Hμέρα Ασφαλούς Δικτύου σήμερα και στο υπουργείο Παιδείας διοργανώθηκε ημερίδα στην οποία, εκτός από την υπουργό Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, μίλησαν ο ειδικός γραμματέας, Μ. Κοντογιάννης, εκπρόσωποι του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Δικτύου αλλά και έφηβοι που εξέθεσαν τις εμπειρίες τους από το Διαδίκτυο.

Ορισμένα παιδιά ανέφεραν εμπειρίες δικές τους ή των συμμαθητών τους για τις παγίδες και τα προβλήματα του Διαδικτύου. Ένας μαθητής ανέφερε την περίπτωση συμμαθήτριάς του που είχε κλαπεί ο κωδικός του email της, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα να στέλνει άγνωστος μηνύματα στους γνωστούς της, προκαλώντας προβλήματα στην ίδια την μαθήτρια που, φυσικά, δεν είχε ιδέα. Αποτέλεσμα ήταν η μαθήτρια να πάθει κατάθλιψη, να μην μπορεί να αντιδράσει, να αρχίσει να κλείνεται στον εαυτό της και στο δωμάτιό της χωρίς να θέλει να βγει έξω.

Τέτοια προβλήματα ανέφεραν και άλλοι μαθητές, ενώ έγινε γνωστό ότι τουλάχιστον 90 έφηβοι έχουν προσβληθεί από την «εξάρτηση» των video games.

Η υπουργός Παιδείας επεσήμανε τη σοβαρότητα και τις διαστάσεις του προβλήματος και αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο μεγαλύτερο δίκτυο στη χώρα μας που είναι το σχολικό: «Πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν, τόνισε, να προστατεύσουμε τα παιδιά και να μάθουν να χρησιμοποιούν δημιουργικά το Διαδίκτυο».

Επίσης, τόνισε ότι το νέο ψηφιακό σχολείο πρέπει να περιλαμβάνει την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών που θα μάθουν να χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο ως χρήσιμο εργαλείο. Κι αν το μάθουν τώρα, θα το χρησιμοποιούν σε όλη τους τη ζωή. Γιατί η δική μας γενιά είναι αυτή που μπαίνει στο Διαδίκτυο, ενώ τα παιδιά είναι η γενιά που γεννήθηκε στην εποχή του Διαδικτύου. Ήδη έχουν αναληφθεί πολλές πρωτοβουλίες και προς την κατεύθυνση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, ενώ ειδικές οδηγίες κυκλοφορούν σε βιβλιαράκι αλλά και στο Διαδίκτυο.

Ο Μ. Κοντογιάννης επισήμανε, μεταξύ άλλων, ότι το υπουργείο Παιδείας έστειλε εγκύκλιο στις εκπαιδευτικές διευθύνσεις και τις σχολικές μονάδες της χώρας με την οποία ενημερώνει ότι δημιουργήθηκε «μνημόνιο» με τους φορείς όπου θα μπορούν να απευθύνονται μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί για θέματα που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης από τυχόν δύσκολες καταστάσεις που συναντούν οι μαθητές στο Διαδίκτυο. Πρόκειται για την ιστοσελίδα Δράσης Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, η οποία στοχεύει στην αφύπνιση και ενημέρωση γονέων, εκπαιδευτικών, αλλά και του κοινωνικού συνόλου εν γένει, σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να προστατεύσουν τα παιδιά από τους κινδύνους που ελλοχεύουν, όπως είναι το Διαδίκτυο ή το κινητό τηλέφωνο. Υπάρχει, επίσης ανοιχτή γραμμή καταγγελιών για παράνομο περιεχόμενο ή συμπεριφορά στο Διαδίκτυο. Υπάρχει γραμμή βοηθείας «ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΩ», η οποία απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, παιδιά, εφήβους και στις οικογένειές τους παρέχοντας υποστήριξη και συμβουλές από ειδικούς παιδοψυχολόγους για θέματα που σχετίζονται με τη χρήση του Διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των ηλεκτρονικών παιχνιδιών (παρενόχληση, εξάρτηση, επιβλαβές περιεχόμενο, τζόγος, πορνογραφία, παιδοφιλία κ.ά.). Η γραμμή βοηθείας βρίσκεται στο Νοσοκομείο Παίδων Αγλαΐα Κυριακού. Ιδιαίτερη σημασία έχουν τα στοιχεία που ανέφερε η συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Βερόνικα Σαμαρά, τονίζοντας ότι πολλοί νέοι ζουν περισσότερο στην εικονική ζωή του Διαδικτύου, στα διαδικτυακά παιγνίδια κ.λπ., απ' ό,τι στην πραγματική, καταναλώνοντας απίστευτα πολλές ώρες σ' αυτή την ενασχόληση. Συγκεκριμένα, τόνισε: «Οι νέοι άνθρωποι κοιμούνται τη νύχτα 2 έως 3 ώρες λιγότερο από ό,τι πριν από 10 χρόνια.

Οι παίκτες ξοδεύουν κατά μέσον όρο 8 ώρες την εβδομάδα παίζοντας online. Το facebook αναφέρει περισσότερους από 500 εκατ. ενεργούς χρήστες.

Οι χρήστες του facebook ξοδεύουν συνολικά 700 δισ. λεπτά στον ιστοχώρο το μήνα.

Ο μέσος χρήστης αναρτά 90 φορές περιεχόμενο μηνιαίως.

Τον Νοέμβριο του 2010 ήταν καταχωρημένοι 21,3 εκατ. λογαριασμοί στο παιγνίδι Second Life.

Δεκατρία εκατ. παίχτες δρουν στο World of Warcraft, το μεγαλύτερο MMORPG παιγνίδι στον κόσμο, γνωστό και ως WoW.

Τα παιγνίδια MMORPG είχαν 1.5 δισ. δολάρια έσοδα από εγγραφές παγκοσμίως το 2008, ενώ προβλέπεται τα έσοδα αυτά να φτάσουν τα 2.5 δισ. δολάρια μέχρι το 2012.

Το 2009, οι συναλλαγές και πωλήσεις εικονικών αγαθών σε εικονικούς κόσμους υπολογίσθηκαν στα 18 δισ. δολάρια».

Η κ. Β. Σαμαρά κατέληξε τονίζοντας: «Δεν μπορούμε να κρυβόμαστε πίσω απο ένα avatar, ένα ψευδώνυμο ή ένα προφίλ. Κάτι τέτοιο δεν μας παρέχει ουδεμία ασπίδα ανωνυμίας ή προστασίας. Οι πράξεις στην εικονική ζωή μας μπορεί να έχουν επιπτώσεις στην πραγματική ζωή. Είναι βασικό να παρακολουθούμε το χρόνο που ξοδεύουμε online, η ισορροπία μεταξύ του φυσικού και των εικονικών κόσμων είναι πολύ σημαντική. Αναζητούμε εικονικούς κόσμους που σέβονται τα προσωπικά μας δεδομένα».