Την επόμενη φορά που θα δεχτείτε ένα μήνυμα στο κινητό σας, μην βιασθείτε να το πιστέψετε. Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει πως μας είναι πολύ πιο εύκολο να πούμε ψέματα στα SMS απ’ ό,τι όταν βλέπουμε τον άλλο απέναντί μας – είτε κατ’ ιδίαν είτε μέσω βιντεοκλήσης. Την μελέτη πραγματοποίησαν ερευνητές από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Γουϊτσιτα, στις ΗΠΑ, οι οποίοι εκτιμούν πως ίσως το ψέμα είναι πιο εύκολο εξ αποστάσεως επειδή δεν νιώθουμε ότι ο αποδέκτης τους μας παρατηρεί και τόσο προσεκτικά.

Όπως γράφουν στην επιθεώρηση «Journal of Business Ethics», για να διερευνήσουν το θέμα ζήτησαν από 170 φοιτητές του Τμήματος Οικονομικών του πανεπιστημίου να πραγματοποιήσουν αγοραπωλησίες μετοχών δια ζώσης, τηλεφωνικά, μέσω βιντεοκλήσης ή στέλνοντας γραπτά μηνύματα.

Άλλοι από τους εθελοντές ήταν οι χρηματιστές και άλλοι οι αγοραστές. Στους «χρηματιστές» οι ερευνητές είπαν πως θα αμείβονται αναλόγως με τις πωλήσεις τους, ενώ τους ενημέρωσαν εμπιστευτικά πως η μετοχή που έπρεπε να πουλήσουν θα έχανε σύντομα το 50% της αξίας της.

Στους «αγοραστές» είπαν ότι θα αμειφθούν αναλόγως με την αξία του χαρτοφυλακίου τους, αλλά πριν αρχίσει η συναλλαγή άπέφυγαν να τους ενημέρωσουν ότι η μετοχή που θα αγόραζαν, σύντομα θα άξιζε τα μισά χρήματα.

Όταν ολοκληρώθηκαν οι συναλλαγές, οι «αγοραστές» ρωτήθηκαν εάν ένιωσαν πως οι «χρηματιστές» ήταν ειλικρινείς ή προσπαθούσαν να τους εξαπατήσουν.

Αφού οι ερευνητές κατέγραψαν τους «χρηματιστές» που θεωρήθηκαν ψεύτες, εξέτασαν με ποιον τρόπο είχαν επικοινωνήσει με τους «αγοραστές» τους.

Έτσι διαπίστωσαν πως όσοι είχαν πουλήσει μετοχές μέσω SMS, είχαν κατά 95% περισσότερες πιθανότητες να θεωρηθούν πως εξαπατούσαν τους «αγοραστές» σε σύγκριση με όσους είχαν κάνει την πώληση μέσω βιντεοκλήσης.

Αντίστοιχα, είχαν κατά 31% περισσότερες πιθανότητες να θεωρηθούν ψεύτες απ’ ό,τι όσοι είχαν κάνει πώληση δια ζώσης- και κατά 18% περισσότερες πιθανότητες να θεωρηθούν ψεύτες σε σύγκριση με όσους είχαν μιλήσει τηλεφωνικά με τους «αγοραστές» τους.
Οι ερευνητές εκτιμούν πως η σημαντική μείωση των ψεμάτων μέσω βιντεοκλήσης οφείλεται στο ότι όταν μας γράφει η κάμερα νιώθουμε πως οι άλλοι μελετούν την κάθε μας κίνηση και έκφραση – μία αντίληψη που αποκαλείται «φαινόμενο του επίκεντρου του ενδιαφέροντος» (spotlight effect).

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή David Jingjun Xu εκτιμούν πως τα ευρήματά τους μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να προστατευθούν από δεινά, όπως οι on line απάτες.


πηγή: tanea.gr