Ταξίδι στις Πόλεις της Μουσικής από την Κρατική Ορχήστρα

Ταξίδι στις Πόλεις της Μουσικής από την Κρατική Ορχήστρα

Από την Λειψία, εκεί όπου διασταυρώθηκαν οι δρόμοι της ζωής του Βάγκνερ, του Σούμαν και του Μπετόβεν, ξεκινάει ο νέος θεματικός κύκλος συναυλιών της ΚΟΑ την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου

Με ένα αφιέρωμα στην γερμανική πόλη της μουσικής και της κλασικής παιδείας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εγκαινιάζει τον νέο θεματικό κύκλο «Οι Πόλεις της Μουσικής» που θα αποτελέσει τον κορμό των φετινών εμφανίσεων του σχήματος. Το «ταξίδι» που θα ξεκινήσει την Παρασκευή 7 Οκτωβρίου από την Λειψία θα περιλαμβάνει εννέα πόλεις, τα μεγαλύτερα μουσικά κέντρα στον κόσμο, και θα πραγματοποιηθεί με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Γερμανίας.

Η επιλογή της Λειψίας ως αφετηρίας, δεν έγινε τυχαία. Η πόλη της Σαξωνίας, που φιλοξενεί ένα από τα αρχαιότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης, έπαιξε καθοριστικό ρόλο στη ζωή και στο έργο τριών από τους σημαντικότερους ευρωπαίους συνθέτες του 19ου αιώνα. Του Βάγκνερ, που γεννήθηκε εκεί, του Σούμαν, ο οποίος πέρασε στη Λειψία μεγάλο μέρος της ζωής τους, και του Μπετόβεν, του οποίου οι Εννέα Συμφωνίες πρωτοπαίχτηκαν εκεί ως ολοκληρωμένη ενότητα.

Το πρόγραμμα της συναυλίας θα περιλαμβάνει:

Πρελούδιο και Θάνατος της Ιζόλδης από το μουσικό δράμα «Τριστάνος και Ιζόλδη» του Βάγκνερ

Η ποίηση του Νοβάλις, η φιλοσοφία του Σοπενχάουερ, και ο ανεκπλήρωτος έρωτάς του για τη Ματίλντε Βέζεντονκ, επηρέασαν τον Βάγκνερ στη σύλληψη του μουσικού δράματος «Τριστάνος και Ιζόλδη». Το συνέθεσε βασισμένος στο μύθο για τον τραγικό έρωτα του ιππότη από την Κουρνουάλη Τριστάνου, με την Ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, όπως αυτός είχε αποτυπωθεί στο έμμετρο μεσαιωνικό μυθιστόρημα του Γκότφριντ φον Στράσμπουργκ, μεταξύ των ετών 1856-1859. Η πρεμιέρα δόθηκε τον Ιούνιο του 1865 στην Όπερα του Μονάχου, υπό τη μουσική διεύθυνση του Χανς φον Μπύλοβ. Ήδη, όμως, από το 1863 ο Βάγκνερ είχε παρουσιάσει σε συναυλία το ορχηστρικό πρελούδιο της πρώτης πράξης και το τελευταίο τμήμα της τρίτης, ξεκινώντας μία παράδοση κοινής εκτέλεσης των δύο αυτών χαρακτηριστικότατων τμημάτων του δράματος σε συμφωνικές συναυλίες.

Κοντσέρτο για βιολοντσέλο του Σούμαν, με σολίστ τον ταχύτατα ανερχόμενο, 25χρονο βιολοντσελίστα Αλεξέι Στάντλερ (φωτό)

Ο Ρόμπερτ Σούμαν, συνέθεσε το μοναδικό Κοντσέρτο του για βιολοντσέλο, μέσα σε δύο εβδομάδες (!), τον Οκτώβριο του 1850, λίγο αφότου είχε εγκατασταθεί οικογενειακώς στο Ντίσελντορφ, για να αναλάβει καθήκοντα αρχιμουσικού. Διατηρώντας, ωστόσο, αμφιβολίες επί μακρόν για την αξία του έργου, προέβη σε αρκετές αναθεωρήσεις και τελικά το εξέδωσε μόλις το 1854. Η πρεμιέρα δόθηκε τελικώς μετά τον θάνατο του Σούμαν, τον Ιούνιο του 1860, στη Λειψία, με σολίστ τον Λούντβιχ Έμπερτ.

Όγδοη Συμφωνία του Μπετόβεν

Ο Μπετόβεν πέρασε το καλοκαίρι του 1812 σε πόλεις της Βοημίας, αρκετά απομονωμένα και μοναχικά, αν εξαιρέσει κανείς τη συνάντησή του με τον Γκαίτε. Εκείνο πάντως το καλοκαίρι έστρεψε το συνθετικό του ενδιαφέρον στην, ανάλαφρη και γεμάτη χάρη, Όγδοη Συμφωνία, την οποία ολοκλήρωσε στο Λιντς, λίγο προτού να επιστρέψει στη Βιέννη, τον Οκτώβριο. Η πρεμιέρα της δόθηκε το Φεβρουάριο του 1814 στη Βιέννη, υπό τη μουσική διεύθυνση του ιδίου. Σε σχέση με την Έβδομη Συμφωνία, η Όγδοη έμελε να αποδειχτεί λιγότερο δημοφιλής στους σύγχρονους ακροατές του Μπετόβεν. Αυτό άλλωστε είχε επισημάνει στο συνθέτη και ο μαθητής του, Καρλ Τσέρνυ, για να λάβει την απάντηση: «Μα ακριβώς, επειδή η Όγδοη είναι τόσο καλύτερη».

Την ορχήστρα θα διευθύνει ο Στέφανος Τσιαλής.  

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη.

Οι Πόλεις της Μουσικής – Λειψία, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Παρασκευή 7 Οκτωβρίου, 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 25€ (Διακ.), 15€ (Ζώνη Α), 10€ (Ζώνη Β+Γ), 5€ (εκπτωτικό). Πληροφορίες: τηλ. 210 7257601-3. Προπώληση εισιτηρίων: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τηλ. 210 7282333

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο