Η ιστορία:
Διαζευγμένος και στα πρόθυρα να χάσει τη δουλειά του, ο Ματ (Τζέισον Σουντέικις) αιφνιδιάζεται από την απρόσμενη επίσκεψη της Ζούι (Ελίζαμπεθ Όλσεν), της κοπέλας που προσέχει τον άρρωστο και χρόνια αποξενωμένο πατέρα του Μπεν (Εντ Χάρις). Η Ζούι τον ενημερώνει ότι ο πατέρας του, ένας διάσημος φωτογράφος, είναι βαριά άρρωστος και του ζητάει να τους συνοδεύσει μέχρι το Κάνσας. Εκεί, ο Μπεντ σκοπεύει να εμφανίσει φωτογραφίες τραβηγμένες σε Kodachrome, λίγο πριν κλείσει το τελευταίο εργαστήριο εμφάνισης αυτού του φιλμ που η Kodak αποσύρει οριστικά από την αγορά. Με τα 4 καρούλια ανά χείρας, οι 3 τους θα κάνουν ένα αποκαλυπτικό και λυτρωτικό ταξίδι.

Το παρασκήνιο:
29 Δεκεμβρίου, 2010. Η εφημερίδα «NewYorkTimes» δημοσιεύει ένα άρθρο για τις τελευταίες μέρες του φιλμ Kodachrome. Ο αρθρογράφος είχε μάθει ότι το τελευταίο μηχάνημα στον κόσμο που εμφάνιζε Kodachrome σε ένα εργαστήρι στο Κάνσας, θα έβγαινε εκτός λειτουργίας.

Στην εποχή της έκρηξης τεχνολογίας, αυτή η ιστορία μπαίνει σαν υποσημείωση στην ιστορία του φιλμ. Δεν είναι απλώς μία ακόμα νεκρολογία, αφού πολλοί φωτογράφοι έφτασαν στο Κάνσας εν είδει προσκυνήματος. «Δεκάδες επισκέπτες και χιλιάδες πακέτα έφτασαν άρον άρον εδώ, μετατρέποντας μία κωμόπολη στο κέντρο της νοσταλγίας για τις μέρες που οι φωτογραφίες εμφανίζονταν όχι στη στείρα οθόνη του υπολογιστή ή σε φτηνές εκτυπώσεις, αλλά μέσα από τη θερμή λάμψη ενός προτζέκτορα που ρουφάει τις εικόνες από ένα καρουσέλ γεμάτο slides» (Πηγή: ΝΥTimes)

Οι προσωπικές ιστορίες των φωτογράφων που έστειλαν καρούλια με φιλμ ή που ταξίδεψαν μέχρι το Κάνσας (από 6 διαφορετικές ηπείρους), στις οποίες επικεντρώθηκε ο αρθογράφος, έδωσαν ανθρώπινη διάσταση στο γεγονός αλλά και τη σπίθα για την ταινία. Χαρακτηριστικά, ένας φωτογράφος που ήταν κομπάρσος στην ταινία είπε ότι το «Kodachrome ήταν ο βασιλιάς του φιλμ».

Οι άνθρωποι:
Ο τέσσερις φορές υποψήφιος για Όσκαρ Εντ Χάρις («Οι Ώρες», «Πόλοκ, ο ασυμβίβαστος») πρωταγωνιστεί με τον καταξιωμένο κωμικό Τζέισον Σουντέικις («Αφεντικά για σκότωμα», «Οικογένεια Μίλερ») και την ταλαντούχα Ελίζαμπεθ Όλσεν («Martha Marcy May Marlene», «Εκδικητές: Η εποχή του Ultron») σε ένα συγκινητικό και νοσταλγικό road movie που σκηνοθετεί ο ανερχόμενος Μαρκ Ράσο («Copenhagen»).

Βασισμένο στην αληθινή ιστορία του Kodachrome, ενός φιλμ που αποσύρθηκε οριστικά από την αγορά με την επικράτηση της ψηφιακής τεχνολογίας, το εύστοχο και διεισδυτικό σενάριο του Τζόναθαν Τρούπερ («Να ζήσουμε να τον θυμόμαστε») εξερευνά την οικογενειακή δυναμική με όλα τα λάθη και τις παραδοχές που χρειάζονται για να φτάσει κανείς στη λύτρωση. Η «Ζωή σε φιλμ» παρακολουθεί τρεις βαθιά ανθρώπινους χαρακτήρες σε ένα ταξίδι που θα τους αλλάξει, σε έναν κόσμο που αλλάζει από το αναλογικό στο ψηφιακό. 

Γράφει ο Μάρκ Ράσο:
Η ταινία αφορά τρεις ανθρώπους που προσπαθούν να βρουν τον δρόμο τους σε έναν κόσμο που αλλάζει από τον κόκκο στα pixels, από το βινύλιο στα mp3, από το αναλογικό στο ψηφιακό. Βρίσκονται μπλεγμένοι μεταξύ τους, αλλά ο καθένας ξεχωριστά μαθαίνει να δέχεται τα λάθη του παρελθόντος για να προχωρήσει με τη ζωή του, να βρει την αγάπη και την αποδοχή σε μέρη που δεν το φανταζόταν.

Το να βρω την ιδέα ήταν ζήτημα θείας τύχης τουλάχιστον. Ξύπνησα για να ταΐσω των έξι μηνών γιο μου, τον πήρα αγκαλιά και άνοιξα τον υπολογιστή μου. Τότε διάβασα το σενάριο για πρώτη φορά. Όταν το τελείωσα, ο γιος μου κοιμόταν και εγώ δάκρυζα. Ήξερα ότι έπρεπε να κάνω αυτή την ταινία. Με αφορούσε η σχέση πατέρα-γιου και η ποιότητα του σεναρίου, ειδικά σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των χαρακτήρων. Ήθελα να πω αυτή την ιστορία.

Ο Εντ Χάρις ήταν ο Μπεν για μένα πολύ πριν δεχτεί. Θυμάμαι να διαβάζω το σενάριο και να ακούω τη φωνή του. Ήταν ο πρώτος άνθρωπος που ψάξαμε για να κάνει την ταινία. Τον συνάντησα, του εξήγησα τις σκέψεις μου και δέχτηκε. Ο Τζέισον κι εγώ συμφωνήσαμε για το ύφος της ταινίας, έχουμε γιους που γεννήθηκαν με μία εβδομάδα διαφορά και περνούσαμε την ίδια εμπειρία ως γονείς. Οι τρεις μας είχαμε τις ίδιες σκέψεις για τα θέματα της  οικογένειας και τι σημαίνει να είσαι πατέρας, ειδικά πόσο σημαντική είναι η ισορροπία ανάμεσα στην τέχνη και την οικογένεια. Η Λίζι Όλσεν ήταν παμψηφεί η επιλογή μας για τον ρόλο της Ζούι. Έχει το ταλέντο να παίξει τον ενδιάμεσο ανάμεσα στον Εντ και τον Τζέισον, πράγμα όχι εύκολο. Όταν συναντηθήκαμε, ήταν απίστευτο πόσο συντονισμένη ήταν σ’ αυτό που θέλαμε από τον χαρακτήρα.

Εκτός από τη σημασία που έχει η ιστορική στιγμή που το Kodachrome φιλμ αποσύρεται, θέλω αυτή η ταινία να κάνει το κοινό να σκεφτεί πόσο οι πράξεις και οι επιλογές μας επηρεάζουν τους άλλους και πως πρέπει να ακούμε, να νιώθουμε και να δεχόμαστε τον άλλον, για να πάμε παρακάτω. Και ότι τελικά, πρέπει να συγχωρούμε, τον εαυτό μας και τους άλλους, να είμαστε ήρεμοι με τον εαυτό μας και τους γύρω μας.

«Ζωή σε (αναλογικό) φιλμ»
Για ευνόητους λόγους, η ταινία γυρίστηκε σε φιλμ. Ο σκηνοθέτης είχε γυρίσει σε φιλμ πριν από μια δεκαετία και πραγματικά απόλαυσε την ευκαιρία που του ξαναδόθηκε. «Έχω μία αναλογική καρδιά, όχι ψηφιακή. Πρέπει να κατέχεις και τα δύο, αλλά οι αξίες μου είναι αναλογικές. Μου άρεσε να διαβάζω εφημερίδα. Τώρα διαβάζω τις ειδήσεις στο διαδίκτυο και δεν κάθομαι πια με ένα φλιτζάνι καφέ ξεφυλλίζοντας σελίδες. Όταν άκουγα μουσική, ήταν μια διαδικασία του να ακούω ολόκληρο το άλμπουμ. Για τις φωτογραφίες, θυμάμαι να τις παίρνω από το εργαστήριο εμφάνισης και να τις κοιτάω όλες. Σιγά σιγά αυτό εξασθενεί. Δεν το είχα καταλάβει, μέχρι που άρχισα να κάνω αυτή την ταινία, πόσο παρών πρέπει να είσαι για το αναλογικό. Πρέπει να ζεις τη στιγμή. Έπρεπε να εμπιστεύομαι τον διευθυντή φωτογραφίας, τον οπερατέρ, γιατί δεν μπορούσα να δω το υλικό για δύο μέρες, μέχρι να εμφανιστεί στο εργαστήριο».

Ο διευθυντής φωτογραφίας είχε την τύχη να δουλέψει με φιλμ πριν η βιομηχανία στραφεί στο ψηφιακό. «Το φιλμ έχει φοβερή ποιότητα. Είναι οργανικό, δίνει ωραίο τόνο στο δέρμα και αιχμαλωτίζει το φως απίστευτα. Όταν δουλεύεις σε φιλμ, πρέπει να εμπιστευτείς το μάτι σου, τη διαίσθηση, τη γνώση και την ικανότητα σου» λέει ο Άλαν Πουν.

Ο σκηνοθέτης, από τη μεριά του, έπρεπε να ξεπεράσει την τάση να κάνει playback, γιατί δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα στο φιλμ. Οι ηθοποιοί, από την άλλη, δεν έβλεπαν το μόνιτορ για να ελέγξουν την τελευταία λήψη και η σχέση με τον σκηνοθέτη έγινε έτσι πιο στενή. «Το φιλμ είναι απτό. Η ποιότητα, ο κόκκος είναι πιο ανθρώπινα. Πιο αληθινά. Ως ηθοποιός, προτιμώ το φιλμ» συμπληρώνει καταλήγοντας ο Έντ Χάρις.

Η ταυτότητα της ταινίας:
Σκηνοθεσία: Μαρκ Ράσο
Σενάριο: Τζόναθαν Τρόπερ
Πρωταγωνιστούν: Εντ Χάρις, Τζέισον Σουντέικις, Ελίζαμπεθ Όλσεν, Μπρους Γκρίνγουντ, Γουέντι Κρούσον, Ντένις Χάισμπερτ
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Άλαν Πουν
Σχεδιασμός Παραγωγής: Όλεγκ Μ. Σαβίτσκι
Μοντάζ: Τζέοφ Άσενχαρστ
Μουσική: Αγκάθα Κασπάρ

Διάρκεια: 1 ώρα και 40 λεπτά

Η ταινία «Ζωή σε φιλμ» (Kodachrome) από τις 9 Αυγούστου στους κινηματογράφους

Facebook Page: https://www.facebook.com/tanweergreece
Instagram:  https://www.instagram.com/tanweergreece