Για τον Yves Klein στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

Για τον Yves Klein στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης

Ο ιστορικός τέχνης και πανεπιστημιακός καθηγητής Κωνσταντίνος Πρώιμος σε μια διάλεξη για τον μεγάλο γάλλο εικαστικό καλλιτέχνη το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου

Για τις δύο σημαντικές εκθέσεις που «τρέχουν» αυτό το διάστημα στο Ιστορικό Μουσείο Κρήτης «Οι Εικόνες της Συλλογής Ζαχαρία Πορταλάκη, 15ος-20ός αιώνας. Δωρεά Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη» (μόνιμη έκθεση) και «Θεότητα, (α)συνέχεια. Συλλογή Σύγχρονης Τέχνης Ζαχαρία Γ. Πορταλάκη» (περιοδική έκθεση) έχουμε ξαναγράψει.  

Στο περιθώριο των δύο αυτών εκθέσεων, η Εταιρία Κρητικών Ιστορικών Μελετών οργανώνει σειρά ομιλιών με θέματα τέχνης από σημαντικές προσωπικότητες του πολιτισμού.

Για το πλήρες πρόγραμμα των διαλέξεων δεν έχουμε ακόμα ενημέρωση. Όμως οι φιλότεχνοι θα πρέπει να γνωρίζουν πως η αρχή θα γίνει αυτό το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου στις 19:30 με την ομιλία του ιστορικού τέχνης και πανεπιστημιακού καθηγητή Κωνσταντίνου Πρώιμου με θέμα «Προς μια ζωγραφική του καθαρού χρώματος -Η ριζοσπαστική αφαίρεση του Yves Klein στη Γαλλία της δεκαετίας του 1950». Σε αυτή ο καθηγητής θα αναφερθεί σε βάθος στην ανταγωνιστική  σχέση μεταξύ του αφηρημένου εξπρεσιονισμού όπως διαμορφώθηκε στη Νέα Υόρκη μεταξύ άλλων από τους Στάμο, Πόλλοκ, Ρόθκο κ.λπ., με την Γαλλική απάντηση της ριζοσπαστικής αφαίρεσης της δεκαετίας του ’50,  εστιάζοντας στο έργο  του πλέον αμφιλεγόμενου Γάλλου καλλιτέχνη Yves Klein.

Όπως σημειώνει ο Κωνσταντίνος Πρώιμος: «Σύμφωνα με τον ιστορικό τέχνης Serge Guilbaut το σκήπτρο της μητρόπολης της πρωτοπορίας έλαβε η Νέα Υόρκη από το Παρίσι στον μεταπολεμικό δυτικό κόσμο. Αντίστοιχα το κίνημα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού που άνθισε στην ανατολική ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής έλαβε τη μεγαλύτερη δημοσιότητα ως η εμπροσθοφυλακή της δυτικής τέχνης έναντι των καλλιτεχνικών εξελίξεων στις σοσιαλιστικές δημοκρατίες του πρώην ανατολικού μπλοκ και στη Σοβιετική Ένωση. Παρά τις πληγές της από το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, η Γαλλία δεν άργησε να ανασυνταχθεί καλλιτεχνικά και σύντομα, τη δεκαετία του 1950, αναζωπυρώθηκε η καλλιτεχνική κίνηση και δημιουργία. Όπως στις ΗΠΑ, έτσι και στη Γαλλία η αφαίρεση μεσουράνησε τη δεκαετία του 1950 παίρνοντας διάφορες μορφές. Μια ιδιαίτερη και αμφιλεγόμενη περίπτωση καλλιτέχνη είναι ο Yves Klein  που κατά τη διάρκεια του σύντομου περάσματός του από την ζωή και την τέχνη, αφού πέθανε λίγο μετά τα τριάντα του χρόνια, το 1962, πειραματίστηκε με την αφαιρετική ζωγραφική. Τα πειράματά του έμελλε να καθορίσουν τις αναζητήσεις κατοπινών καλλιτεχνών και στις δύο όχθες του Ατλαντικού ωκεανού αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίστηκαν με ιδιαίτερη καχυποψία ειδικά στις ΗΠΑ. Ακόμα και σήμερα η αποτίμηση της συμβολής της δουλειάς του διχάζει ιστορικούς και θεωρητικούς της σύγχρονης τέχνης και σε αυτή την αποτίμηση θέλησε να συμβάλει και η παρούσα εργασία».

Η διάλεξη θα γίνει το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, ώρα 19:30, στο αμφιθέατρο Γιάννη Περτσελάκη του ΙΜΚ. Είσοδος ελεύθερη

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο