Ολοένα και μεγαλύτερη βαρύτητα στην αναβάθμιση του τρόπου διδασκαλίας φαίνεται να δίνουν οι εταιρείες πληροφορικής, καθώς προχωρούν στην παροχή λύσεων τεχνολογίας στον τομέα της Διαδραστικής Εκπαίδευσης, μεταφέροντας συστηματικά στην ελληνική αγορά τις νέες διεθνείς τάσεις και συμβάλλοντας στην καλύτερη δυνατή αξιοποίησή τους από τα ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο διαδραστικός "πίνακας", που ανέτρεψε τα έως τώρα εκπαιδευτικά δεδομένα, έχει ενσωματωθεί εδώ και σχεδόν μια δεκαετία σε μαθησιακά περιβάλλοντα στις ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η διδασκαλία γίνεται ψηφιακά περίπου στο 95% των σχολείων, στην Αυστραλία, και αλλού.

Νέες τεχνολογίες στην Εκπαίδευση

Το τελευταίο διάστημα, η επιχειρηματική δράση, που αναπτύσσουν οι εταιρείες, στη χρήση νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση είναι έντονη, με δεδομένο ότι ο παραδοσιακός-συμβατικός τρόπος διδασκαλίας αδυνατεί να καλύψει πλήρως τις ανάγκες του σήμερα.

Προς αυτή την κατεύθυνση, η CPI ΑΕ έχει συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με τους οίκους "ClassBoard" και "Clasus", όσον αφορά τους διαδραστικούς πίνακες, κατόπιν αξιολόγησης αρκετών προϊόντων. Ένα βασικό πλεονέκτημα των συγκεκριμένων διαδραστικών πινάκων είναι το γεγονός ότι σχεδιάστηκαν για χρήση μέσα στη σχολική τάξη και όχι σε ιδανικές συνθήκες. Παράλληλα, η συνεργασία της με τη BenQ της δίνει τη δυνατότητα να προτείνει και τον κατάλληλο προβολέα, που θα συνοδεύει το διαδραστικό πίνακα, για μια ολοκληρωμένη και σωστή εγκατάσταση.

Στον τομέα της διαδραστικής εκπαίδευσης, η Info Quest Technologies παρέχει ένα ευρύτατο φάσμα πρωτοποριακών λύσεων.

Οι λύσεις της εταιρείας, που περιλαμβάνουν συμβουλευτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες σχεδίασης και υλοποίησης, υπηρεσίες εκπαίδευσης χρηστών, καθώς και τεχνική υποστήριξη, αφορούν, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση ψηφιακών τάξεων με τη δημιουργία δικτύου συνεργασίας καθηγητή-μαθητών. Ανάλογα με τις ανάγκες, τον προϋπολογισμό και την υπάρχουσα τεχνολογική υποδομή του ιδρύματος, η εταιρεία προσφέρει λύσεις, αξιοποιώντας χαμηλού κόστους σταθμούς εργασίας για κάθε μαθητή (λύση με Thin Clients NComputing), εξειδικευμένους φορητούς υπολογιστές μεγάλης αντοχής, που περιλαμβάνουν και ειδικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο και εφαρμογές (Quest Classmate PC), καθώς και εξειδικευμένες λύσεις της Apple (υπολογιστές Mac, ταμπλέτες iPad & εκπαιδευτικές εφαρμογές/λογισμικό). Επίσης, η Info Quest Technologies έχει προχωρήσει στην υλοποίηση λύσεων διαδραστικών πινάκων (λύσεις Smartboards), καθώς και σχολικών Portal, για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου περιβάλλοντος επικοινωνίας, που παρέχει μια εξατομικευμένη πλατφόρμα πληροφόρησης και λειτουργικότητας σε καθηγητές, μαθητές, γονείς, καθώς και στο διοικητικό προσωπικό.

Σημάδια γραφής στον τομέα αυτό έχει να επιδείξει και η MLS Πληροφορική ΑΕ, η οποία αναλαμβάνει την προμήθεια και την εγκατάσταση των διαδραστικών πινάκων MLS IQBoard μαζί με το αντίστοιχο λογισμικό λειτουργίας και τον απαραίτητο εξοπλισμό για την ψηφιακά υποστηριζόμενη διδασκαλία, καθώς και για την εκπαίδευση των διδασκόντων και τη συντήρηση του εξοπλισμού. Ο MLS IQBoard αποτελεί φυσική συνέχεια της δράσης της MLS στον τομέα του εκπαιδευτικού λογισμικού και της τεχνογνωσίας, που κατέχει η εταιρεία στην εκπαιδευτική τεχνολογία, αλλά και στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων καινοτόμων προϊόντων Firmware (δηλαδή, hardware και software μαζί).

"Η σύγχρονη ελληνική τάξη δεν μπορεί να μείνει στάσιμη, αλλά πρέπει να περάσει στο επόμενο στάδιο", δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Άρης Παπαθάνος, διευθυντής Μάρκετινγκ της CPI, "διότι τα οφέλη είναι πολλαπλά". Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, σε καμία περίπτωση, ένα διαδραστικό σύστημα δεν αντικαθιστά τον καθηγητή, αλλά είναι ένα ισχυρό εργαλείο μάθησης στα χέρια του, που του δίνει τη δυνατότητα να κάνει το μάθημα πιο εύκολο, πιο ευχάριστο και πιο εντυπωσιακό. "Ο καθηγητής μπορεί να αφιερωθεί περισσότερο στο δημιουργικό σκέλος της εκπαίδευσης", διευκρινίζει ο κ. Παπαθάνος "έτσι ώστε οι μαθητές να αφομοιώνουν το μάθημα αποτελεσματικότερα, ενώ παράλληλα να είναι πιο πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε αυτό". Ο ίδιος προσθέτει ότι στην περίπτωση που ένας μαθητής χάσει, για κάποιο λόγο, το μάθημά του, είναι πολύ πιο εύκολο πλέον να το λάβει με ένα απλό email στο σπίτι του.

Όσον αφορά τα διαδραστικά συστήματα της CPI, ο κ. Παπαθάνος αναφέρει ότι αυτά προσφέρουν υψηλό λόγο τιμής προς απόδοση, ενώ κάθε εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα, πριν προβεί σε οποιαδήποτε αγορά, να δοκιμάσει ο ίδιος την τεχνολογία, που του προτείνει η εταιρεία. Σύμφωνα με τον ίδιο, ένα άλλο κίνητρο, που προσφέρει, είναι με τη μορφή ειδικών προσφορών.

"Το σχέδιο για ψηφιακή τάξη … γίνεται πραγματικότητα"

Στην Ελλάδα, έχουν γίνει τα πρώτα βήματα για την εισαγωγή των διαδραστικών συστημάτων στην εκπαίδευση", δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Παναγιώτης Χριστοδουλίδης, Γενικός Διευθυντής της MLS Πληροφορική. Ήδη, βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα του υπουργείου Παιδείας για την πιλοτική εισαγωγή διαδραστικών συστημάτων στην τάξη για μια ψηφιακά υποστηριζόμενη διδασκαλία. Το πρόγραμμα υλοποιείται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007-2013 (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση).

"Το ενδιαφέρον, που εκδηλώνεται μέχρι στιγμής, είναι ιδιαίτερα έντονο", υπογραμμίζει ο κ. Χριστοδουλίδης, "καθώς τα σχολεία σπεύδουν να αξιοποιήσουν το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ, γεγονός που δημιουργεί αισιοδοξία για τις προοπτικές ένταξης και ενσωμάτωσης των Τεχνολογιών Πληροφορικής & Επικοινωνιών στην καθημερινή εκπαιδευτική πρακτική". Σημειώνεται ότι η MLS έχει υλοποιήσει σημαντικό αριθμό έργων, που αφορούν την ανάπτυξη και την προμήθεια εκπαιδευτικού λογισμικού σε σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου.

Από την πλευρά της, και η εταιρεία Multirama έχει συμμετάσχει πρόσφατα σε δύο πιλοτικά έργα του υπουργείου Παιδείας για την προμήθεια διαδραστικών πινάκων σε Γυμνάσια και φορητών ηλεκτρονικών υπολογιστών σε Δημοτικά Σχολεία, που προκηρύχτηκαν από περίπου 1.040 και 750 Σχολικές Επιτροπές, αντίστοιχα σε όλη τη χώρα.

Μελλοντικά σχέδια

Στη συνεχή βελτίωση και την εξέλιξη των διαδραστικών συστημάτων τους στοχεύουν οι εταιρείες πληροφορικής για την εκτενέστερη ένταξη της τεχνολογίας στην εκπαίδευση.

Στο πλαίσιο αυτό στα άμεσα σχέδια της CPI εντάσσεται η ολοκλήρωση του λογισμικού Classtool, το οποίο θα είναι μία μήτρα ανεξάντλητων διαδραστικών ασκήσεων. "Το λογισμικό αυτό θα συνοδεύει όλα τα διαδραστικά συστήματα της εταιρείας και θα είναι ιδιαίτερα εύχρηστο και απλό στη χρήση του, ώστε κάθε εκπαιδευτικός να μπορεί να ξεκινήσει τη διαδραστική εκπαίδευση από την πρώτη κιόλας ημέρα απόκτησης ενός διαδραστικού συστήματος", επισημαίνει ο κ. Παπαθάνος. Επίσης, η CPI φροντίζει να έχει συχνή παρουσία σε διάφορες εκδηλώσεις, όπως, για παράδειγμα, η έκθεση Infrapedia, τον Απρίλιο στο Ζάππειο Μέγαρο στην Αθήνα.

Στην περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας της στο χώρο της εκπαιδευτικής τεχνολογίας στοχεύει και η MLS. Όπως σημειώνει ο κ. Χριστοδουλίδης, κάτι τέτοιο είναι δυνατό να επιτευχθεί με τη συμμετοχή της εταιρείας τόσο νέες δράσεις, που αναμένεται να υλοποιηθούν, στο πλαίσιο της στρατηγικής του υπουργείου Παιδείας για το ψηφιακό σχολείο όσο και σε ιδιωτικά έργα. Ακόμη, η MLS επιδιώκει να αξιοποιήσει τις επενδύσεις, που έχει υλοποιήσει στον τομέα των διαδραστικών συστημάτων, για τη συμμέτοχή της σε δημόσια και ιδιωτικά έργα και εκτός των ελληνικών συνόρων.