current views are: 4

27 Ιουλίου 2017
Δημοσίευση14:09

«ΣΥΡΙΖΑ – Καναλάρχες: Επεισόδιο Νο 3»

Τον Ιανουάριο του 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση του τόπου έχοντας ως πρώτιστη εντολή την κάθαρση της «κόπρου του Αυγεία».

Δημοσίευση 14:09’

Τον Ιανουάριο του 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση του τόπου έχοντας ως πρώτιστη εντολή την κάθαρση της «κόπρου του Αυγεία».

Τον Ιανουάριο του 2015, ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε τη διακυβέρνηση του τόπου έχοντας ως πρώτιστη εντολή την κάθαρση της «κόπρου του Αυγεία». Η σημερινή κυβέρνηση επέλεξε να παραμείνει αταλάντευτα προσηλωμένη στον συγκεκριμένο στόχο και να βάλει ένα τέλος στα φαινόμενα της διαπλοκής και της διαφθοράς, που τόσο έχουν ταλανίσει το δημόσιο βίο. Για το λόγο αυτό από την πρώτη στιγμή, επιχείρησε να θεσπίσει μηχανισμούς, να συστήσει θεσμικές διαδικασίες, να σταματήσει τις αλόγιστες σπατάλες και να επαναφέρει την εμπιστοσύνη μεταξύ Κράτους και Πολιτών.
Κορωνίδα του εν λόγω αγώνα είναι η κοπή του ομφάλιου λώρου μεταξύ της εκτελεστικής εξουσίας και της λεγόμενης «τέταρτης εξουσίας», ήτοι των ΜΜΕ. Σε αυτό το πλαίσιο, συστάθηκε η Εξεταστική Επιτροπή για τα Δάνεια των Κομμάτων και των ΜΜΕ, κατά τη διάρκεια της οποίας πληροφορηθήκαμε, ότι έως το 2011 τα δάνεια των κομμάτων ανήλθαν κατά τρόπο προκλητικό και αδιαφανή στα 430 εκατομμύρια ευρώ, ενώ εκείνα των τηλεοπτικών σταθμών περίπου στο 1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, προέκυψε ότι το 88% των δανείων του «Πήγασου» ήταν – και είναι – ακάλυπτα, όπως και το 70% των δανείων του ΔΟΛ και το 82% του «Star».

Δεύτερη πρωτοβουλία της κυβέρνησης, αποτέλεσε η διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών πανελλήνιας εμβέλειας για πρώτη φορά. Σε αυτή την περίπτωση οι «μάσκες έπεσαν» πλέον, με τη Νέα Δημοκρατία του κ. Μητσοτάκη να μη συναινεί στη συγκρότηση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης, γεγονός το οποίο εξώθησε το Υπουργείο να λάβει το ίδιο την αρμοδιότητα διενέργειας του διαγωνισμού και τη συγκεκριμένη πρόβλεψη τελικά να εκπίπτει στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Κατ’ ουσία, ο κ. Μητσοτάκης εκμεταλλεύτηκε την ίδια τη βούληση της κυβέρνησης να βάλει μία τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό τοπίο, επιλέγοντας τη δημιουργία προσχωμάτων προς τέρψιν των ιδιοκτητών τηλεοπτικών σταθμών.

Αυτές τις μέρες στη Βουλή δίνεται μια ακόμη μάχη, αναφορικά με το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης με αντικείμενο – μεταξύ άλλων – τις ρυθμίσεις στον κλάδο της τηλεοπτικής διαφήμισης, τη δημιουργία Μητρώου Περιφερειακών και Τοπικών Εφημερίδων, την επιβολή γραμμωτού κώδικα – του λεγόμενου ‘barcode’ – σε όλα τα έντυπα και την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στη χώρα μας.
Στα πλαίσια των συζητήσεων του νομοσχεδίου, έχουν αποκαλυφθεί οι προθέσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για μια ακόμη φορά. Δε γνωρίζουν κάτι για το καθεστώς των επιστροφών ούτε για τις πλασματικές πωλήσεις των εφημερίδων, φαινόμενο το οποίο περιορίστηκε και μόνο υπό την προοπτική ψήφισης του νόμου. Δεν έχουν ακούσει κάτι για διακίνηση «μαύρου χρήματος» ούτε για το καρτέλ στη λειτουργία της διαφημιστικής αγοράς. Προφανώς, ζούσαν σε άλλη χώρα τα προηγούμενα χρόνια και οι αποκαλύψεις για το πώς λειτουργούσε η αγορά στο χώρο της τηλεοπτικής διαφήμισης τους εξέπληξαν αλλά δεν τους άγγιξαν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ευθύνη της λειτουργίας του καινοτόμου Ηλεκτρονικού Συστήματος για τη διάθεση τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, η δημιουργία του οποίου έχει προκαλέσει και τις περισσότερες αντιδράσεις, ανατίθεται σε δύο ανεξάρτητες αρχές (ΕΣΡ και Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων). Το υπό σύσταση Μητρώο Περιφερειακών και Τοπικών Εφημερίδων συνιστά χαρακτηριστική πτυχή των προσπαθειών της κυβέρνησης να σταματήσει η συνδιαλλαγή των Υπουργών με τους εκδότες, ενώ η χρήση του ‘barcode’ θα ενισχύσει την αξιοπιστία όσον αφορά τη μέτρηση της κυκλοφορίας.
Η συγκυρία είναι εξαιρετικά ευνοϊκή για να δοθεί ένα τέλος στο καθεστώς της ασυδοσίας, καθώς ισχύουν οι δύο απαραίτητες προϋποθέσεις. Υπάρχει κυβέρνηση με την ανάλογη βούληση και η ανοχή της κοινωνίας έχει τελειώσει.

*Ο κ. Ιωάννης Σαρακιώτης είναι Δικηγόρος και Βουλευτής Φθ/δας ΣΥ.ΡΙΖ.Α.