Η επισκευή αεροσκαφών γενικά είναι μία περίπλοκη διαδικασία, η οποία απαιτεί εξαιρετικά καταρτισμένο προσωπικό και ειδικά εργαλεία. Ειδικότερα σε περιπτώσεις πολύ σύνθετων προβλημάτων, πρόκειται για μία διαδικασία η οποία είναι εξαιρετικά δαπανηρή, καθώς απαιτείται προσωρινή απόσυρση του αεροσκάφους από την εναέρια κυκλοφορία και αποσυναρμολόγηση των προβληματικών κινητήρων για να βρεθεί και να διορθωθεί η βλάβη.


Προς την κατεύθυνση της αυτοματοποίησης αυτής της διαδικασίας, με σκοπό την εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος προσανατολίζεται η Rolls Royce. Σύμφωνα με δημοσίευμα του New Scientist, η διάσημη βρετανική εταιρεία φιλοδοξεί να συνδυάσει τεχνολογία που χρησιμοποιείται ήδη- δηλαδή «έξυπνους» αλγορίθμους που παρακολουθούν μέσω ειδικών αισθητήρων την «υγεία» των κινητήρων κατά τη διάρκεια της πτήσης εντοπίζοντας πιθανά προβλήματα- με εξελιγμένες ρομποτικές τεχνολογίες, αναπτύσσοντας ρομποτικά «φίδια» τα οποία «απελευθερώνονται» στο εσωτερικό των κινητήρων και εντοπίζουν τα προβλήματα, επιτρέποντας πιο «στοχευμένη» αντιμετώπισή τους.

Αυτή τη στιγμή η «χειρουργική» διαδικασία εντοπισμού προβλημάτων γίνεται μέσω ενός οργάνου που αποκαλείται «borescope» και αποτελεί ουσιαστικά μία έκδοση του ιατρικού ενδοσκοπίου για «βαριές» εργασίες. Το borescope είναι ουσιαστικά μία μικροκάμερα επιθεώρησης που βρίσκεται στην άκρη ενός εύκαμπτου «καλωδίου», το οποίο εισάγεται στο εσωτερικό του κινητήρα μέσα από μικρές διόδους. Ο χειριστής του μπορεί να το κατευθύνει στα προβληματικά σημεία, προκειμένου να δει και να διαγνώσει τη βλάβη. Το βασικό πρόβλημα είναι ότι οι ειδικοί στον χειρισμό του είναι λίγοι, οπότε και η αυτοματοποίηση της διαγνωστικής διαδικασίας είναι κάτι το οποίο ενδιαφέρει πολλές εταιρείες του χώρου της αεροναυπηγικής.

Η Rolls Royce αναπτύσσει ένα πρωτότυπο «ρομποτικό φίδι» που θα αναλαμβάνει τη διαγνωστική διαδικασία από μόνο του, στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος ύψους 4 εκατομμυρίων ευρώ ονόματι «Miror», το οποίο έχει ως σκοπό την ανάπτυξη ρομπότ για βιομηχανικές εφαρμογές που θα μπορούν να κινούνται σε μικρούς χώρους. Το πρωτότυπο «φίδι» αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί τον ως τον Ιούλιο του 2014 και, εκτός από μία μικροκάμερα, θα μεταφέρει και άλλα όργανα, όπως λέιζερ και μικροσκοπικά εργαλεία για επί τόπου επισκευές, εάν αυτές είναι δυνατές.

Δεν υπάρχουν ακόμα πολλές πληροφορίες για τον «ερπετοειδή» μηχανισμό κίνησης, καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας. Η ιδέα είναι ότι ο μηχανικός θα «αφήνει» το «φίδι» μέσα στον κινητήρα, αυτό θα βρίσκει το πρόβλημα και στη συνέχεια θα ακολουθεί η «εγχείρηση» στο σημείο που πρέπει. Για τη διευκόλυνση της εργασίας του «φιδιού» η Rolls Royce επίσης αναπτύσσει μικροκάμερες οι οποίες θα μπορούν να τοποθετηθούν στους κινητήρες, αντέχοντας τις θερμοκρασίες, που θα ενεργοποιούνται σε περίπτωση προβλήματος, επιτρέποντας την άμεση παρακολούθηση σημείων όπου εκτιμάται πως έχουν παρουσιαστεί βλάβες.

Πηγή: naftemporiki.gr