1986-2000. Ο φωτογράφος Doug Menuez, βρίσκεται στη Silicon Valley, κάνοντας ένα project που θα απαθανάτιζε την αυγή μίας χρυσής εποχής της τεχνολογίας. Ένα project που έμελε να κρατήσει στην αφάνεια ο ίδιος ο Steve Jobs για πολλά χρόνια. Η κυρίαρχη φωτογραφία για τον φωτορεπόρτερ Doug Menuez, είναι αυτή που βλέπετε παραπάνω. Μέσα σε μία εντελώς άδεια αποθήκη, ο Steve Jobs και το διοικητικό συμβούλιο της NeXT, κάθονται γύρω από ένα τραπέζι με τον Ross Perot (επιχειρηματία και πρώην υποψήφιο πρόεδρο των ΗΠΑ).

O Jobs, έχει μόλις «εκδιωχθεί» από την Apple και κατά τη διάρκεια αυτού του γεύματος, προσπαθεί να πείσει τον Perot να επενδύσει 20 εκατομμύρια δολάρια στη νέα του εταιρεία. Ο Menuez λέει ότι όταν καθόταν εκεί, περιτριγυρισμένος από ένα τεράστιο κενό, αισθανόταν συγκίνηση από την αποφασιστικότητα που είχε ο Jobs και οι συνεργάτες του για να κάνουν αυτό που ήθελαν πραγματικότητα. «Η πίστη και η αισιοδοξία που έβλεπες, έφτανε τα όρια της θρησκευτικής πίστης».

Εκείνη η στιγμή έκανε τον φωτογράφο να αποφασίσει ότι θα συνέχιζε να ακολουθεί φωτογραφικά τον Jobs, αλλά και άλλους 70 επικεφαλείς εταιρειών της Silicon Valley κατά την διάρκεια της πιο θεμελιώδους αλλαγής της τεχνολογικής ιστορίας.

Για πολλές μέρες, ο Menuez θα περιδιάβαινε τους διαδρόμους εταιρειών όπως η NeXT, η Adobe, η Intel, η Apple και θα γινόταν μάρτυρας γεγονότων που καθόρισαν τον ψηφιακό κόσμο. Τα φωτογραφικά στιγμιότυπα ήταν σπάνια, αλλά με υπομονή, κατόρθωσε να πάρει φωτογραφίες που εξιστορούσαν σε βάθος την κουλτούρα που διαμορφωνόταν στο μέρος που δημιουργήθηκε η τεχνολογία, το dress code, τις συνθήκες εργασίας αλλά και την καινοτομία.

Η συλλογή των φωτογραφιών αυτών, αποτελεί ένα από τα πιο καλοφτιαγμένα αρχεία για την ιστορία της δημιουργίας και της επικράτησης των προσωπικών υπολογιστών, αλλά και την επιρροή ενός χώρου που επηρέασε όλο τον κόσμο.

Το Project, δυστυχώς, έμεινε στην αφάνεια για περισσότερα από 10 χρόνια. Αφού ο Menuez εξασφάλισε πρόσβαση στον Jobs και τη NeXT, θα υπέγραφε με το περιοδικό Life για να δημοσιεύσει το αρχείο τελικά. Ο Jobs ήταν σύμφωνος στην αρχή, αλλά μετά άλλαξε γνώμη. Δεν του άρεσε πια το περιοδικό Life και απαγόρευσε την δημοσίευση του υλικού.

«Ο Jobs δεν με εμπόδισε ποτέ να πάρω κάποια φωτογραφία. Αλλά όταν πίστευε ότι έλεγα «τι στο διάολο Steve;» μου είπε «Μην ανησυχείς. Κάποια στιγμή θα κάνεις αυτό που θέλεις με αυτές τις φωτογραφίες».

Ο Menuez εγκατέλειψε το project το 2000. Το 2004 το αρχείο περιήλθε στην ιδιοκτησία της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Stanford. Μόνο φέτος, όμως, ο Menuez κλήθηκε να παρουσιάσει το αρχείο στη Photobiennale της Μόσχας και, όλο αυτό το ιστορικό φωτογραφικό υλικό, ήρθε στο φως. Μετά τη Μόσχα, ακολούθησε η Κίνα και τώρα το φεστιβάλ Visa pour l’ Image στη Γαλλία.

Για το φωτογράφο, το αρχειακό υλικό αυτό έρχεται να υπενθυμίσει στην αγορά της τεχνολογίας που ασχολείται μόνο με το κέρδος, πως στην αρχή, δεν ενδιαφέρονταν να κερδίσουν ένα σκασμό λεφτά, αλλά να αλλάξουν τον κόσμο. Food for thought.


California, 1986. Ο Steve Jobs εξηγεί στην ομάδα του την πεποίθησή του ότι η τεχνολογία εξελίσσεται σε 10ετείς κυματοειδείς κύκλους. Προσδοκούσε να ανέβει στο επόμενο από αυτά τα κύματα, αν κατόρθωνε να βάλει τη δύναμη ενός υπολογιστή μεγέθους ψυγείου, σε ένα κύβο 30 εκατοστών, σε τιμή που θα μπορούσαν να την αγοράσουν τα Πανεπιστήμια. Έτσι ξεκίνησε η NeXT, μετά την εκδίωξή του από την Apple.



Mountain View, California, 1990. Ο Βρετανός ζωγράφος David Hockney κάνει διάλειμμα κατά τη διάρκεια ενός προγράμματος εκμάθησης Photoshop από τον Russell Brown. Την εποχή εκείνη, με την άνοδο της ψηφιακής τεχνολογίας, η Silicon Valley θύμιζε το Παρίσι της δεκαετίας του 1920. Καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, έφταναν και ήταν πρόθυμοι να πειραματιστούν. Μουσικοί όπως ο Peter Gabriel και ο Herbie Hancock, ο George Lucas, ο Fancis Ford Coppola και πολλοί άλλοι.



Sonoma, California, 1987. Μία λίστα εργασιών από τον Steve Jobs, κατά τη διάρκεια ενός brainstorming, για τις προκλήσεις που έπρεπε να αντιμετωπίσει η ομάδα του ώστε να ολοκληρώσει τον NeXT Computer.



Santa Cruz, California, 1987. Ο Jobs είχε το διορατικό μυαλό ενός καλλιτέχνη με την ικανότητα να επινοεί νέους τρόπους να συνδυάσει την υπάρχουσα τεχνολογία ώστε να δημιουργήσει κάτι εντελώς καινούριο. Εδώ σκέφτεται την λύση ενός προβλήματος κατά την διάρκεια ενός meeting.



Το φιλί. San Francisco, California, 1988. Ένα ζευγάρι συναδέλφων στην Adobe, ερωτεύονται κατά τη διάρκεια του ετήσιου πάρτι της εταιρείας. Θα παντρευτούν αμέσως μετά, αλλά θα χωρίσουν μέσα σε μερικά χρόνια.



Adobe Systems, Mountain View, California, 1994. «Μην πάτε διακοπές». Καθώς οι εταιρείες της Silicon Valley εξελίσσονταν από τα γκαράζ σε κολοσσούς, ξεκίνησαν να υιοθετούν εταιρικές πρακτικές όπως η ιατρική περίθαλψη και οι πληρωμένες διακοπές. Το ίδιο συνέβαινε και στην Adobe, με τη διαφορά ότι ο ανταγωνισμός ήταν τόσο μεγάλος που συχνά οι εργαζόμενοι δεν εκμεταλλεύονταν αυτές τις παροχές, λόγω έλλειψης χρόνου. Έτσι, όταν κάποιος τελικά έφευγε για διακοπές, επιστρέφοντας, έβλεπε το γραφείο του κάπως έτσι.



Intel, New Mexico, 1998. Οι εργάτες στο μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής chip της Intel, γυμνάζονται κατά τη διάρκεια του διαλείμματός τους. Παράγουν 5 chips το δευτερόλεπτο, όλο το 24ωρο.



Απομεινάρια μίας νύχτας προγραμματισμού. NetObjects, Redwood City, California, 1997



Geek sex. Adobe Systems, Mountain View, California, 1991. Ένα ζευγάρι παριστάνει σε πάρτι μεταμφιεσμένων, μία «ηλεκτρονική» μεταφορά του σεξ.



Οι προετοιμασίες για την παρουσίαση, δεν πηγαίνουν καλά. Las Vegas, 1992. Δυστυχώς, όσο προετοιμαζόταν η παρουσίαση της Newton για τους δημοσιογράφους στο Las Vegas, η συσκευή κράσαρε. Ο διοργανωτής Michael Witlin πέφτει στα πατώματα και η Tricia Chan τηλεφωνεί στους μηχανικούς, καλώντας τους για βοήθεια.



Steve Jobs. Redwook City, California, 1988. Λίγο πριν την κυκλοφορία του NeXT, ο Jobs δίνει μία ομιλία στους υπαλλήλους του που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει και την εκδίκηση στην Apple και τον John Sculley.

[via