Ο Θωμάς Μοσχόπουλος, η Σοφία Πάσχου και ο Κορνήλιος Σελαμσής παραδίδουν για δεύτερη χρονιά μαθήματα Τέχνης και τεχνικής για νέους ηθοποιούς και απόφοιτους δραματικών σχολών

Ο κύκλος σταθερών σεμιναρίων που παραδίδουν ο Θωμάς Μοσχόπουλος, η Σοφία Πάσχου και ο Κορνήλιος Σελαμσής επαναλαμβάνεται και αυτή τη σεζόν (άνοιξη/καλοκαίρι) στο Θέατρο Πόρτα.

Τα σεμινάρια στοχεύουν στην αποκρυπτογράφηση του κώδικα που διαμορφώνει το χαρακτήρα του θεάτρου, προσφέροντας, ταυτόχρονα, μια ευκαιρία γνωριμίας με την προσωπική δουλειά και το στίγμα νέων καλλιτεχνών, ηθοποιών και σκηνοθετών.

Φέτος η προσπάθεια του Πόρτα βρίσκει αρωγό το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, το οποίο αναγνωρίζοντας τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα των Σεμιναρίων, παρέχει υποτροφίες σε σπουδαστές, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σ’ ένα δωρεάν Masterclass.

Α’ Κύκλος

Σεμινάριο του Θωμά Μοσχόπουλου που απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και απόφοιτους δραματικών σχολών με τίτλο «Η ‘τέχνη’ του θεάτρου ή μήπως η τεχνική του;»

Ημερομηνίες: 3, 4, 5, 6, 7, 10, 11 Απριλίου
Ώρες: 13.00 – 18.00
Διάρκεια: 35 ώρες (σε επτά 5ωρες συναντήσεις)
Ελάχιστος αριθμός συμμετεχόντων 15 μέγιστος 25
Κόστος συμμετοχής: 200 ευρώ + ΦΠΑ

Β’ Κύκλος

Στον Β’ Κύκλο Σεμιναρίων δυνατότητα εγγραφής θα έχουν μόνο οι συμμετέχοντες στον Α’ Κύκλο Σεμιναρίων (είτε του Θωμά Μοσχόπουλου είτε της Σοφίας Πάσχου κατά τη διάρκεια του 2016 ή/και του 2017). Βασικά του χαρακτηριστικά θα είναι η αύξηση ωρών διδασκαλίας και η εντατικοποίηση της εργασίας. Συγκεκριμένα, θα  περιλαμβάνει ώρες διδασκαλίας του Θωμά Μοσχόπουλου και της Σοφίας Πάσχου, κοινές ώρες διδασκαλίας των δύο διδασκόντων, καθώς και ώρες που θα αφορούν στην μουσική κατάρτιση για το θέατρο από τον Κορνήλιο Σελαμσή. Λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν κατά τη διάρκεια του Α’ Κύκλου Σεμιναρίων.

Γ’ Κύκλος

Ο συγκεκριμένος κύκλος απευθύνεται μόνο σε όσους συμμετείχαν στα εαρινά και θερινά Σεμινάρια του Α’ και Β’ Κύκλου του 2016. Στον Γ’ Κύκλο θα προσεγγιστούν διαφορετικές αφηγηματικές χρήσεις των τεχνικών εργαλείων που έχουν εισαχθεί στους προηγούμενους κύκλους από τον Θωμά Μοσχόπουλο σε συνεργασία με τη Σοφία Πάσχου. Το περιεχόμενο, οι ημερομηνίες καθώς και οι προϋποθέσεις επιλογής και συμμετοχής, θα κοινοποιηθούν στους συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου.

Η «τέχνη» του θεάτρου, ή μήπως η τεχνική του; Από τον Θωμά Μοσχόπουλο

Όλο και περισσότερο, δυστυχώς, συνδέουμε (στην Ελλάδα κυρίως) την ερμηνεία στο θέατρο με «ιδιοσυγκρασιακούς» τόπους, όπως η «έμπνευση», το «ταλέντο» ή η «καλλιτεχνική προσωπικότητα». Τόπους που αναμφίβολα κάτι ορίζουν, χωρίς όμως να εξασφαλίζουν όλα τα αναγκαία και επαρκή συστατικά, που μια τέχνη ώριμη και συνειδητοποιημένη απαιτεί. Συχνά παραπλανούν ως προς την αντοχή  και την αποτελεσματικότητά τους, κάτω από τις συχνά δύσκολες συνθήκες, κατά τις οποίες ένας θεατρικός ερμηνευτής καλείται να λειτουργήσει. Οι περισσότερες τέχνες (μουσική, χορός, ζωγραφική) έχουν σχεδόν ως προαπαιτούμενη μια κάποια τεχνική κατάρτιση ή ακόμα και μια αναγνώσιμη τεχνική γλώσσα, ώστε να προσεγγίζεται συστηματικά και ορθολογικά η δεξιότητα που θα εξυπηρετήσει το προσωπικό καλλιτεχνικό όραμα των καλλιτεχνών. Ή που ακόμα θα υποβοηθήσει την επικοινωνία και τη συνεργασία σε περιπτώσεις που απαιτείται συλλογικότητα στην πραγμάτωση του καλλιτεχνικού στόχου, στο θέατρο (που η συλλογικότητα, μάλιστα, είναι απολύτως αναγκαία).                               
                                                
Χωρίς μεθοδολογία (συχνά, λόγω ελλιπούς παιδείας) ο καλλιτέχνης βρίσκεται έκθετος προσπαθώντας να δουλέψει με την «ψυχούλα» του. Ευτυχώς, σε πολλές περιπτώσεις, η εμπειρία και ο χρόνος δημιουργούν μια μεθοδολογία προσωπική στον κάθε ηθοποιό. Δυστυχώς, συχνά, η ίδια μεθοδολογία τον εγκλωβίζει σ’ αυτό που στην κοινή θεατρική ορολογία ονομάζεται «μανιέρα». Η έλλειψη τεχνικής προσέγγισης καταδικάζει τις «ψυχούλες» να περιορίζουν τις ερμηνείες πολύ καλών εν δυνάμει ηθοποιών σε χιλιομασημένα και φτωχά «ψίχουλα». Η τεχνική, φυσικά, δεν αρκεί, αλλά ούτε και το ακατέργαστο ταλέντο διαρκεί. Στην ουσία, όπως πολύ σωστά τονίζει ο Πήτερ Μπρουκ, «δεν υπάρχουν μυστικά». Η τέχνη του θεάτρου μπορεί να έχει γραμματική, η οποία μάλιστα μπορεί να διδαχθεί ως γλώσσα. Η γνώση γραμματικής και συντακτικού δεν κάνει όποιον την γνωρίζει λογοτέχνη αλλά δεν νοείται και λογοτέχνης που δεν αναγνωρίζει την κωδικοποίηση της γλώσσας του. Η χρήση τις γλώσσας είναι αυστηρά προσωπική και υποκειμενική, αλλά η γλώσσα αυτή καθεαυτή είναι αναγνωρίσιμη και σε πολύ μεγάλο βαθμό ορθό-λογική, δηλαδή κοινή και αποκωδικοποιήσιμη.

Το σεμινάριο έχει ως  στόχο την εισαγωγή σε κώδικες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία, χωρίς περιορισμούς υφολογικούς και αισθητικούς ή επιταγές θεατρικού είδους, όπως «ρεαλισμός», «εξπρεσσιονισμός», «παράλογο», «τραγωδία», «αποδόμηση». Είναι σαν  κατσαβίδι, που μπορεί να έχει οικιακή χρήση και να βιδώσει κανείς μ’ αυτό  μια πρίζα ή μια λυόμενη βιβλιοθήκη και παράλληλα να χρησιμοποιηθεί σε μια πολύ μεγαλύτερη ή περίπλοκη κατασκευή. Πόσο μάταιο, όμως, είναι να προσπαθείς να βιδώσεις μια βίδα με γυμνά χέρια ή πόσο δύσκολο να το κάνεις με μια χτένα!

Κάθε τέχνη έχει και τις τεχνικές της και μια εισαγωγή σε μια σειρά τεχνικών της υποκριτικής τέχνης, μέσα από απλούς προσβάσιμους και ορθολογικούς κώδικες.  Αυτός, ακριβώς, είναι ο σκοπός του σεμιναρίου αυτού, που απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και απόφοιτους δραματικών σχολών.

Για εγγραφές στο Σεμινάριο του Α’ Κύκλου και αποστολή βιογραφικού (απαραιτήτως με φωτογραφία): [email protected] Προσοχή! Η επικοινωνία θα γίνεται μόνο μέσω της παραπάνω ηλεκτρονικής διεύθυνσης. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας