Τι κοινό μπορεί να έχει το σπίτι σας με έναν πίνακα του Πάμπλο Πικάσο; Η «συγγένεια» ίσως κρύβεται στην... μπογιά. Εδώ και καιρό οι ιστορικοί τέχνης θεωρούν ότι ο μεγάλος ζωγράφος υπήρξε ένας από τους πρώτους που πειραματίστηκαν με τα υλικά, βάζοντας στην παλέτα του βαφές οικιακής και βιομηχανικής χρήσης - κάτι μάλλον αδιανόητο για την εποχή - και ανοίγοντας ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της ζωγραφικής. Τώρα, έναν αιώνα μετά την πρωτοποριακή αυτή κίνηση, έχουμε επιτέλους και την επιστημονική της απόδειξη.



Ερευνητές από το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και το Εθνικό Εργαστήριο Argonne των Ηνωμένων Πολιτειών κατόρθωσαν να εξετάσουν για πρώτη φορά δείγματα από τα έργα του Πικάσο σε νανοκλίμακα και εντόπισαν όχι μόνο το είδος της βαφής που χρησιμοποίησε ο ζωγράφος στις αρχές του 20ού αιώνα, αλλά και τη μάρκα και τον τόπο προέλευσής της.


Πρόκειται για τη «θρυλική» μπογιά Ripolin, το πρώτο βερνικόχρωμα, που κυκλοφόρησε στη Γαλλία στα τέλη του 19ου αιώνα. Η ανακάλυψη επετεύχθη χάρη σε μια μακρά, μεθοδική έρευνα των ειδικών του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγου αλλά και σε ένα πρωτοποριακό μικροσκόπιο - τον περίφημο «νανοανιχνευτή» (Nanoprobe) του Ινστιτούτου Argonne. Η χρησιμότητά της δεν περιορίζεται μόνο στον τομέα της τέχνης. Ενδέχεται επίσης να οδηγήσει σε επαναστατικές οθόνες για τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα, τις ταμπλέτες και... τις εφημερίδες, όπως και, ενδεχομένως, σε «σούπερ» υπολογιστές και μνήμες μεγάλης χωρητικότητας.

 

ΠΗΓΗ: tovima.gr