Μετά την περσινή επιτυχία, η παράσταση του κορυφαίου έργου του Καρκαβίτσα  από την ομάδα Anima σε σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη (συμπαραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης με την εταιρεία  Λυκόφως) επαναλαμβάνεται από τις 21 Οκτωβρίου στο Θέατρο Από Μηχανής.

Ποιος είναι ο «Ζητιάνος»;
Στο Νυχτερέμι, ένα χωριό κοντά στις εκβολές του Πηνειού,
οι κάτοικοι βρίσκονται στα δικαστήρια με τον μπέη της περιοχής, για την κυριότητα των χτημάτων που καλλιεργούν. Τότε στο χωριό φτάνει ένας ζητιάνος μαζί με το δεκαπεντάχρονο ζητιανόπουλό του, ο οποίος πέφτει θύμα ξυλοδαρμού από τον τελωνοφύλακα Βαλαχά.

Ο ζητιάνος, ονόματι Τζιριτόκωστας, θα προκαλέσει τη συμπόνια των κατοίκων που θα του προσφέρουν φιλοξενία και τροφή. Όμως, εκείνος θα εκμεταλλευτεί την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία που επικρατούν ανάμεσα στους χωρικούς  για να πλουτίσει και να εκδικηθεί τον τελωνοφύλακα.  Με τα «θαυματουργά» βοτάνια του, το αγαπόχορτο, το σερνικοβότανο και διάφορα άλλα, «κατακτά» τις γυναίκες του χωριού οι οποίες γίνονται υποχείρια του. Τους δίνει βοτάνια που θα μπορούσαν να οδηγήσουν και στο θάνατο, αδειάζει τα σπίτια τους από ό,τι θα μπορούσε να μεταπωληθεί και τις καθοδηγεί –μαζί με τους άντρες τους- να βάλουν φωτιά στο σπίτι του τελωνοφύλακα για να τον κάψουν ζωντανό καθώς και στο σπίτι του μπέη. Τότε παρεμβαίνουν οι ελληνικές αρχές και οι τούρκοι αφέντες της περιοχής, οδηγώντας όλους τους άντρες στη φυλακή της Λάρισας.

Ο «Ζητιάνος» του Καρκαβίτσα, αναφερόμενος στην εποχή της προσάρτησης της Θεσσαλίας στο Ελληνικό κράτος (1881), σκιαγραφεί την κατάσταση ενός χωριού του θεσσαλικού κάμπου και των κατοίκων του, οι οποίοι κυριαρχημένοι από ταπεινά ένστικτα, από παγανιστικές δοξασίες, φτώχεια και αμάθεια, γίνονται υποχείρια ενός δαιμόνιου επαγγελματία Επαίτη, ο οποίος τους οδηγεί προς την καταστροφή. Με αυτόν τον τρόπο ο Καρκαβίτσας προβάλλει τη φθορά του παλιού μεσαιωνικού κόσμου, στον οποίο επικρατούσαν οι δόλιοι, οι επιτήδειοι και οι ισχυροί, προτείνοντας τελικά μέσα από την απόλυτη επικράτηση του κακού, το αντίθετό της, δηλαδή την εξέλιξη, την μόρφωση, την πνευματικότητα, την κυριαρχία των θετικών ενστίκτων έναντι των αρχέγονων ηθών, τις κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, και εν τέλει την επίμοχθη αντίσταση στο πιο ισχυρό.

Στην παράσταση της ομάδας Anima η ιστορία ξετυλίγεται από την πλευρά των γυναικών της ιστορίας, οι οποίες ακόμα πιο εγκλωβισμένες στην ανδροκρατούμενη κοινωνία του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, επηρεασμένου βαθιά από την οθωμανική κοινωνική δομή, στέκουν ανήμπορες να αντισταθούν και να προφυλάξουν τα παιδιά τους, τους εαυτούς τους και τους άντρες που κάνουν κουμάντο, από το επερχόμενο κακό που φέρει επιδέξια μαζί του ο άντρας Ζητιάνος.  Έτσι βλέπουμε στην αρχή της ιστορίας τις γυναίκες πεθαμένες πια, στο μεταίχμιο του άλλου κόσμου, να επιστρέφουν πίσω στον τόπο τους για να ξαναζήσουν την ιστορία τους, να την διηγηθούν και να καταλάβουν… Μέσα μια σύγχρονη εικαστική αναπαράστση αναλαμβάνουν διάφορους ρόλους, στην προσπάθειά τους να κατανοήσουν τόσο τη δική τους πλευρά όσο και την πλευρά των αντρών της ιστορίας.

Σημείωμα Σκηνοθέτη
Η ομάδα Anima μετά την περσινή επιτυχία της με την παράσταση «Έξοδος»
και την υποψηφιότητά της για το βραβείο Κάρολος Κουν, φέτος δουλεύει πάνω στο σπουδαίο κείμενο του Α. Καρκαβίτσα «Ο Ζητιάνος», το οποίο έχει ως πρωταγωνιστή έναν Έλληνα ζητιάνο, τον Τζιριτόκωστα. Πρόκειται για ένα από τα πιο διάσημα λογοτεχνικά πρόσωπα της Ελλάδας, μέχρι την εμφάνιση του Αλέξη Ζορμπά, του Καζαντζάκη. Η ιστορία του ζητιάνου είναι ιδιαίτερα επίκαιρη γιατί αναφέρεται σε μια εποχή ιδιαίτερων ανακατατάξεων, πολιτικών, οικονομικών και κοινωνικών παρουσιάζοντας αναλογίες με τη σημερινή κρίσιμη κατάσταση που βιώνουμε. Η ιστορία διαδραματίζεται την περίοδο της προσάρτησης της Θεσσαλίας στην Ελλάδα το 1881 και της δημιουργίας των νέων συνόρων του Ελληνικού κράτους. Αυτά τα χρόνια αλλά και τα επόμενα που θα ακολουθήσουν το σημαντικότερο ζήτημα ήταν η διάδοχη κατάσταση των περιουσιών των Τούρκων που αποχωρούσαν πλέον από τη Θεσσαλία και πουλούσαν την περιουσία τους στους λίγους πλούσιους Έλληνες, με αποτέλεσμα οι φτωχοί κολίγοι, που μέχρι τότε ζούσαν καλλιεργώντας τη γη, να χάνουν τώρα και τα λίγα προνόμια που είχαν. Η ανακατάταξη του πλούτου ακολουθεί πάντα ένα μεγάλο πόλεμο και πάντα εις βάρος των αδυνάτων. Κάτι που ενισχύεται ακόμα περισσότερο από την αμάθεια, την έλλειψη μόρφωσης και τις προλήψεις, καθιστώντας τον άνθρωπο έρμαιο και αντικείμενο εκμετάλλευσης κάθε πανούργου, επιτήδειου και ισχυρού.  Αυτό λοιπόν που καθιστά την ιστορία αυτή επίκαιρη, παρά τις όποιες αδυναμίες και ελλείψεις του ανθρώπου, είναι η ‘εν δυνάμει’ βούλησή του να αντιστέκεται στο κακό, σε αυτό που θέλει να τον αφομοιώσει, να τον καταστρέψει, να τον εξαφανίσει; εξετάσεις που οι Έλληνες ως λαός έχουν στα γονίδιά τους να δίνουν πολύ συχνά και άλλοτε να χάνουν, άλλοτε να κερδίζουν, πάντα όμως να αγωνίζονται για να το επιτύχουν.                                             Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη

Η ταυτότητα της παράστασης:
Διασκευή: Κική Κουβαρά
Σκηνοθεσία: Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου
Σκηνογραφία-Κοστούμια: Δήμητρα Λιάκουρα
Πρωτότυπη μουσική: Κώστας Νικολόπουλος
Χορογραφίες-επιμέλεια κίνησης: Άννα Απέργη
Επιμέλεια φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής
Κατασκευή σκηνικού-μάσκες: Περικλής Πραβήτας
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελένη Δενδρινού
Κλαρίνο-Ντουντουκ: Γιώργος Δούσος
Διεύθυνση Παραγωγής: Όλγα Μαυροειδή

Παίζουν: Λεωνίδας Κακούρης, Κατερίνα Μπιλάλη, Μαρία Καρακίτσου, Λευτέρης Παπακώστας, Γιώτα Τσιότσκα.

Ο Ζητιάνος, Θέατρο Από Μηχανής, Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, τηλ. 210 5232097. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 18:00, Κυριακή στις 17:00, από 21 Οκτωβρίου. Τιμές εισιτηρίων: 15 € & 12 € μειωμένο & φοιτητικό, 9 € γκρουπ, 5 € ατέλειες. Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theatre/apo-mixanis/o-zitianos

Δεύτερη Παράταση Παραστάσεων: Από 23 Δεκεμβρίου έως 28 Ιανουαρίου

Εορταστικό πρόγραμμα παραστάσεων αναλυτικά: Σάββατο 23 και 30 Δεκέμβρη στις 18:00, Σάββατο 6 και 13 Ιανουαρίου στις 18:00, Σάββατο 20, 21 Ιανουαρίου στις 18:00 και Κυριακή στις 27, 28 Ιανουαρίου και 17:00