Ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες φαίνεται πως μπορεί να γίνει το Facebook.
Σύμφωνα με έρευνα του τμήματος Ψυχολογίας του ΑΠΘ, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης ευνοεί την κοινωνική αλληλεπίδραση και τη δημιουργία φιλικών σχέσεων για εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες, ειδικά όταν αυτοί εκφράζουν με ειλικρίνεια στοιχεία της προσωπικότητάς τους.

Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά αυτά, αμβλύνονται καθώς στο διαδίκτυο απουσιάζουν τα μη λεκτικά στοιχεία -όπως η γλώσσα του σώματος- και έτσι τα άτομα απελευθερώνονται από τους περιορισμούς και αισθάνονται μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για να επικοινωνήσουν. Επιπλέον, έχουν περισσότερο χρόνο να ελέγξουν την γραπτή τους έκφραση και να καθορίσουν τι και πώς θέλουν να πουν κάτι.

Με τον τρόπο αυτό, επιλύεται το γνωστό πρόβλημα εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες που είναι η επικοινωνία και η δημιουργία κοινωνικών σχέσεων.

Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν μαθητές των τριών τάξεων γυμνασίων και λυκείων της Θεσσαλονίκης, οι μισοί από τους οποίους είχαν γνωμάτευση μαθησιακών δυσκολιών, προκειμένου τα αποτελέσματα να συγκριθούν με τους συμμαθητές τους που δεν είχαν μαθησιακές δυσκολίες. Οι μαθητές συμπλήρωσαν ερωτηματολόγια σχετικά με τη συχνότητα της χρήσης του Facebook, την αυτοαποκάλυψη στις σελίδες του και την ποιότητα της φιλίας που είχε δημιουργηθεί. 

Όπως προέκυψε από τα αποτελέσματα, η μεγάλη ένταση της χρήσης του Facebook από τους εφήβους με μαθησιακές δυσκολίες αυξάνει τα θετικά χαρακτηριστικά της φιλίας τους, ενώ μειώνει τα αρνητικά χαρακτηριστικά (σύγκρουση, κριτική, πίεση) μόνον όταν αποκαλύπτουν προσωπικά τους ζητήματα (συναισθήματα, σκέψεις, καταστάσεις).

Την έρευνα διενήργησαν η καθηγήτρια Σχολικής και Περιβαλλοντικής Ψυχολογίας, Ευθυμία Συγκολλίτου και η υποψήφια διδάκτορας του τμήματος Παναγιώτα Δημόγιωργα.

«Για τα παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η χρήση του Facebook από μόνη της δεν αρκεί για την ανάπτυξη θετικών χαρακτηριστικών της φιλίας και απαιτούνται αυτοαποκαλύψεις» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ.Δημόγιωργα και εξήγησε ότι στις περιπτώσεις αυτές οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης λειτουργούν συμπληρωματικά και ενισχύουν την ποιότητα στις κοινωνικές τους συναναστροφές, καθώς μέσα από αυτές λειτουργούν χωρίς δισταγμούς.

Από την έρευνα διαπιστώθηκε, ότι οι έφηβοι με μαθησιακές δυσκολίες αυτοαποκαλύπτονται πιο εύκολα στο Facebook, μιλούν για τα προβλήματά τους, τα συναισθήματά τους και γενικότερα μοιράζονται σημαντικές πτυχές του εαυτού τους, επειδή οι δυσκολίες τους δεν είναι εμφανείς όπως στο φυσικό τους περιβάλλον, το σχολείο, όπου περιορίζονται και συνειδητοποιούν τη μειονεξία τους.
TAGS