Ο Independent έγινε ψηφιακός και πέρασε στην κερδοφορία

Ο Independent έγινε ψηφιακός και πέρασε στην κερδοφορία

Χρειάστηκαν 20 χρόνια από τότε που σταμάτησε να είναι κερδοφόρος, αλλά μόνον έξι μήνες από τη διακοπή της έντυπης έκδοσής της για να επιστρέψει σε κερδοφορία η βρετανική εφημερίδα Independent

Σύμφωνα με τους Financial Times, ο Independent είναι η πρώτη βρετανική εφημερίδα που κατάργησε την έντυπη έκδοσή της και πλέον διατίθεται μόνον στην ηλεκτρονική της μορφή. Επειτα από αυτήν την αποφασιστική κίνηση, τα διαφημιστικά έσοδα από την ψηφιακή έκδοσή της σημείωσαν αύξηση 45% σε ετήσια βάση και αναμένεται να φτάσουν τα 22,4 εκατ. ευρώ για το σύνολο του 2016.

Σύμφωνα με τον εκδότη του Independent, Εβγένι Λεμπέντεφ, η εφημερίδα είναι πλέον βιώσιμη, καθώς οι νέοι συντάκτες της βρίσκονται στις χαμηλότερες μισθολογικές βαθμίδες, ενώ δεν τη βαρύνει το κόστος διανομής και εκτύπωσης. Από τον Μάρτιο, οπότε έκλεισε η έντυπη έκδοση, αποχώρησαν 110 από τους 200 συντάκτες της εφημερίδας, ενώ προσελήφθησαν 10 νέοι δημοσιογράφοι για την ψηφιακή έκδοση. Το προσωπικό της ανέρχεται τώρα σε 100 άτομα. Η έντυπη έκδοσή της είχε καταγράψει ζημίες 7,84 εκατ. ευρώ το 2015, ενώ είχε υποχρεώσεις που έφταναν τα 77,3 εκατ. ευρώ. Ετσι, ο Εβγένι Λεμπέντεφ και ο πατέρας του Αλεξάντερ αναγκάστηκαν να δανεισθούν 8,7 εκατ. ευρώ για να διατηρήσουν τη ρευστότητα της επιχείρησης. Δεδομένου ότι η διαφήμιση στις έντυπες εκδόσεις εκτιμάται ότι στο σύνολο του έτους θα μειωθεί κατά 15%, ενώ η κυκλοφορία βρίσκεται σε πτωτική πορεία μετά το δημοψήφισμα του Ιουνίου, πολλές εφημερίδες ενδέχεται να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.

Όπως σημειώνει η εταιρεία ερευνών ComScore, η στροφή του Independent στην ψηφιακή έκδοση οδήγησε σε μεγάλη αύξηση των αναγνωστών του που από 15,8 εκατ. τον Φεβρουάριο έφτασαν τα 21 εκατ. τον Ιούνιο, ενόψει του δημοψηφίσματος στη Βρετανία. Εν συνεχεία υποχώρησαν εκ νέου στα 16,2 εκατ. τον Αύγουστο, όταν η μεγαλύτερη ηλεκτρονική εφημερίδα στη Βρετανία, η Mail Online, είχε 24,6 εκατ. αναγνώστες και ο Guardian 24 εκατ. αναγνώστες. Αλλη έρευνα της υπηρεσίας καταγραφής κίνησης στο Διαδίκτυο υπολογίζει σε 74,3 εκατ. τους αναγνώστες του Independent τον Αύγουστο, που ισοδυναμεί με αύξηση 41%. Οπως επισημαίνουν οι FT, δεν είναι σαφές αν η ψηφιακή έκδοση του Independent θα μπορέσει να διατηρήσει τον ιδιαίτερο χαρακτήρα της και τη φήμη της μετά τη σημαντική μείωση του προσωπικού της.

Ο Independent ιδρύθηκε πριν από 30 χρόνια και τα χαρακτηριστικά της στοιχεία ήταν η έμφαση στο πολιτικό ρεπορτάζ χωρίς δεσμεύσεις, η διεθνής επικαιρότητα και οι καινοτόμες μέθοδοι όσον αφορά τη χρήση των φωτογραφιών. Σύμφωνα με τον Σάιμον Κέλνερ, που υπήρξε για πολλά χρόνια συντάκτης του Independent, «είναι πολύ δύσκολο να υπάρχει η ίδια ποιότητα στην ηλεκτρονική έκδοση».

Ο Κριστιάν Μπρουγκτόν, που είναι σήμερα συντάκτης της εφημερίδας, επιμένει ότι ο Independent εξακολουθεί να κάνει πολύ καλή δημοσιογραφική εργασία. Επικαλείται, άλλωστε, το ότι έχουν παραμείνει δημοσιογράφοι της εφημερίδας ορισμένοι από τους πιο φημισμένους συντάκτες της, όπως ο ανταποκριτής της Ρόμπερτ Φισκ, ο συντάκτης αμυντικών θεμάτων Κιμ Σενγκούπτα και ο σημαντικότερος πολιτικός αναλυτής της, ο Τζον Ρεντούλ. Δεν συμμερίζονται, πάντως, την ίδια άποψη όλοι οι συντάκτες. «Ισως να είναι κερδοφόρα τώρα αλλά με ποιο τίμημα;», αναρωτιέται ένας συντάκτης που θέλησε να μην αποκαλυφθεί το όνομά του. Επιμένει, μάλιστα, πως η ηλεκτρονική έκδοση «δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ήταν κάποτε η εφημερίδα».

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο