη μέχρι τα «Μωρά στη φωτιά» και τον Θάνο Ανεστόπουλο…

Η παράσταση σταχυολογεί στιγμές απ’ αυτή την – 50άχρονη – διαδρομή της ποίησης του Σεφέρη στο τραγούδι, με «παρατηρήσεις» που έχουν να κάνουν με τα ποιήματα, με τις μελοποιήσεις τους, με την αντιμετώπιση της εποχής που πραγματοποιήθηκαν αλλά και με τη σημερινή ματιά σ’ αυτά. Έτσι, όπως θα γινόταν σε μια ραδιοφωνική εκπομπή…

Στο πιάνο ο συνθέτης Νεοκλής Νεοφυτίδης | Τραγούδι: Ζαχαρίας Καρούνης

27 Αυγούστου - Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ

Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει.

Ένας δια-λογος με τον Γιώργο Σεφέρη

Ένας σύγχρονος και ανώνυμος αφηγητής απευθύνεται στον Γιώργο Σεφέρη, για να του υπενθυμίσει το ποίημά του Με τον τρόπο του Γ.Σ. και ιδίως τον στίχο του «Όπου και να ταξιδέψω η Ελλάδα με πληγώνει» και να του υπενθυμίσει την τύχη τους, ύστερα από τον θάνατο του Σεφέρη. Ο αφηγητής αναλογίζεται τη σύνδεση του περίφημου στίχου με το διαχρονικό βίωμα των ελλήνων ποιητών για τον τόπο τους. Τα κείμενα του Σεφέρη και άλλων προσώπων διαβάζονται από τις Μαρία Διαμαντοπούλου – Αμαλία Τσουκαλά.

Αφηγητής: Ευριπίδης Γαραντούδης

28 Αυγούστου - 1ο Γυμνάσιο Καβάλας

ΚΡΙΣΤΟΦΕΡ ΜΠΑΚΑ

Ρινγκ: Άνθρωπος vs Πραγματικότητας

«Σ’ αυτό τον κόσμο που ολοένα στενεύει, ο καθένας μας χρειάζεται όλους τους άλλους. Πρέπει να αναζητήσουμε τον άνθρωπο όπου κι αν βρίσκεται.»

Γιώργος Σεφέρης  (από την ομιλία του κατά την απονομή του Νόμπελ)

ΡΙΝΓΚ - μουσικό δρώμενο, που συνδυάζει  πειραματικούς ήχους ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων με ξεχωριστές και βαθύτατες σκέψεις του μεγάλου Έλληνα ποιητή Γιώργου Σεφέρη, δίνοντας άλλη διάσταση στους αφορισμούς του, με τους οποίους σχολιάζει τη μάχη του ανθρώπου με την πραγματικότητα.

ΡΙΝΓΚ - ο πλανήτης μας, που αιώνια τώρα είναι ένα μεγάλο πεδίο αναμέτρησης του ανθρώπου με την πραγματικότητα.

ΡΙΝΓΚ - ο τόπος μας, που έγινε εργαστήρι πειραμάτων για μια ατέρμονη παραγωγή  καταστροφών από ¨κάποιους¨ που έχουν απεριόριστη ανάγκη έκφρασης της μοχθηρία τους, εξυπηρετώντας  σκοτεινά συμφέροντα.

ΡΙΝΓΚ - η ζωή μας, που είναι μια διαρκής πάλη με την πραγματικότητα, η οποία ξέφυγε από τον έλεγχο των δημιουργών της και πήρε αυτοβούλως αυτόνομο ρόλο και ανεξέλεγκτη πορεία.

ΡΙΝΓΚ - το μέλλον μας, που ενώ συνεχίζουμε να παλεύουμε, προσπαθούμε να δημιουργούμε όμορφες ¨μελωδίες¨.

ΡΙΝΓΚ - η νίκη μας, που παραδόξως διαψεύδουμε το γεγονός ότι η ανθρωπότητα είναι το μεγαλύτερο λάθος του Δημιουργού της - όπως και αν Αυτός λέγεται.

1-28 Αυγούστου - Δημοτική Καπναποθήκη

Ο φωτογράφος Γιώργος Σεφέρης

Το αφιέρωμα του Φεστιβάλ στον Γιώργο Σεφέρη ξεκινάει σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τράπεζας, με μια έκθεση φωτογραφιών του ίδιου του ποιητή, αποτελώντας αδιάψευστη μαρτυρία της έγνοιας με την οποία ο Σεφέρης περιέβαλλε κάθε του δραστηριότητα. Όπως αναφέρει ο Διευθυντής του ΜΙΕΤ Διονύσης Καψάλης στον κατάλογο αυτής της έκθεσης: «Η ανάγκη του Σεφέρη να δει τα πράγματα καθαρά —τους τόπους, τα περιστατικά και τους ανθρώπους που σημάδεψαν το ταξίδι της ζωής του— είναι ίσως η κύρια διαπλαστική δύναμη πίσω από το έργο του Σεφέρη ομοούσια με την επιθυμία του να "μιλήσει απλά", όπως την είχε εκφράσει σ' ένα του ποίημα γραμμένο το 1942, εν καιρώ πολέμου. Και το πόσο "σωστά κανονισμένη" ήταν συχνά η φωτογραφική μηχανή του Σεφέρη ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να το διαπιστώσει στην παρούσα έκθεση, μικρό αλλά αντιπροσωπευτικό δείγμα της γόνιμης και μακροχρόνιας ενασχόλησης του ποιητή με την τέχνη της φωτογραφίας».

2-28 Αυγούστου - Δημοτική Καπναποθήκη

Με τον τρόπο του Γ.Σ.

Στο πλαίσιο του φετινού αφιερώματος του Φεστιβάλ στον Σεφέρη, φιλοξενείται μια έκθεση εικαστικών για τον Έλληνα Νομπελίστα ποιητή από τη Μικρή Άρκτο και τον Ιανό. Στην έκθεση τοπία της ζωής και της έμπνευσης, απόπειρες προσωπογραφίας-πορτρέτου του ιδίου, σκηνές από την Ελλάδα των δύο μεγάλων πολέμων και της ταραχώδους πολιτικής και κοινωνικής καθημερινότητας που τους ακολούθησε, έμπνευση από συγκεκριμένα ποιήματα και εικονογραφήσεις στίχων, αλλά και αξιόλογες συνεργασίες του καλλιτέχνη, προβάλλουν ένα ικανό πλέγμα εικόνων που «σκιαγραφεί» την προσωπικότητα του σημαντικού Έλληνα ποιητή.

Συμμετέχουν: Νεκτάριος Αποσπόρης, Σίσσυ Βαμβακά, Ανδρέας Γεωργιάδης, Σάββας Γεωργιάδης, Δημήτρης Γιαννέλος, Δικαία Δεσποτάκη, Κωνσταντίνος Έσσλιν, Λένα Ζευγαρίδου, Ανδρέας Μαράτος, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Στέλλα Μελετοπούλου, Τίμος Μπατινάκης, Παναγιώτης Μπελντέκος, Άννα Μπίλη, Μάρκος Μπλάτσιος, Γεωργία Μπλιάτσου, Γεύσω Παπαδάκη, Μαίρη Παππά, Μαρία Πάστρα, Στέλιος Πετρουλάκης, Άντζελα Πετροχείλου, Νίκη Πρόκου, Γιώργος Σαλταφέρος, Βασίλης Σούλης, Πηγή Σπυράτου, Μαρίνα Στελλάτου, Γιώργος Ταξίδης, Ελευθερία Τσέικο, Κατερίνα Τσεμπελή, Βιργινία Φιλιππούση, Στεφανία Χαρσούλα, Αθηνά Χατζή, Αριστείδης Χρυσανθόπουλος

10-28 Αυγούστου - Δημοτική Καπναποθήκη

Δέκα ζωγραφικά σχόλια του Γιάννη Μόραλη πάνω στα Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη

Το Φεστιβάλ Φιλίππων σε συνεργασία με την Γκαλερί Ζουμπουλάκη φιλοξενεί την έκθεση Δέκα Ζωγραφικά Σχόλια του Γιάννη Μόραλη για την εικονογράφηση της έκδοσης Ποιήματα του Γιώργου Σεφέρη, Ίκαρος 1965.  Ο ίδιος ο Σεφέρης είχε πει για τα συγκεκριμένα έργα: «Σπάνια μου πέτυχαν τα ζευγαρώματα των τεχνών. Ήταν πάντα για μένα κάτι σαν δυο άλογα ζεμένα στο ίδιο αμάξι που ξαφνικά τραβούν προς αντίθετες κατευθύνσεις. Έτσι άκουσα με πολύ δισταγμό την ιδέα του Ίκαρου να ζητήσει από το Γιάννη Μόραλη να εικονογραφήσει τα ποιήματά μου. Ωστόσο όταν, ύστερα από αρκετούς μήνες, ο Μόραλης μου έδειξε τις ζωγραφιές του, κατάλαβα πως μπορεί κάποτε να μην υπάρχει διόλου αμάξι, παρά μόνο δυο ελεύθερα άλογα καλπάζοντας ανεξάρτητα σ' ένα πράσινο λιβάδι.(…) Έτυχε να με ρωτήσουν αν αυτές οι εικόνες είναι η σωστή ζωγραφική ερμηνεία των ποιημάτων μου. Ο επαρκής παρατηρητής εύκολα βλέπει πως δεν υπάρχει περιεχόμενο σ' ένα τέτοιο ερώτημα. Η ερμηνεία κάθε έργου είναι ερμηνεία του εαυτού μας, όχι εκείνου που το δημιούργησε, αλλά εκείνου που το διαβάζει, το βλέπει ή το ακούει…                                               

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο