Γερμανοί ερευνητές, από το Ελεύθερο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου, ανέπτυξαν μια επαναστατική τεχνολογία που καθιστά δυνατό τον έλεγχο ενός οχήματος μόνο με το νου.

Το μόνο που χρειάζεται να προσέχεις, όταν οδηγείς αυτό το αυτοκίνητο, είναι να μην πετάγονται οι σκέψεις σου εδώ κι εκεί, γιατί τότε κινδυνεύεις να τρακάρεις.

Χρησιμοποιώντας αισθητήρες, διαθέσιμους ήδη στο εμπόριο, οι οποίοι χρησιμοποιούνται στα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα, οι επιστήμονες μπόρεσαν σε πρώτη φάση να διαχωρίσουν τα βιοηλεκτρικά εγκεφαλικά κύματα που δημιουργούνται, όταν ένας οδηγός σκέφτεται εντολές όπως «στρίψε αριστερά», «στρίψε δεξιά», «πάτα γκάζι», «φρένο» κλπ. Στη συνέχεια, κατάφεραν να αναπτύξουν μια διεπαφή (interface) που συνδέει τους αισθητήρες με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή που ελέγχει το αυτοκίνητο. Με τον τρόπο αυτό, η νοητική εντολή, μέσω του αισθητήρα, μεταφέρεται στον κομπιούτερ του οχήματος που αναλαμβάνει να την εκτελέσει. Έτσι, το αυτοκίνητο στην ουσία ελέγχεται με το νου του οδηγού.

Οι πρώτες δοκιμές οδήγησης με το νου έγιναν ήδη στο πρώην αεροδρόμιο Τέμπελχοφ του Βερολίνου. Ένας οδηγός μέσα στο αυτοκίνητο, ο οποίος φορούσε στο κεφάλι του μια ειδική «κάσκα» με τους εγκεφαλικούς αισθητήρες, μπορούσε να ελέγχει χωρίς πρόβλημα το όχημα. Υπήρχε μόνο μια μικρή χρονική υστέρηση ανάμεσα στη νοητική εντολή και στην πραγματοποίησή της (αρκετή βέβαια για να καθιστά το σύστημα, προς το παρόν, επικίνδυνο για τις πραγματικές συνθήκες οδήγησης στο δρόμο), όπως δήλωσε ο καθηγητής τεχνητής νοημοσύνης Ραούλ Ρόχας, επικεφαλής του προγράμματος “AutoNOMOS”, το οποίο φιλοδοξεί να σχεδιάσει το «αυτόνομο αυτοκίνητο» του μέλλοντος, στο οποίο θα υπάρχουν «υβριδικά» συστήματα ελέγχου, δηλαδή θα απαιτούν τη συνεργασία του ανθρώπου και της μηχανής.

Το πρώτο αυτοκίνητο του είδους -ένα τροποποιημένο Volkswagen Passat Variant 3c- ονομάστηκε BrainDriver. Η κάσκα κεφαλιού με 16 αισθητήρες, αξίας περίπου 300 δολαρίων, κατασκευάστηκε από την αμερικανική εταιρία Emotiv και αρχικά προοριζόταν για βιντεοπαιγνίδια.

O οδηγός πρέπει προηγουμένως να εκπαιδευθεί στο σχετικό λογισμικό -μετακινώντας με τη σκέψη του διάφορα εικονικά αντικείμενα- πριν χρησιμοποιήσει σωστά τη συσκευή για οδήγηση. Μια παρόμοια τεχνολογία εγκεφαλικών αισθητήρων επίσης αξιοποιείται για τον έλεγχο βιονικών άκρων, την καθοδήγηση αναπηρικών αμαξιδίων με το νου και τον εξ αποστάσεως έλεγχο φορητών ηλεκτρονικών συσκευών όπως το iPad.

Το καινοτομικό όχημα αποτελεί το μοναδικό πρωτότυπο προς το παρόν και δεν έχει ακόμα ληφθεί απόφαση αν το αυτοκίνητο αυτό προορίζεται ποτέ για πραγματική οδήγηση στους δρόμους (αφού βέβαια πρώτα τελειοποιηθεί η τεχνολογία νοητικής οδήγησης). Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με το “New Scientist”, ένα όχημα που επιτρέπει οδήγηση με τη σκέψη, θα ήταν πολύ χρήσιμο σε άτομα με ειδικές ανάγκες, που δεν μπορούν να οδηγήσουν κανονικό αυτοκίνητο.

Ο σχεδιασμός μηχανών που θα ελέγχονται από τις ανθρώπινες σκέψεις, αποτελεί ένα συνεχώς αναπτυσσόμενο πεδίο έρευνας, όπως φάνηκε και στο πρόσφατο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Ένωσης για την Προώθηση της Επιστήμης (AAAS), όπου ανακοινώθηκαν διάφορες πρωτοβουλίες σε εξέλιξη, σύμφωνα με το περιοδικό “Science”, κυρίως στον τομέα της νευρο-προσθετικής ρομποτικών άκρων που ελέγχονται νοητικά. Εξάλλου, ερευνητές της Ομοσπονδιακής Πολυτεχνικής Σχολής της Λοζάννης της Ελβετίας παρουσίασαν μια κάσκα κεφαλιού με την οποία ο χρήστης μπορεί να καθοδηγήσει νοητικά ένα ρομπότ σε ένα χώρο, μια τεχνολογία που επίσης θα μπορούσε να είναι πολύ χρήσιμη σε κατάκοιτα ή καθηλωμένα άτομα.