Ο διεθνής Τύπος για το θρίλερ με τις τηλεοπτικές άδειες

Ο διεθνής Τύπος για το θρίλερ με τις τηλεοπτικές άδειες

Εκτενή δημοσιεύματα αφιέρωσαν τα διεθνή μέσα ενημέρωσης στον διαγωνισμό για τις τέσσερις τηλεοπτικές άδειες, που ολοκληρώθηκε τα ξημερώματα της Παρασκευής.

Euronews

«Η ελληνική κυβέρνηση ξεκίνησε τη δημοπρασία για την κατανομή των τεσσάρων τηλεοπτικών συχνοτήτων , η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την λειτουργία των μοναδικών ιδιωτικών καναλιών της χώρας», γράφει στην ιστοσελίδα του το Euronews.

«H μεταρρύθμιση του οπτικοακουστικού τομέα περιλαμβάνει το κλείσιμο πολλών καναλιών, με στόχο την καταπολέμηση της εμπορευματοποίησης σε ότι αφορά την επιρροή στην πολιτική, τις επιχειρήσεις και τα μέσα ενημέρωσης . Για την αντιπολίτευση πρόκειται για μία προσπάθεια της κυβέρνησης Τσίπρα να χαλιναγωγήσει τα μέσα ενημέρωσης», σχολιάζει το ειδησεογραφικό πρακτορείο.

L’ Εxpress

Οκτώ υποψήφιοι κλειδωμένοι χωρίς επαφή με τον έξω κόσμο, γράφει το γαλλικό περιοδικό «L’ Express».

«Η ελληνική κυβέρνηση προκήρυξε δημοπρασία για την ανάθεση των τεσσάρων αδειών εθνικής εμβέλειας για τα ιδιωτικά κανάλια ως μέρος μιας μεγάλης μεταρρύθμισης, εξαιρετικά αμφιλεγόμενης, που στόχο έχει την κάθαρση του οπτικοακουστικού τομέα», σημειώνει η L' Express και προσθέτει:

Το σχέδιο αυτό της ελληνικής κυβέρνησης αμφισβητήθηκε έντονα από την δεξιά αντιπολίτευση, η οποία την κατηγορεί ότι προσπαθεί να φιμώσει τα μέσα ενημέρωσης που είναι ως επί το πλείστον εχθρικά προς αυτήν. Έξι από τις οκτώ ομάδες που συμμετέχουν στη δημοπρασία προσπάθησαν επίσης να μπλοκάρουν τη διαδικασία, αλλά απορρίφθηκε το αίτημά τους από το ελληνικό Συμβούλιο της Επικρατείας.

Στο πλαίσιο αυτό, η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης έχει θεσπίσει αυστηρούς όρους για τη διασφάλιση της ακεραιότητας της δημοπρασίας: οι υποψήφιοι – εκπρόσωποι των ιδιωτικών καναλιών δεν έχουν κινητό και υπολογιστή ενώ σε κάθε δωμάτιο υπάρχουν κάμερες παρακολούθησης.

Wall Street Journal

"H Ελλάδα συγκέντρωσε το ποσό των 246 εκατομμυρίων ευρώ από την δημοπρασία των ιδιωτικών τηλεοπτικών αδειών μετά από μία μαραθώνια διαδικασία που διήρκεσε περίπου τρεις ημέρες", γράφει η αμερικανική εφημερίδα "Wall Street Journal".  

"Δόθηκαν τέσσερις άδειες. Μόνο δύο από τα υφιστάμενα κανάλια, ο SΚΑΙ και ο ANT1 , εξασφάλισαν άδεια εκπομπής που τους επιτρέπει να συνεχίζουν να αναμεταδίδουν. Όσα κανάλια δεν έλαβαν άδεια θα πρέπει να σταματήσουν να εκπέμπουν μέσα σε διάστημα τριών μηνών, όπως δήλωσε η ελληνική κυβέρνηση".

Ο πλοιοκτήτης Βαγγέλης Μαρινάκης και ο επιχειρηματίας Γιάννης Καλογρίτσας εξασφάλισαν άδειες, προσθέτει το επίμαχο δημοσίευμα.  Με τη χώρα να είναι σε μνημόνιο, η ελληνική κυβέρνηση υποσχέθηκε να δημοπρατήσει τις τηλεοπτικές άδειες για πρώτη φορά...

απόφαση του αριστερού κόμματος ΣΥΡΙΖΑ να δώσει άδεια σε τέσσερα μόνο κανάλια", προσθέτει το επίμαχο δημοσίευμα, "εξόργισε τους ιδιοκτήτες των ελληνικών καναλιών και την αντιπολίτευση η οποία έσπευσε να κατηγορήσει τον Έλληνα πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα, ότι θέλει να δημιουργήσει πολιτικές συμμαχίες με επιχειρηματικές ομάδες". 

Reuters

"Η Ελλάδα παραχωρεί νέες ραδιοτηλεοπτικές άδειες μ΄ένα πολιτικά αμφιλεγόμενο βήμα και την ελληνική κυβέρνηση να ισχυρίζεται ότι θέλει να βάλει τάξη στον ραδιοτηλεοπτικό τομέα που λειτουργεί μέχρι τώρα βυθισμένος στην κακοδιαχείριση και την διαφθορά", σχολιάζει το πρακτορείο Reuters.

Η αριστερή κυβέρνηση υπό την ηγεσία του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα,  είχε δηλώσει ότι η κίνηση αυτή θα βοηθήσει στη μεταρρύθμιση του οπτικοακουστικού τομέα την ώρα που τα ελληνικά ΜΜΕ υποστηρίζουν ότι, με την κίνηση αυτή περιορίζει την ελευθερία του λόγου, βάζει "λουκέτο" στους τηλεοπτικούς σταθμούς και "αφήνει άνεργους χιλιάδες ανθρώπους".
 
Όπως σχολιάζει το Reuters, μόνο τέσσερις άδειες έλαβαν άδεια, κατά συνέπεια τα υπόλοιπα από τα συνολικά οκτώ ιδιωτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας που ήδη εκπέμπουν, θα κλείσουν .

Ο ΣΚΑΙ κέρδισε την πρώτη άδεια που του επιτρέπει να συνεχίσει να εκπέμπει. 

Η  ελληνική κυβέρνηση ανέλαβε την εξουσία με την υπόσχεση να αναλάβει τους ολιγάρχες προκειμένου να βάλει τάξη σ΄έναν τομέα που είναι βυθισμένος στο χρέος . 

Δύο νεοεισερχόμενοι στο χώρο των ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ κέρδισαν άδεια, επισημαίνει το πρακτορείο. 

"Οι πλειοδότες παρέμειναν κλειδωμένοι στο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης για περισσότερο από τρεις ημέρες με τα κινητά τηλέφωνα να έχουν απαγορευτεί προκειμένου να εξασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξει διαρροή", προσθέτει.  

Der Standard

Τρεις ιδιοκτήτες κι ένας εργολάβος είναι οι νικητές, σύμφωνα με την αυστριακή εφημερίδα "Der Standard".

 Ύστερα από σχεδόν 66 ώρες μαραθώνιας δημοπρασίας, η κυβέρνηση των Αθηνών χορηγεί τέσσερις τηλεοπτικές άδειες με διάρκεια δέκα ετών. Αυτό ανακοινώθηκε από τον εκπρόσωπο της ελληνικής κυβέρνησης την Παρασκευή το πρωί.

"Η ελληνική κυβέρνηση θα λάβει συνολικά το ποσό των 246 εκατομμυρίων ευρώ για τις νέες άδειες. Νικητές των νέων αδειών είναι τρεις ιδιοκτήτες κι ένας εργολάβος", γράφει μεταξύ άλλων το επίμαχο δημοσίευμα.  

Οι προϋπάρχοντες τηλεοπτικοί σταθμοί ανήκαν κυρίως σε εφοπλιστές και εργολάβους. Στην διαδικασία ηττημένοι είναι δύο από τους μεγαλύτερους  ιδιωτικούς ραδιοτηλεοπτικούς  σταθμούς: ο Alpha και το Star θα πρέπει να κλείσουν εντός  90 ημερών. 

Τις νέες άδειες κέρδισαν οι σταθμοί ΣΚΑΙ και ΑΝΤ1 που υπήρχαν και στο παρελθόν. Υπάρχουν και οι δύο νέοι τηλεοπτικοί σταθμοί: το Alter Ego (o ιδιοκτήτης του είναι πλοιοκτήτης ) και αυτό του Καλογρίτσα (εργολάβος). Για τον Καλογρίτσα , η αυστριακή εφημερίδα σχολιάζει : "Ο ιδιοκτήτης αυτού του σταθμού είναι γνωστός για την φιλία του με στελέχη της κυβέρνησης συνασπισμού του Αλέξη Τσίπρα". 

Η κυβέρνηση εκτιμά ότι η ελληνική τηλεοπτική αγορά δεν είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει όλους τους υφιστάμενους   σταθμούς εξαιτίας της μείωσης της διαφήμισης στον απόηχο της χρηματοπιστωτικής κρίσης.

Για την αντιπολίτευση, ο Έλληνας πρωθυπουργός προσπαθεί να δημιουργήσει ένα νέο σύστημα πολυμέσων που να είναι πιο φιλικά προς αυτόν. 

AFP

«Η Ελλάδα συγκέντρωσε το ποσό των 246 εκατομμυρίων ευρώ από την δημοπράτηση τεσσάρων ιδιωτικών αδειών σε μία μαραθώνια προσπάθεια κατά την οποία επικράτησαν οι πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένου του αφεντικού κορυφαίας ποδοσφαιρικής ομάδα της χώρας», γράφει το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).    

Τις τέσσερις άδειες για διάστημα δέκα ετών έλαβαν τρεις εφοπλιστές και ένας κατασκευαστής, ο τελευταίος θεωρείται ότι είναι πιο κοντά στην αριστερή κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα. Η σημαντική παρουσία είναι ο 47χρονος εφοπλιστής Ευάγγελος Μαρινάκης, ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας του Ολυμπιακού. 

Η διαδικασία περικοπής του αριθμού των αδειών επικρίθηκε ως αδέξια, καθώς συνολικά οκτώ ιδιωτικά κανάλια εθνικής εμβέλειας λειτουργούσαν μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. 

Αλλά η κυβέρνηση επέμεινε ότι τα μέσα ενημέρωσης και η διαφημιστική αγορά στην Ελλάδα είναι εξαντλημένα από την κρίση χρέους των έξι ετών κι ότι μόνο στους οικονομικά βιώσιμους τηλεοπτικούς σταθμούς θα πρέπει να επιτραπεί η συνέχιση της λειτουργίας τους.

Το παλαιότερο ιδιωτικό κανάλι στην Ελλάδα το Mega αποβλήθηκε πριν καν αρχίσει η υποβολή προσφορών. Αλλά και τα κορυφαία κανάλι Αlpha και Star βγήκαν επίσης νοκ άουτ από τη διαδικασία. 

Οι επικριτές αυτής της διαδικασίας υποστηρίζουν ότι απλώς ήταν ένα τέχνασμα από τον πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα για να αντικαταστήσει τους βαρόνους της τηλεόρασης που αντιτάχθηκαν στο αριστερό κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ με άλλους που το προτιμούν περισσότερο.

Η πρωτοφανής δημοπρασία είδε τους ιδιοκτήτες καναλιών αλλά και τους υποψήφιους ιδιοκτήτες να παραμένουν κλειδωμένοι σε ένα κτίριο του υπουργείου Γενικού Γραμματείας Ενημέρωσης επί τρεις νύχτες, μία διαδικασία που ορισμένες φορές περιγράφεται ως ταπεινωτική.

Le Monde

Με τίτλο «η μάχη των ολιγαρχών για την ελληνική τηλεόραση», η ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας «Le Monde», αναφέρεται στην ολοκλήρωση της δημοπράτησης των αδειών για τα ιδιωτικά κανάλια, στην Ελλάδα.

«Η μάχη των εκατομμυρίων έδωσε το πλεονέκτημα σε 4 Έλληνες ολιγάρχες από τους πλέον ισχυρούς και τους λιγότερο αμφιλεγόμενους», γράφει η Le Monde.

«Ήταν μια υπόσχεση της κυβέρνησης» υπογραμμίζει η Le Monde. Έως τώρα, καμία εκτελεστική εξουσία δεν είχε καταφέρει να υποχρεώσει τους καναλάρχες να πληρώσουν για τις άδειές τους.
«Αυτή η σημαντική μεταρρύθμιση του οπτικοακουστικού ελληνικού τοπίου ήταν μια υπόσχεση της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Εδώ και μήνες ο Νίκος Παππάς, το δεξί χέρι του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, διαχειρίζεται αυτό το τόσο αμφιλεγόμενο θέμα, για τον εξορθολογισμό της δυσανάλογης σχέσης με την αγορά, όπως ο ίδιος λέει, για τα 11 εκατομμύρια των κατοίκων της χώρας και από την άλλη πλευρά, για την αντιμετώπιση του περίφημου τρίγωνου των απαράδεκτων σχέσεων μεταξύ των πολιτικών, των ΜΜΕ και των Τραπεζών, που στα ελληνικά αποκαλούν “διαπλοκή”».
«Παρατηρώντας τα αποτελέσματα βλέπουμε περισσότερο μια ανανέωση στις γενιές, παρά μια πραγματική επιχείρηση καθαρά χέρια» λέει η Monde, κάνοντας στη συνέχεια αναφορά σε κυβερνητική δήλωση: «Για πρώτη φορά, αυτοί οι καπετάνιοι της βιομηχανίας, είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν για τη χρήση των αδειών και γίνεται πλέον σεβαστός ο νόμος».
 
«Από το 1989 και από το νόμο που επέτρεψε την απελευθέρωση της ελληνικής αγοράς του οπτικοακουστικού τομέα», εξηγεί το δημοσίευμα «προέκυψαν περίπου δέκα ιδιωτικά κανάλια. Αλλά μέχρι στιγμής, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες ρύθμισης, καμία κυβέρνηση δεν είχε καταφέρει να αναγκάσει τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών καναλιών να πληρώσουν τις άδειες που χρησιμοποιούσαν και που απαιτούσε ο νόμος. Υπήρχε ένα κοινό ενδιαφέρον μεταξύ των διαδοχικών κυβερνήσεων και των εργοδοτών του Τύπου, προκειμένου να μην γίνει τίποτα».
 
Η Monde υπογραμμίζει ότι ο Αλέξης Τσίπρας « είχε υποσχεθεί να βάλει τέλος σε αυτή την κατάσταση. Την είχε καταστήσει σύμβολο στο κυβερνητικό του έργο και έπαιξε πολιτικά σκληρά».

Σύμφωνα με τη Monde, το θέμα της δημοπράτησης των αδειών απέχει πολύ από το να έχει κλείσει, διότι μόλις άρχισε η δικαστική μάχη.
Αμφισβητείται η νομιμότητα της διαδικασίας και το Συμβούλιο της Επικρατείας θα πρέπει να γνωμοδοτήσει, λέει η Monde.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο