Φίνος Φιλμ: Εβδομήντα χρόνια (β’ μέρος)

Φίνος Φιλμ: Εβδομήντα χρόνια (β’ μέρος)

Από τον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη

Ξεκινήσαμε την περασμένη εβδομάδα από το αφιέρωμα στη Φίνος Φιλμ και τα 70 χρόνια της ιστορίας της που κλείνει φέτος και στη θρυλική μορφή του δημιουργού της Φιλοποίμενα Φίνου. Την προηγούμενη εβδομάδα είχαμε σταματήσει στην απελευθέρωση το 1944...

Με την απελευθέρωση, το 1945 ο Φίνος παρουσιάζει τη δεύτερη ταινία της εταιρείας του τη "Βίλα με τα νούφαρα". Γυρίστηκε με χίλιους κόπους ανάμεσα στο φινάλε της Κατοχής και στην αρχή της απελευθέρωσης με αποτέλεσμα οι ηθοποιοί σε κάποιες σκηνές να μπαίνουν σε μια πόρτα σκελετωμένοι από την πείνα και στο επόμενο πλάνο να μπαίνουν από την πόρτα στο δωμάτιο έχοντας φάει αρκετά!!!

Η ταινία είναι χαμένη σήμερα και το αρνητικό της έχει καταστραφεί. Το ίδιο και με την τρίτη ταινία παραγωγής της Φίνος Φιλμ το "Παπούτσι από τον τόπο σου" το 1946, την πρώτη ταινία που υπέγραψε σαν σκηνοθέτης ο Αλέκος Σακελλάριος. Ο Σακελάριος πήγε ένα σενάριο στον Φίνο και ο Φίνος του πρότεινε να το σκηνοθετήσει ο ίδιος και έτσι τον έχρισε σκηνοθέτη. Στα κατοπινά χρόνια θα επαναλάμβανε αυτό το πείραμα ο Φίνος και με άλλους άλλοτε πετυχημένα και άλλοτε αποτυχημένα. Βεβαίως στεκόταν δίπλα στον "νέο" σκηνοθέτη και ο ίδιος ο Φίνος και όλο το τεχνικό συνεργείο της Φίνος Φιλμ.

Το "Παπούτσι από τον τόπο σου" έχει χαθεί αλλά το σενάριό της ξαναγυρίστηκε στη Φίνος Φιλμ πάλι δισκευασμένο από τον Γιάννη Δαλιανίδη 20 χρόνια μετά, με τίτλο "Γαμπρός από το Λονδίνο" με τον Κώστα Βουτσά. Και τα "Πρόσωπα λησμονημένα" του Γιώργου Τζαβέλλα το '46 έχουν χαθεί αλλά ευτυχώς υπάρχει η "Μαρίνα" του Σακελλάριου το 1947, η πρώτη ταινία που γυρίστηκε στην Υδρα 10 χρόνια πριν "Το παιδί και το δελφίνι". Από αυτή την ταινία βγήκε και το πρώτο τραγουδιστικό σουξέ του ελληνικού σινεμά, το τραγούδι της Μαρίνας του Γιαννίδη που τραγουδούσε η Στέλλα Γκρέκα. Η πρωταγωνίστρια της ταινίας πανέμορφη και αστέρας της εποχής...

"Οι Γερμανοί ξανάρχονται" του 1948 ήταν μια μεγάλη επιτυχία που έκανε τον γύρο της Ελλάδος και βοήθησε πολύ τα οικονομικά της Φίνος Φιλμ. Το περίφημο θεατρικό του Σακελλάριου - Γιαννακόπουλου μεταφέρθηκε από τον Λογοθετίδη από τη σκηνή στη μεγάλη οθόνη και έκοψε στην Αθήνα το τεράστιο για την εποχή ποσό των 136.033 εισιτηρίων. Σήμερα, 65 χρόνια μετά, βλέποντάς την κανείς απορεί -παρά την παλιά τεχνική της- με την φρεσκάδα της. Γυρίστηκε στην αυλή ενός παλιού σπιτιού στην Πλάκα και ήταν το προμήνυμα της "κούρασης" του κόσμου από τους συνεχείς πολέμους και τον εμφύλιο...

Οι "Χαμένοι Άγγελοι" του Νίκου Τσιφόρου του 1948 είναι το ντεμπούτο στο σινεμά της Ειρήνης Παππά. Ενώ η "Τελευταία Αποστολή" πάλι του Τσιφόρου το 1949 παραλίγο να έχει τραγικά αποτελέσματα και για τον Φίνο και για την εταιρεία του. Η "Τελευταία Αποστολή" διηγείται την ιστορία μιας κοπέλας που εκδικείται για τον θάνατο του πατέρα της, ενός Έλληνα αξιωματικού, σκοτώνοντας τη μάνα της η οποία στα χρόνια της κατοχής είχε δεσμό με έναν Γερμανό αξιωματικό.

Δεν ήταν παρά ένα απλό μελό αλλά ο εμφύλιος δεν είχε τελειώσει ακόμη επισήμως και η ταινία απαγορεύθηκε, ο δε Φίνος παραλίγο να περάσει από στρατοδικείο με κίνδυνο εκτελέσεως γιατί λέει δεν θα μπορούσε ποτέ μια γυναίκα Έλληνα αξιωματικού να τα φτιάξει με Γερμανό. Στα γρήγορα για να σωθεί ότι μπορούσε να σωθεί αλλάξαν κάποιες σκηνές και έδωσαν στην πρωταγωνίστρια Μιράντα Μιράτ, που έπαιζε τον ρόλο της μητέρας εθνικότητα... ουγγαρέζας - γιατί βέβαια μια Ουγγαρέζα θα ήταν λογικό να απατήσει τον άνδρα της με Γερμανό!!! Σας φαίνετε παράξενο; Ήταν η πρώτη και πιο άγρια περίπτωση λογοκρισίας στο ελληνικό σινεμά. Μια λογοκρισία που θα κυριαρχούσε και θα στραγγάλιζε κάθε διαφορετική φωνή στον ελληνικό κινηματογράφο από το 1936 ως το 1974. Για την ιστορία ας πούμε πως η τελευταία αποστολή ήτσν η πρώτη επίσημη συμμετοχή της Ελλάδος στο φεστιβάλ των Καννών στην κατηγορία της ταινίας μεγάλου μήκους το 1951.

Με όλο αυτό το πρόβλημα που πέρασε λόγω της "Τελευταίας αποστολής" που έτσι και αλλιώς δεν είχε πάει και καλά εισπρακτικά, το καλοκαίρι του '49 ο Φίνος άρχισε να ετοιμάζει μαζί με τον Γιώργο Τζαβέλλα που ήταν ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης την ταινία "Ο Μεθύστακας" που έμελλε να αλλάξει την ιστορία του ελληνικού σινεμά και βέβαια και της Φίνος Φιλμ.

Ήταν μια απλή ιστορία γεμάτη συναίσθημα για έναν άνθρωπο που τον καταστρέφει το ποτό αυτόν και την οικογένειά του αλλά βέβαια δεν είναι ένας απλός εθισμός μιας και ο συγκεκριμένος έχει πέσει στο ποτό γιατί ο γιος του σκοτώθηκε στο πόλεμο. Ήταν μια ηθογραφία γεμάτη συναίσθημα αλλά είχε και μια στέρεη βάση από την κοινωνική πραγματικότητα μιας και τόσοι Έλληνες τότε κάποιον είχαν χάσει στον πόλεμο.

Στην αρχή για τον βασικό ρόλο σκέφτηκαν τον κορυφαίο ηθοποιό Αιμίλιο Βεάκη. Τελικά τον ρόλο τον έπαιξε ο Ορέστης Μακρής ήδη τότε σταρ της επιθεώρησης που έπαιζε με επιτυχία και με κωμικό τρόπο τον ρόλο του μεθυσμένου. Με τη βοήθεια του Τζαβέλλα ο Μακρής έκανε αυτόν τον χαριτωμένο επιθεωρησιακό τύπο, σπουδαίο δραματικό ρόλο και η ερμηνεία του έγραψε ιστορία, χαρίζοντάς του μια κινηματογραφική καριέρα για τα επόμενα 20 χρόνια. Στα μέσα όμως, των γυρισμάτων ο Φίνος που είχε πάθει αρκετές οικονομικές καταστροφές μέχρι εκείνη τη στιγμή, αποφάσισε να σταματήσει το γύρισμα και να πουλήσει το μερίδιό του σε κάποιον άλλον.

Ο Τζαβέλλας βρήκε χρήματα, μπήκε συμπαραγωγός και η ταινία γυρίστηκε. Η πρώτη προβολή της έγινε στις 23 Ιανουαρίου του 1950. Μαζί με τον Μακρή έπαιζαν ο Δημήτρης Χορν, η Μπίλυ Κωνσταντοπούλου, η Αθανασία Μουστάκα, η νεαρούλα τότε Άννα Κυριακού και σε πρώτη εμφάνιση στο σινεμά ο Νίκος Ρίζος. 

Βγήκε στα σινεμά την ίδια μέρα με την κινηματογραφική διασκευή της θρυλικής οπερέτας του Σακελλαρίδη "Οι απάχηδες των Αθηνών" στην οποία συμμετείχε το μισό ελληνικό θέατρο και τις πρώτες τέσσερις μέρες οι "Απάχηδες" έσπασαν τα ταμεία ενώ ο "Μεθύστακας" δεν πήγαινε καλά.

Από την πέμπτη ημέρα ο "Μεθύστακας" απέκτησε απίστευτες ουρές στα ταμεία του και σε 27 συνεχόμενες εβδομάδες προβολής μόνο στο κέντρο της αθήνας έκοψε 304.438 εισιτήρια -ρεκόρ αξεπέραστο από τότε μέχρι σήμερα γιατί μιλάμε μόνο για την πρώτη προβολή στο κέντρο της Αθήνας - σκεφτείτε τι έκανε στη β' Αθηνών, στον Πειραιά και σε ολόκληρη την Ελλάδα...

Ο "Μεθύστακας" στερέωσε και οικονομικά τη Φίνος Φιλμ που πάντα είχε προβλήματα τέτοιου είδους, εδραίωσε τη φήμη και την ισχύ της και γέμισε χρήματα και τον Φίνο και τον Τζαβέλλα. Συγχρόνως άλλαξε άρδην το ελληνικό σινεμά αλλά και την ψυχαγωγία του μεγάλου κοινού.

Ο πολύς κόσμος για πρώτη φορά αποφάσισε να κάνει αγαπημένη του διασκέδαση το σινεμά και μάλιστα το ελληνικό σινεμά αφήνοντας πίσω του άλλους τρόπους ψυχαγωγίας όπως πχ. τον Καραγκιόζη. Οι επιχειρηματίες ανακάλυψαν ένα νέο πεδίο δράσης λαμπρών και αποφάσισαν να ρίξουν λεφτά στο ελληνικό σινεμά και αυτό που λέμε σήμερα "παλιός καλός ελληνικός κινηματογράφος" αλλά και ο ελληνικός κινηματογράφος γενικά στην ουσία έχει ως ημερομηνία γέννησης την πρώτη προβολή του "Μεθύστακα". Από εκεί και πέρα ο ελληνικός κινηματογράφος είχε ενηλικιωθεί και τίποτα πια δεν θα 'ταν όπως πριν...

Θα συνεχίσουμε φυσικά και την επόμενη εβδομάδα...

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο