Από το Άμστερνταμ στην Αθήνα με Βάγκνερ, Μάλερ και Μπεργκ

Από το Άμστερνταμ στην Αθήνα με Βάγκνερ, Μάλερ και Μπεργκ

Η Βασιλική Ορχήστρα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ θα εμφανιστεί στο Μέγαρο υπό τη διεύθυνση του διάσημου αρχιμουσικού Ντανιέλε Γκάττι

Εκείνος είναι ένας από τους πιο περιζήτητους αρχιμουσικούς στον κόσμο σήμερα. «Εκείνη» είναι η καλύτερη συμφωνική ορχήστρα παγκοσμίως –τάδε έφη The Gramophone Magazine. Εκείνος είναι ο άνθρωπος που έδωσε το φιλί της ζωής στην Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα του Λονδίνου που παρέπαιε πριν την ανάληψη των καθηκόντων του. «Εκείνη» βασανίζεται από τα συνήθη προβλήματα των μεγάλων πολιτιστικών οργανισμών –οικονομική δυσπραγία, γκρίνια και περικοπές- και επιδιώκει φυγή προς τα εμπρός.

Ο λόγος για τον Ντανιέλε Γκάττι, τον ιταλό αστέρα του πόντιουμ που τα τελευταία χρόνια έχει διαγράψει υπέρλαμπρη τροχιά από την Ρώμη, στην Μπολόνια κι από εκεί στο Λονδίνο και στο Παρίσι και την Βασιλική Ορχήστρα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ (Concertgebouw για τους φίλους) που ήρθαν εις γάμου κοινωνία τον Σεπτέμβριο. Ο Γκάττι είναι αισίως ο έβδομος κατά σειρά καλλιτεχνικός διευθυντής του φημισμένου συνόλου στα 128 χρόνια λειτουργία του.

Όπως αντιλαμβάνεστε η άφιξη της Κονσέρτχεμπαου -με τον Γκάττι στο πόντιουμ- στην Αθήνα για μία και μοναδική συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτελεί γεγονός πρώτης τάξης για τους φίλους της κλασικής μουσικής, οι οποίοι θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν έναν «ιδανικό» συνδυασμό ταλέντου, δεξιοτεχνίας και εμπειρίας.

Στην πρώτη εμφάνισή της στην Αθήνα, στο πλαίσιο του προγράμματος Side by Side σε συνεργασία με νεανικά μουσικά σύνολα, η ορχήστρα και ο μαέστρος θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα με  αποσπάσματα από τις όπερες του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης» και «Το λυκόφως των θεών», το Adagio από τη Συμφωνία αρ. 10 του Γκούσταβ Μάλερ και τα Τρία κομμάτια για ορχήστρα, έργο 6 του Άλμπαν Μπεργκ. Μαζί τους θα συμπράξει η ΜOYSA -Συμφωνική Ορχήστρα Νέων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, η οποία δημιουργήθηκε με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Η μετάκληση της Κονσέρτχεμπαου πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.

Το πρόγραμμα της συναυλίας αναλυτικά:

Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στον Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813–1883). Αρχίζει με το Πρελούδιο της όπερας «Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργη»ς. Το έργο διαδραματίζεται στη Νυρεμβέργη του 16ου αιώνα και διακωμωδεί το αδιέξοδο των Αρχιτραγουδιστών εκείνης της εποχής μπροστά στις επικρατούσες αντιλήψεις –«συνταγές» επί της ουσίας– περί ποίησης και μουσικής. Ο ίδιος ο Βάγκνερ, αναφερόμενος στον αβίαστο τρόπο με τον οποίο εμπνεύστηκε το Πρελούδιο των «Αρχιτραγουδιστών», σημειώνει: «Ένα όμορφο δειλινό, κοιτάζοντας από τη βεράντα μου την υπέροχη θέα […], εμφανίστηκε ολοκάθαρα μπροστά μου η Εισαγωγή. Χωρίς να διστάσω στιγμή, έγραψα τη μουσική της στην πλήρη και τελική μορφή της, έτσι όπως ακούγεται  σήμερα».                                                             

Η βραδιά θα συνεχιστεί με το «Λυκόφως των θεών» και τα ορχηστρικά μέρη «Ξημέρωμα», «Το ταξίδι του Ζήγκφρηντ στον Ρήνο», «Θάνατος του Ζήγκφρηντ» και «Πένθιμο εμβατήριο». Η συγκεκριμένη όπερα, που βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του Ρ. Βάγκνερ, ανήκει στην τετραλογία «Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ», η οποία έκανε πρεμιέρα το καλοκαίρι του 1876 και περιλαμβάνει επίσης τα μουσικά δράματα «Η Βαλκυρία» και «Ζήγκφρηντ» καθώς και το εισαγωγικό έργο ο «Χρυσός του Ρήνου». Στόχος του Βάγκνερ, μέσα από αυτό το σπονδυλωτό έργο, ήταν να ασκήσει κριτική στην κοινωνία εκείνης της εποχής, χρησιμοποιώντας ως μέσο την τευτονική μυθολογία. Στα ορχηστρικά επεισόδια που παρουσιάζει η Κονσέρτχεμπαου στη συναυλία της στο Μέγαρο, ο ήρωας Ζήγκφρηντ ταξιδεύει κατά μήκος του Ρήνου, προκειμένου να συναντήσει το πεπρωμένο του. Εν συνεχεία, πέφτει θύμα προδοσίας και θανατώνεται πισώπλατα, γεγονός που εκφράζεται στην παρτιτούρα του Βάγκνερ με ένα από τα διασημότερα εμβατήρια του Ρομαντισμού. Όλα φλέγονται, τα νερά του Ρήνου φουσκώνουν, και το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ καταλήγει στα βάθη του ποταμού. Η παλαιά τάξη πραγμάτων καταστρέφεται. Απομένει η ελπίδα για έναν νέο, αγνό κόσμο.

Η αρχή του δεύτερου μέρους της συναυλίας ανήκει στον Γκούσταβ Μάλερ (1860–1911) και στο γεμάτο ένταση Adagio από τη Συμφωνία αρ. 10, η οποία παρέμεινε ημιτελής και περιβλήθηκε από τον σχετικό μύθο, καθώς ο συνθέτης είχε αρχίσει να τη γράφει το καλοκαίρι του 1910, αλλά δεν πρόλαβε να την ολοκληρώσει (πέθανε τον Μάιο του 1911). Το Adagio είναι το μοναδικό μέρος που ολοκλήρωσε ο Μάλερ, το οποίο και συχνά ερμηνεύεται αυτοτελώς. Η Δεκάτη συμφωνία, που πρέπει να είχε πέντε μέρη, εκδόθηκε το 1924 από τη χήρα του συνθέτη  Άλμα Μάλερ, ενώ τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς μέρη της Συμφωνίας παρουσιάστηκαν από τον μαέστρο Φραντς Σαλκ στη Βιέννη και το Άμστερνταμ.

Η συναυλία θα ολοκληρωθεί με τα Τρία κομμάτια για ορχήστρα, έργο 6 του Άλμπαν Μπεργκ (1885–1935), που γράφτηκαν μεταξύ 1913 και 1915. Μέλος της Δεύτερης Σχολής της Βιέννης, ο αυστριακός συνθέτης αφιέρωσε το έργο στον Άρνολντ Σαίνμπεργκ σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και αγάπης στον «δάσκαλο και φίλο του», η επιρροή του οποίου είναι εμφανής στη σύνθεση του Μπεργκ, όπως άλλωστε και εκείνη του Μάλερ. Το πρώτο κομμάτι είναι ένα πρελούδιο, το δεύτερο ένας κυκλικός χορός και το τρίτο ένα εμβατήριο. Tα δύο πρώτα παρουσιάστηκαν σε α΄ εκτέλεση το 1923 υπό τη διεύθυνση του συνθέτη και μαέστρου Άντον Βέμπερν.

Η Βασιλική Ορχήστρα Κονσέρτχεμπαου του Άμστερνταμ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Τετάρτη 26 Οκτωβρίου, ώρα 8:30 μ.μ. Τιμές εισιτηρίων: 21 € (Ζώνη Γ), 38 € (Ζώνη Β), 55 € (Ζώνη Α), 75 € (Διακεκριμένη Ζώνη). Ειδικές τιμές: 10 € (Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ), 14 € (Πολύτεκνοι, 65+). Πληροφορίες: www.megaron.gr, τηλ. 210 7282333

 

 

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο