Με τον Σαίξπηρ στη Μόσχα από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Με τον Σαίξπηρ στη Μόσχα από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Η δεύτερη συναυλία του κύκλου «Οι πόλεις της μουσικής» της ΚΟΑ είναι αφιερωμένη στη Μόσχα και στον Σαίξπηρ με έργα ρώσων συνθετών εμπνευσμένα από έργα του βάρδου

Μετά από τη Λειψία, οι «Πόλεις της μουσικής» θα μας ταξιδέψουν στην Μόσχα, πρωτεύουσα της ρωσικής μουσικής, μέσα από έργα των Τσαϊκόφσκι, Προκόφιεφ και Σοστακόβιτς υπό τη διεύθυνση του σλοβένου αρχιμουσικού Ούρος Λάγιοβιτς. Και επειδή η μουσική είναι η τέχνη των απρόοπτων συναντήσεων, το πρόγραμμα, παρότι «καθαρόαιμα» ρώσικο, αποτίει φόρο τιμής στον Σαίξπηρ, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 400 χρόνων από τον θάνατο του βάρδου.

Πώς γίνεται αυτό; Το πρόγραμμα της βραδιάς είναι οικοδομημένο πάνω σε δύο κλασικά έργα, την «Τρικυμία» του Τσαϊκόφσκι και το «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Προκόφιεφ, αμφότερα βασισμένα στα ομότιτλα θεατρικά έργα του Σαίξπηρ. Μοναδική «παραφωνία» το Δεύτερο Κοντσέρτο για πιάνο του Σοστακόβιτς, με σολίστ την ανερχόμενη πιανίστα Θεοδοσία Ντόκου, που προσθέτει μια νότα νεανικής φρεσκάδας και αισιοδοξίας στο «πακέτο».

Δυο λόγια για τους συνθέτες και τα έργα:

Η πρώτη ενασχόληση του Τσαϊκόφσκυ με το έργο του Σαίξπηρ καρποφόρησε το 1869 με την Εισαγωγή-Φαντασία Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Τέσσερα χρόνια αργότερα ο συνθέτης επέστρεψε στο σαιξπηρικό σύμπαν, παρακινημένος από το γνωστό κριτικό της εποχής Βλαντιμίρ Στάσοφ που όχι μόνον του ενέβαλε την ιδέα για τη σύνθεση ενός συμφωνικού έργου βασισμένου στο περίφημο κύκνειο άσμα του «Βάρδου του Έιβον», την «Τρικυμία» δηλαδή, αλλά, επιπλέον, του υπέδειξε και τη δομή που θα έπρεπε να έχει το υπό διαμόρφωση έργο. Ο Τσαϊκόφσκυ ακολούθησε κατά γράμμα τις προτάσεις του Στάσοφ και συνέθεσε την «Τρικυμία» μέσα σ΄ ένα δεκαήμερο, τον Αύγουστο του 1873. Η πρώτη εκτέλεση του έργου δόθηκε με μεγάλη επιτυχία το Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς, στη Μόσχα, υπό τη μουσική διεύθυνση του Νικολάι Ρουμπινστάιν.

Γεμάτο νεανική φρεσκάδα, γλυκύτητα και ασυννέφιαστη αισιοδοξία είναι το Δεύτερο κοντσέρτο για πιάνο που το συνέθεσε ο Σοστακόβιτς το 1957, ως δώρο για τα 19α γενέθλια του γιού του Μαξίμ. Ο Μαξίμ, που σήμερα είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος αρχιμουσικός, έδωσε την πρώτη εκτέλεση του κοντσέρτου ανήμερα στα γενέθλιά του, στις 19 Μαΐου 1957, στο Ωδείο της Μόσχας, με την Κρατική Συμφωνική Ορχήστρα της Σοβιετικής Ένωσης, υπό τη  μουσική διεύθυνση του Νικολάι Ανόσοφ· χάρη στην εκτέλεση αυτή, ο Μαξίμ έγινε δεκτός ως σπουδαστής στο Ωδείο.

Το 1934 τα «Σοβιετικά Μπαλέτα» του Λένινγκραντ (γνωστά σήμερα ως Μπαλέτα Μαριίνσκι) πρότειναν στον Προκόφιεφ να γράψει μουσική για ένα μπαλέτο με θέμα την σαιξπηρική ιστορία του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Αν και σύντομα η πρόταση αποσύρθηκε ο συνθέτης αποφασισμένος να γράψει το μπαλέτο, συμφώνησε να ανέβει από τα Μπολσόι της Μόσχας. Μέχρι τον Οκτώβριο του 1935 ο Προκόφιεφ είχε ολοκληρώσει τη μουσική και την ενορχήστρωση αλλά… μάταια: Η υποδοχή του έργου από τα μπαλέτα Μπολσόι υπήρξε κάθε άλλο παρά θετική και έτσι το ανέβασμα του μπαλέτου ακυρώθηκε. Ο Προκόφιεφ σχηματοποίησε τότε (1936-1937) δύο ορχηστρικές σουίτες με αποσπάσματα από το μπαλέτο. Η δεύτερη εξ αυτών παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Απρίλιο του 1937 στο Λένινγκραντ. ενώ και οι δύο έμελλε να γνωρίσουν διαχρονική επιτυχία.

Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα διευθύνει ο Ούρος Λάγιοβιτς που ενθουσίασε το φιλόμουσο αθηναϊκό κοινό στις προηγούμενες συνεργασίες του με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Συμμετέχει η ανερχόμενη πιανίστα Θεοδοσία Ντόκου.

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Τίτο Γουβέλη για τους κατόχους εισιτηρίων.

«Οι πόλεις της μουσικής –Μόσχα» από την ΚΟΑ, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Παρασκευή 4 Νοεμβρίου, 20:30. Τιμές εισιτηρίων: 25€ (Διακ.), 15€ (Ζώνη Α), 10€ (Ζώνη Β+Γ), 5€ (εκπτωτικό). Προπώληση εισιτηρίων: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, τηλ. 210 7282333

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο