Με επιφυλακτικότητα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν οι Έλληνες καταναλωτές τις αγορές μέσω διαδικτύου, παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των χρηστών του internet που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, ανήλθε σε 18,4% το α΄ τρίμηνο πέρυσι.

Ενδιαφέρον είναι, επίσης, το στοιχείο ότι οι αγοραστές αυτοί είναι στη συντριπτική πλειονότητά τους άνδρες (30 μονάδες πάνω από το ποσοστό των γυναικών). Όσο για τα προϊόντα που προτιμούν, αυτά αφορούν κυρίως σε λογισμικό ηλεκτρονικών υπολογιστών, ηλεκτρονικές συσκευές και βιντεοκάμερες, φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, DVDs, ταξιδιωτικές υπηρεσίες, όπως εισιτήρια και ενοικίαση αυτοκινήτου, και είδη ένδυσης- υπόδησης.

Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η επιφυλακτικότητα των Ελλήνων για τις αγορές από το διαδίκτυο αντικατοπτρίζεται στο γεγονός ότι μειώνονται οι ρυθμοί αύξησης (13,6% για το χρονικό διάστημα 2009- 2010, σε σύγκριση με το 18,2% για το 2008- 2009). Ο μέσος ετήσιος ρυθμός μεταβολής για την πενταετία 2006- 2010, ανέρχεται στο 20,8%.

Από την ανάλυση του προφίλ όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές- παραγγελίες, προκύπτει ότι στην συντριπτική τους πλειονότητα είναι άντρες, ηλικίας 25- 34 ετών, μισθωτοί και απόφοιτοι ανώτερης ή ανώτατης εκπαίδευσης. Αξιοσημείωτη είναι, επίσης, η μεγάλη ποσοστιαία διαφορά που παρατηρείται ανάμεσα στους άνδρες και στις γυναίκες που πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, αφού οι πρώτοι ξεπερνούν τις γυναίκες κατά περίπου 30 ποσοστιαίες μονάδες, στοιχείο που μπορεί να δηλώνει αρκετά για τις καταναλωτικές συνήθειες των γυναικών.

Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν από το διαδίκτυο για προσωπική χρήση (χρονική περίοδος Απρίλιος 2009- Μάρτιος 2010) είναι, κυρίως, ηλεκτρονικές συσκευές και βιντεοκάμερες, φωτογραφικές μηχανές, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις, DVDs κ.λπ. (28,5%), ταξιδιωτικές υπηρεσίες, όπως εισιτήρια, ενοικίαση αυτοκινήτου κ.λπ. (27,8%), και είδη ένδυσης και υπόδησης- αθλητικά είδη (24,5%).

Τα είδη και οι υπηρεσίες που παρουσιάζουν μεγαλύτερη αύξηση, σε σχέση με το 2009, είναι προϊόντα όπως, λογισμικό για ηλεκτρονικό υπολογιστή, ηλεκτρονικές συσκευές, οικιακά είδη και είδη ένδυσης.

Αν και τα προηγούμενα χρόνια υπηρεσίες όπως η διαμονή σε καταλύματα, οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες και η αγορά εισιτηρίων για εκδηλώσεις (συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, κινηματογράφο) είχαν τη σαφή προτίμηση όσων πραγματοποιούν ηλεκτρονικές αγορές, το 2010 εμφανίζουν μια σταθερότητα, ενώ, ειδικότερα, οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες εμφανίζουν μείωση 10%. Μείωση καταγράφεται και στην αγορά- παραγγελία ταινιών και μουσικής (DVDs, CDs, βιντεοκασετών κ.λπ.), αλλά και στην αγορά- παραγγελία παιχνιδιών για ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Όσον αφορά στα προϊόντα και τις υπηρεσίες για τα οποία υπάρχει η δυνατότητα να παραδοθούν on-line, χωρίς να μεσολαβεί κατ' οίκον παράδοση, π.χ. με το ταχυδρομείο, αυτά σε ποσοστό 24% παραδίδονται on-line. Πρόκειται για ταινίες, μουσική, βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες σε ηλεκτρονική μορφή, υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης και λογισμικό για ηλεκτρονικό υπολογιστή. Τα προϊόντα που αγοράζονται on-line συνεχίζουν να είναι, κατά κύριο λόγο, το λογισμικό και οι αναβαθμίσεις για ηλεκτρονικό υπολογιστή- συμπεριλαμβανομένων των computer games και video games (67,3% επί του συνόλου των παραδιδόμενων on-line προϊόντων)- και ακολουθούν με 30,9% τα βιβλία, τα περιοδικά, οι εφημερίδες σε ηλεκτρονική μορφή, το υλικό ηλεκτρονικής εκμάθησης και με 19,9% οι ταινίες και η μουσική.

Στην πλειονότητά τους, οι καταναλωτές επιλέγουν να κάνουν τις ηλεκτρονικές αγορές τους από εγχώριες επιχειρήσεις (59,5%), ενώ το 35,3% από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και το 21,8% από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σε ποσοστό 62% όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο ανησυχούν για την προσβολή από ιούς, με αποτέλεσμα την απώλεια δεδομένων ή χρόνου, αλλά και για τη λήψη ανεπιθύμητων e-mails (spams)- 60,6%. Το χαμηλό ποσοστό (35,2%) ανησυχίας που καταγράφεται για την πρόσβαση των παιδιών σε ακατάλληλες ιστοσελίδες ή και την επικοινωνία με "εν δυνάμει" επικίνδυνα άτομα ύστερα από χρήση του διαδικτύου στην κατοικία, αποδίδεται στο χαμηλό ποσοστό των νοικοκυριών της έρευνας με μέλη παιδιά ηλικίας μικρότερης των 16 ετών (27% επί του συνόλου των ερευνηθέντων νοικοκυριών).

Τα μέτρα ασφαλείας που χρησιμοποιούνται περισσότερο αφορούν σε ποσοστό 78,1% προγράμματα ελέγχου ύπαρξης ιών ή και anti-spyware, σε ποσοστό 37,1% τείχη προστασίας (firewall) σε μορφή λογισμικού ή ειδικού εξοπλισμού και σε ποσοστό 22,1% φιλτράρισμα των ηλεκτρονικών μηνυμάτων για την αποφυγή των spams. Ο γονικός έλεγχος ή το λογισμικό φιλτραρίσματος των ιστοσελίδων, ως μέτρο αποτροπής των παιδιών να επισκέπτονται ακατάλληλες ιστοσελίδες, χρησιμοποιούνται από το 6,7% των χρηστών του διαδικτύου, ενώ 2 στους 10 που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο αναφέρουν ότι κάνουν χρήση κάποιου μέτρου ασφαλείας, χωρίς, ωστόσο, να γνωρίζουν τι περιλαμβάνει το συγκεκριμένο πακέτο που χρησιμοποιούν.