Το «παράλληλο» πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Το «παράλληλο» πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου

Με ανοιχτές συζητήσεις και εργαστήρια για την Τέχνη και την κοινωνία το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου ανοίγει έναν διάλογο διαρκείας με το κοινό

Τι Φεστιβάλ θέλουμε; Ιδού ένα ερώτημα που προέκυψε από τις αναστατώσεις των τελευταίων μηνών αναφορικά με το πρόσωπο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ. Το ερώτημα άνοιξε πολλές και παλιές πληγές και έφερε στην επιφάνεια ζητήματα όπως η σχέση (;) του ελληνικού κοινού με τη σύγχρονη δημιουργία, τα ρεύματα, τα έργα και τους καλλιτέχνες.

Κάπως έτσι προέκυψε το φετινό πρόγραμμα παράλληλων δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου που  θα πραγματοποιηθούν στους χώρους του Ελληνικού Φεστιβάλ ΑΕ (Πειραιώς 260), στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Πειραιώς 256) και στην Επίδαυρο (Ξενοδοχείο Ξενία).

Οι περισσότερες εκδηλώσεις είναι ανοιχτές στο κοινό –απαιτείται δήλωση συμμετοχής.

Το πρόγραμμα αναλυτικά:

Τετάρτη απογευματινή -Συζητήσεις

Τι Φεστιβάλ θέλουμε; 

Τετάρτη 22 Ιουνίου, 18:00 - Πειραιώς 260_Κήπος

Ποιος προβληματισμός υπάρχει διεθνώς γύρω από την έννοια «φεστιβάλ» και ποιον ρόλο καλείται να παίξει στην παραγωγή του σύγχρονου καλλιτεχνικού έργου; Σε μια εποχή κρίσης πόσο πρέπει να σχετίζεται η πολιτική ενός φεστιβάλ με την υποστήριξη  της εγχώριας δημιουργίας; Πόσο πολυσυλλεκτικό, τολμηρό, προσωποπαγές πρέπει να είναι; Πώς πρέπει να επιλέγεται ο καλλιτεχνικός διευθυντής και τα μέλη του ΔΣ; Αυτά είναι μόνο μερικά από τα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν σ’ αυτή την επιβεβλημένη για όλους μας πλέον συζήτηση που εγκαινιάζει το φετινό φεστιβάλ.

Κεντρικός εισηγητής: Σάββας Πατσαλίδη, Καθηγητή Θεατρολογίας στο ΑΠΘ.

Με τη συμμετοχή σημαντικών προσωπικοτήτων από ελληνικά και διεθνή φεστιβάλ. Συντονίζει ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.

Αφιέρωμα στα «Παραβάν» του Ζαν Ζενέ (εισηγήσεις, στρογγυλή τράπεζα)

Τετάρτη 29 Ιουνίου, 18:00 - 21:00 – Α.Σ.Κ.Τ. Αίθουσα De Chirico

Εμβληματικό έργο για την κατανόηση της συνολικής προσφοράς αλλά και της προσωπικότητας ενός από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της σύγχρονης λογοτεχνίας και του θεάτρου, τα μνημειώδη «Παραβάν» του Ζαν Ζενέ ανεβαίνουν στη χώρα μας για πρώτη φορά, 55 χρόνια από την εποχή που γράφτηκαν και 30 χρόνια από το θάνατο του συγγραφέα. Με την αφορμή αυτή οργανώνουμε ένα μίνι αφιέρωμα στον συγγραφέα, που στοχεύει σε μια πρώτη προσέγγιση αυτού του, τόσο ιδεολογικά όσο και παραστασιακά, εξαιρετικά σύνθετου έργου.

Κεντρικός εισηγητής: Albert Dichy, επιστημονικός υπεύθυνος του IMEC (Institut Mémoires de l'édition contemporaine), συν-επιμελητής των Απάντων του συγγραφέα στις Εκδόσεις Gallimard («Η σκηνική πρόσληψη των Παραβάν στη Γαλλία»). Με τη συμμετοχή ελλήνων ερευνητών και της καλλιτεχνικής ομάδας. Συντονίζει η Δήμητρα Κονδυλάκη.

Νέες δραματουργίες: Πόσο πολιτική είναι η σύγχρονη ελληνική σκηνή;

Τετάρτη 13 Ιουλίου, 18:00 – Α.Σ.Κ.Τ. Αίθουσα Διδακτική της Τέχνης

Το ζήτημα της δραματουργίας, το πώς δηλαδή συγκροτείται και συντίθεται σκέψη και λόγος με τα υλικά της ποίησης και του θεάτρου, μας αφορά ιδιαίτερα σήμερα σε μια εποχή διαπιστωμένης κρίσης της σκηνοθεσίας. Πώς συνδιαλέγεται η σύγχρονη ελληνική σκηνή με το σήμερα; Πώς μετουσιώνεται το βίωμα της κρίσης μέσα από τη σύγχρονη δραματουργία και τι θέση παίρνουν μέσα από τις φόρμες που υιοθετούν οι νεότεροι έλληνες σκηνοθέτες-δραματουργοί;

Με τη συμμετοχή καλλιτεχνών του ελληνικού προγράμματος (Έλλη Παπακωνσταντίνου, Ιόλη Ανδρεάδη, Αργυρώ Χιώτη & Ευθύμης Φιλίππου, Βασίλης Μαυρογεωργίου κ.ά.). Τη συζήτηση συντονίζουν θεατρολόγοι και κριτικοί.

Η φυσιογνωμία του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα εντός και εκτός των θεσμών

Τετάρτη 20 Ιουλίου, 18:00 – Α.Σ.Κ.Τ. Αίθουσα Διδακτική της Τέχνης

Μια συνάντηση εργασίας, απόπειρα κριτικής ανασκόπησης και δημιουργικής διερεύνησης  του τοπίου της χορευτικής τέχνης στην Ελλάδα από τη σκοπιά των θεσμών ως πολιτισμικών, πολιτικών  και οικονομικών δομών. Πώς συλλαμβάνουμε την έννοια και τη λειτουργία των θεσμών του χορού; Πώς ορίζεται και πώς λειτουργεί ένας καλλιτέχνης του χορού εντός και εκτός θεσμών; Ποιες οι προσδοκίες και τα ζητήματα που εγείρονται από την πολλαπλή σχέση των καλλιτεχνών με τους θεσμούς; Υπάρχουν αόρατα σημεία σε μια τέτοια σχέση; Υπάρχει ιστορική και κοινωνική εντροπία; Η συνάντηση θα περιλαμβάνει ομάδες εργασίας με σύντομες εισηγήσεις από προσκεκλημένους ομιλητές. Συντονίζει η Στεριανή Τσιντζιλώνη.

H δραματουργία ως συνεργασιακή πρακτική (χορός - θέατρο - περφόρμανς)
Τρίτη 26 Ιουλίου 2016, 17:30-19:00 – Α.Σ.Κ.Τ. αίθουσα Διδακτική της Τέχνης

Ανοιχτή στο κοινό συζήτηση, ως κλείσιμο του εργαστηρίου «H δραματουργία ως συνεργασιακή πρακτική», όπου θα επιχειρηθεί μια προσέγγιση της δραματουργίας σε μη κείμενο-κεντρικές σκηνικές προσεγγίσεις θεάτρου, χορού και περφόρμανς, ως μια κοινή, συνεργασία πρακτική με πολιτικές προεκτάσεις, παρά ως τη δουλειά του δραματουργού ή μια διαδικασία που αναφέρεται αποκλειστικά στη δημιουργία δομής, συνοχής ή νοήματος ενός καλλιτεχνικού έργου. Με τη συμμετοχή δραματουργών και καλλιτεχνών του θεάτρου και του χορού. 

Όλες οι συζητήσεις είναι δωρεάν. Για δηλώσεις συμμετοχής επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας και θα λάβετε επιβεβαίωση.  

Σάββατο στην Επίδαυρο

Σχεδιάζοντας το Λύκειον Επιδαύρου: Πρώτη συνάντηση με την τοπική κοινωνία

Σάββατο 30 Ιουλίου, 11:00 – Ξενοδοχείο Ξενία

Κεντρική επιδίωξη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης είναι η ίδρυση, αρχής γενομένης από το 2017, του Λυκείου Επιδαύρου, ενός Διεθνούς Θερινού Σχολείου Αρχαίου Δράματος, που θα συμπεριλαμβάνει διαφορετικές αισθητικές τάσεις, καλλιτεχνικές “σχολές”, μεθόδους και ερμηνευτικές προσεγγίσεις, από τις πιο παραδοσιακές έως τις πιο ριζοσπαστικές. Ο νέος αυτός εκπαιδευτικός θεσμός που θα απευθύνεται σε νέους ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών από ολόκληρο τον κόσμο έχει στόχο να ζωντανέψει την περιοχή μέσα από την καλλιτεχνική δημιουργία και τη συνύπαρξη ανθρώπων διαφορετικών πολιτισμών. Σ’ αυτή την πρώτη συνάντηση με την τοπική κοινωνία παρουσιάζουμε το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, μπολιάζοντας με τις ιδέες και τις προτάσεις μας την υλοποίησή του.

Το πλήρες πρόγραμμα των ομιλητών στις συζητήσεις θα ανακοινωθεί στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ (www.greekfestival.gr)

Όλες οι συζητήσεις είναι δωρεάν. Για δηλώσεις συμμετοχής επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας και θα λάβετε επιβεβαίωση.  

Εργαστήρια / Masterclasses

Άτιτλο_Εργαστήριο για ζογκλέρ (Untitled_Juggling Workshop)

Εργαστήριο από τους ερμηνευτές της ομάδας Alessandro Sciarroni (Lorenzo Crivellari, Edoardo Demontis, Victor Garmendia Torija, Pietro Selva Bonino)

19 Ιουνίου, 18:00 - 22:30 (με ένα μικρό διάλειμμα)

22 Ιουνίου, 10:00 - 13:00 & 15:00 - 18:00 – Πειραιώς 260

Κόστος 60 ευρώ / φοιτ. 40 ευρώ

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων για το εργαστήριο «Άτιτλο_Εργαστήριο για ζογκλέρ» μέχρι την Παρασκευή 17 Ιουνίου.

Το εργαστήρι απευθύνεται σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες ζογκλέρ που επιθυμούν να μελετήσουν σε βάθος τις αρχές της τεχνικής του juggling και να την εφαρμόσουν σε δικές τους ατομικές ή ομαδικές συνθέσεις. Θα δοθεί ιδιαίτερη σημασία στις μεθόδους εκμάθησης και σε ασκήσεις που ενθαρρύνουν τη δημιουργική διαδικασία.  Μερικά από τα θέματα που διερευνηθούν είναι: ρυθμός (ατομικός και ομαδικός), ισορροπίες και χειρισμός, έρευνα στη ρίψη και στην κίνηση του σώματος, αυτοσχεδιασμός και σύνθεση.

  • Ο Lorenzo Crivellari είναι επαγγελματίας ζογκλέρ, με έδρα τη Ρώμη. Διδάσκει σε διάφορα σεμινάρια και σχολές τσίρκου, δουλεύοντας πάνω σε διαφορετικές τεχνικές ως εκκίνηση για τη διερεύνηση και τον αυτσχεδιασμό του χειρισμού αντικειμένων.
  • Ο Edoardo Demontis είναι επαγγελματίας ζογκλέρ από το Κάλγκαρι. Αυτοδίδακτος αρχικά, ανέπτυξε τη δική του τεχνική που βασίζεται στην ισορροπία και το χειρισμό.
  • Ο Victor Garmendia Torija είναι ερμηνευτής και δάσκαλος του juggling στη σχολή τσίρκου της Βαλένθια, χρησιμοποιώντας στοιχεία από την κλασική και τη σύγχρονη τεχνική.

Οι συμμετέχοντες πρέπει να έχουν τις δικές τους κορίνες. Όσοι δεν έχουν δικές τους κορίνες θα τις διαθέσει το Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.
Ο αριθμός συμμετεχόντων είναι περιορισμένος
Η γλώσσα εργασίας του σεμιναρίου θα είναι τα ιταλικά και τα αγγλικά

Οι κορίνες για το σεμινάριο είναι προσφορά της σχολής Circus Days.

Για συμμετοχή στο εργαστήριο επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας. Κατόπιν απαντητικής επιβεβαίωσης θα καταβάλλεται το ποσό της συμμετοχής μέσω τραπεζικού λογαριασμού που θα σας αποσταλεί.

Εργαστήριο με τον Dennis Reid

Δευτέρα 4 Ιουλίου, 6-9 μμ, ΑΣΚΤ, αίθουσα DeChirico

Είσοδος δωρεάν με κρατήσεις θέσεων

Η τέχνη σκηνοθεσίας της βίας. Η ανεύρεση της γλώσσας της βίας στο κορμί – σωματικά, φωνητικά, συναισθηματικά.

Ενσυναίσθηση, φρίκη, τρόμος· αποκάλυψη των διαστάσεων της βίας, που είναι θαμμένες μέσα στο κείμενο.

Dennis Hilton-Reid

Συγγραφέας, σκηνοθέτης, ηθοποιός, δάσκαλος.

www.dennisreid.net

“Μπορώ να διδάξω σε έναν νέο ηθοποιό πώς να δείχνει το φεγγάρι. Όμως, από το ακροδάχτυλό του μέχρι το φεγγάρι, η ευθύνη βαραίνει τον ηθοποιό”.

παλιός ηθοποιός του Καμπούκι

Για συμμετοχή στο εργαστήριο επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας και θα λάβετε επιβεβαίωση.  

Masterclass από την θεατρική συγγραφέα Αlexandra Badéa: “Γράφοντας σε Αναζήτηση” [“Ecrire en Quête”]

Τετάρτη 6 Ιουλίου, 18:00 - 20:00 – Α.Σ.Κ.Τ.Αίθουσα De Chirico

Είσοδος δωρεάν με κρατήσεις θέσεων.

Απευθύνεται: Σε θεατρικούς συγγραφείς και καλλιτέχνες του θεάτρου που ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την πρακτική της θεατρικής γραφής αλλά και στο ευρύτερο κοινό.

Γράφοντας με αφετηρία μια φωτογραφία, ένα έργο τέχνης, μια μαρτυρία, ένα φωτορεπορτάζ. Βυθισμένος σε μια βάση οπτικών δεδομένων απ’ όπου προσπαθείς να αποσπάσεις θραύσματα ιστοριών που θα μπορούσαν να συναντηθούν με τη δική σου ιστορία. Αυτόματη γραφή, γραφή άμεση, αυθόρμητη, κατά κύματα, αποσπασματική,  κατακερματισμένη, τεμαχισμένη, προσωπική, ποιητική και πολιτική. Αντλείς από την προσωπική μνήμη για να αφηγηθείς τον μεταβαλλόμενο κόσμο του σήμερα με τις ρωγμές του. Ξεκινώντας από τον εαυτό σου, απ’ ό,τι σ’ αγγίζει, απ’ ό,τι σε πονάει, προσπαθώντας να ανοίξεις το πεδίο προς μια νέα, οικουμενική πραγματικότητα.

Από τις πλέον ενδιαφέρουσες φωνές της σύγχρονης ευρωπαϊκής δραματουργίας, η συγγραφέας και σκηνοθέτις από τη Ρουμανία, Alexandra Badéa, ζει και εργάζεται στη Γαλλία από το 2003 και γράφει στα γαλλικά. Τα έργα της εκδίδονται από τον Arche éditeur, από τους εγκυρότερους ευρωπαϊκούς εκδοτικούς οίκους για το θέατρο ενώ έχει ήδη παιχθεί σε σημαντικά θέατρα και διεθνή φεστιβάλ. Για το έργο της Pulvérisés κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Θεατρικής Λογοτεχνίας του Γαλλικού Κέντρου Θεάτρου το 2013, χρονιά που παρουσιάστηκε και το πρώτο της μυθιστόρημα (Zone d’amour prioritaire) στo Φεστιβάλ της Αβινιόν σε θεατρική διασκευή από τον Frédéric Fisbach. Στην Ελλάδα έρχεται για πρώτη φορά.

Για συμμετοχή στο εργαστήριο επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας και θα λάβετε επιβεβαίωση.  

Η δραματουργία ως συνεργασιακή πρακτική (χορός - θέατρο - περφόρμανς)

Διήμερο εργαστήριο και στρογγυλή τράπεζα από την Κωνσταντίνα Γεωργέλου, τη Δανάη Θεοδωρίδου και την Ευφροσύνη Πρωτοπαπά.

25-26 Ιουλίου 2016, 12:00-19:00 (με ένα μικρό διάλειμμα) – Α.Σ.Κ.Τ. Αίθουσα Διδακτική της Τέχνης

Κόστος 60 ευρώ / φοιτ. 40 ευρώ

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων για το εργαστήριο “Η δραματουργία ως συνεργασιακή πρακτική” μέχρι 18 Ιουλίου

Το εργαστήριο οργανώνεται στο πλαίσιο μιας σειράς συναντήσεων που πραγματοποιούνται σε διάφορες Ευρωπαϊκές πόλεις (Βρυξέλλες, Λονδίνο, Άμστερνταμ, Ζάγκρεμπ, Βαρκελώνη κ.α.) και οδηγούν στην έκδοση ενός βιβλίου (2016). Στόχος της έρευνας αυτής είναι η μελέτη και η δημιουργία δραματουργικών εργαλείων και μεθόδων (συν)εργασίας στο χώρο της χορογραφίας, του θεάτρου και άλλων πρακτικών της περφόρμανς σήμερα. (https://dramaturgyatwork.wordpress.com). Στην Αθήνα επικεντρώνεται σε συνεργασιακές πρακτικές καλλιτεχνικής δημιουργίας και δραματουργίας που διαμορφώνονται με βάση τις συνθήκες εργασίας, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των Ελλήνων καλλιτεχνών. Ατομικά και σε ομάδες, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να δουλέψουν δραματουργικά πάνω σε δικές τους δουλειές, δοκιμάζοντας και προτείνοντας δραματουργικά μοντέλα συνεργασίας μέσα από ασκήσεις γραπτές και προφορικές, αλλά και παρουσιάζοντας μικρά πειράματα επί σκηνής.  Το εργαστήριο θα ολοκληρωθεί με στρογγυλή τράπεζα ανοιχτή στο κοινό (26 Ιουλίου, 17:30-19:00) με τη συμμετοχή δραματουργών και  άλλων καλλιτεχνών. (Οι συμμετέχοντες θα επιλεγούν βάσει ανοιχτής πρόσκλησης που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα www.greekfestival.gr)

Η Κωνσταντίνα Γεωργέλου είναι θεωρητικός παραστατικών τεχνών, δραματουργός, ερευνήτρια, λέκτορας στο πρόγραμμα ArtEZ Master of Theatre Practices και στο Πανεπιστήμιο της Ουτρέχτης, Ολλανδία.

Η Δανάη Θεοδωρίδου είναι σκηνοθέτης και ερευνήτρια, επίκουρη καθηγήτρια Θεάτρου και Περφόρμανς στο Πανεπιστήμιο του Groningen, Ολλανδία.

Η Ευφροσύνη Πρωτοπαπά είναι χορογράφος, ερευνήτρια, επίκουρη καθηγήτρια χορού και χορογραφίας στο Πανεπιστήμιο του Roehampton, Μ. Βρετανία.

*Για το εργαστήριο Η δραματουργία ως συνεργασιακή πρακτική (χορός - θέατρο - περφόρμανς) η συμμετοχή σας πρέπει να περιλαμβάνει τα κάτωθι στοιχεία καθώς θα γίνει επιλογή των συμμετεχόντων:

 - Όνομα και στοιχεία επικοινωνίας

- Σύντομο βιογραφικό σημείωμα (300 λέξεις)

- Σύντομο κείμενο της σχέσης σας με την δραματουργία και του λόγου  που θέλετε να συμμετέχετε στο σεμινάριο (μέχρι μία σελίδα).

- Ο αριθμός συμμετεχόντων είναι περιορισμένος

- Η γλώσσα εργασίας του σεμιναρίου θα είναι τα ελληνικά αλλά θα ζητηθεί από τους συμμετέχοντες να δουλέψουν και με μία σειρά αγγλικών κειμένων. Συνεπώς γνώση της αγγλικής γλώσσας είναι απαραίτητη.

Για συμμετοχή στο εργαστήριο επικοινωνείτε στο [email protected] αναγράφοντας το όνομα και τα στοιχεία επικοινωνίας σας. Κατόπιν απαντητικής επιβεβαίωσης θα καταβάλλεται το ποσό της συμμετοχής μέσω τραπεζικού λογαριασμού που θα σας αποσταλεί.

 

 

 

 

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο