Ήταν ο Αδόλφος Χίτλερ ένας ρομαντικός;

Ήταν ο Αδόλφος Χίτλερ ένας ρομαντικός;

Ο Θέμελης Γλυνάτσης σκηνοθετεί τον «Ρομαντισμό», μια παράσταση για την ηθική και πνευματική παρακμή της Ευρώπης του τέλους του 19ου αιώνα, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Τι σχέση έχει ο ρομαντισμός με το πιο βάρβαρο καθεστώς στην ιστορία της ανθρωπότητας; Το θέμα έχει απασχολήσει κατ’ επανάληψη ιστορικούς και κοινωνικούς επιστήμονες –άλλωστε είναι δεδομένο ότι ο εθνικισμός, όταν έκανε το ντεμπούτο του στην ευρωπαϊκή σκηνή, ήταν ένα ακόμα βέλος στη φαρέτρα του ρομαντικού κινήματος. Εκείνο όμως που δεν έχει απαντηθεί –και δύσκολα θα απαντηθεί- είναι αν η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;  Ήταν ο ρομαντισμός ένας από τους παράγοντες που οδήγησαν στην άνοδο του ναζισμού ή και τα δύο φαινόμενα αποτελούν εκφράσεις μιας ιστορικής νομοτέλειας ; 

 

Το ερώτημα απασχόλησε και τον Θέμελη Γλυνάτση, σκηνοθέτη από τους πιο σημαντικούς της νέας γενιάς, ο οποίος, οδηγημένος από τις προσωπικές αγωνίες και την παιδεία του, αποτολμά τη θεατρική μεταφορά της εμβληματικής τριλογίας του Χέρμαν Μπροχ, των «Υπνοβατών», του συγκλονιστικού χρονικού που χαρτογραφεί την τριακονταετία 1888-1918 στην Ευρώπη. Μια τριακονταετία που σημαδεύτηκε από την κατάρρευση των ηθικών και πνευματικών αξιών και την κλαγγή των όπλων στα χαρακώματα του Α’ Παγκόσμιου Πολέμου και τερματίστηκε με την άνοδο του φασισμού.

Ο Γλυνάτσης καταπιάνεται με το πρώτο μόνο από τα βιβλία της τριλογίας. Σε αυτό πρωταγωνιστής είναι ο νεαρός Γιόαχιμ φον Πάσενοβ, ο οποίος υποχρεώνεται από την οικογένειά του να ακολουθήσει στρατιωτική καριέρα και βαθμιαία ενστερνίζεται τα απολυταρχικά και εθνικιστικά ιδεώδη του πρωσικού μιλιταρισμού σε ένα κόσμο «που κυριαρχείται από ένα είδος συναισθηματικής αδράνειας». Η ιστορία του είναι η ιστορία ενός κόσμου που καταρρέει αθόρυβα και ύπουλα, υποκύπτοντας στην εσωτερική φθορά. Ενός κόσμου που έχει πολλές ομοιότητες με τον δικό μας.

 

Ο Γλυνάτσης ως σκηνοθέτης δεν κατατρύχεται από τις Ερινύες του μεταμοντερνισμού και τις αφαίρεσης. «Μαθητής» -έστω και αν δεν συναντήθηκαν ποτέ- του Αρτό, διεκδικεί την ψυχική και συναισθηματική συμμετοχή του κοινού με πάθος –μακριά από εκείνον οι παρωπίδες του θεατρικού πουριτανισμού. Η ερμηνεία του τού πρώτου τόμου των «Υπνοβατών» («1888, Πάσενοβ ή ο ρομαντισμός») είναι ανοπολόγητα ποιητική, στον αντίποδα της «συναισθηματικής αδράνειας» που διακρίνει τον κόσμο του Γιόαχιμ φον Πάσενοβ.

Μένει να δούμε το τελικό αποτέλεσμα.

Η ταυτότητα της παράστασης:

Μετάφραση: Μαρία Αγγελίδου
Σκηνοθεσία: Θέμελης Γλυνάτσης
Δραματουργία: Ελένη Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά: Αδριανός Ζαχαριάς
Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
Μουσική: Γιώργος Πούλιος
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βίντεο: Όλγα Μπρούμα
Πιάνο: Μιχάλης Παπαπέτρου

Ερμηνεύουν: 

Θανάσης Δόβρης (Γιόαχιμ φον Πάσενοφ)
Νέστωρ Κοψιδάς (Έντουαρντ φον Μπέρτραντ)

Σοφιάννα Θεοφάνους (Ρούζενα Χρούσκα)
Αλεξάνδρα Ντεληθέου (Ελίζαμπετ φον Μπάντενσεν)
Σωτήρης Τσακομίδης (Κύριος φον Πάσενοφ)
Ασπασία Κράλλη (Κυρία φον Πάσενοφ)
Χρήστος Κεχρής (Χέλμουτ φον Πάσενοφ)

Ιερώνυμος Καλετσάνος (Μια φιγούρα)

«Ρομαντισμός -μια παράσταση βασισμένη στους ‘Υπνοβάτες’ του Χέρμαν Μπροχ»,  18-29 Μαρτίου,  Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών- Ίδρυμα Ωνάση, Μικρή Σκηνή, Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα.  Τιμές εισιτηρίων: 18€, μειωμένο 10€, ανέργων 5€. Κρατήσεις εισιτηρίων: στ τηλέφωνο 210 9005800 και στο Tickethour.com.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο