Ο αγωγός αερίου Nabucco τίθεται εν αμφιβόλω, λόγω των τουρκικών επιλογών, σημειώνει σε ανάλυσή του το σημερινό κοινοτικό δελτίο πληροφόρησης Europolitique. Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι «από τον Ιούλιο του 2009, ημερομηνία που η Άγκυρα υπέγραψε τη διακρατική συμφωνία για τον αγωγό, πολλές αποφάσεις της αλλά και άλλες εξελίξεις έθεσαν σε κίνδυνο το σχέδιο. Οι επανειλημμένες διαφωνίες ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία σχετικά με την τιμή του αερίου, που οδήγησαν σε διακοπές τροφοδοσίας, οδήγησαν την Ευρωπαϊκή Ένωση να ανακοινώσει τα σχέδιά της για το Νότιο Διάδρομο, κυρίαρχο μέρος του οποίου υπήρξε και ο Nabucco.

»Ωστόσο τον περασμένο Δεκέμβριο, η Τουρκία έδωσε άδεια στη Ρωσία προκειμένου να διέλθει ο αγωγός South Stream από τη Μαύρη Θάλασσα και η κατασκευή του θα ξεκινήσει αυτή τη χρονιά», προστίθεται. «"Ο Nabucco βρισκόταν σε κώμα ήδη πριν από τη συμφωνία για τον South Stream. Κανείς ωστόσο δεν τολμά να πει ότι είναι νεκρός", δήλωσε σχετικά στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Νετζντέτ Παμίρ, πρώην Αναπληρωτής Διευθυντής της τουρκικής εταιρείας υδρογονανθράκων TPAO. 

»Η Τουρκία υπέγραψε επίσης τον περασμένο Δεκέμβριο μία συμφωνία με το Αζερμπαϊτζάν για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Trans-Anatolian, κόστους 5 δισ. δολαρίων, δημιουργώντας έτσι νέες αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του Nabucco, ο οποίος είχε ήδη από την αρχή δυσκολίες σχετικά με την εξασφάλιση επαρκούς τροφοδότησης.

»Επισήμως η Τουρκία εξακολουθεί να αποτελεί έναν από τους έξι εταίρους, που στηρίζουν το έργο. Πρόσφατα ο Υπουργός Ενέργειας της Τουρκίας Τανέρ Γιλντίζ δήλωσε ότι "εξακολουθούμε τις προσπάθειές μας προκειμένου αυτός ο αγωγός να γίνει πραγματικότητα".

»Ωστόσο άλλες πλευρές εκφράζουν σοβαρές αμφιβολίες. Ο Άντριου Νεφ, ειδικός της HIS Global Insight, δηλώνει ότι "η Τουρκία δεν μπήκε ποτέ πραγματικά στο παιχνίδι" ενώ προσθέτει ότι η ίδια θεωρεί τον εαυτό της να έχει ρυθμιστικό ρόλο στον τομέα της ενέργειας. Ο Ρος Ουίλσον, πρώην Πρέσβης των ΗΠΑ στην Τουρκία και νυν Διευθυντής του Dinu Patriciu Eurasia Center εκτιμά ότι υπογράφοντας συμφωνία με τη Ρωσία, η Τουρκία "μπορεί να αυξήσει τη διαπραγματευτική της δύναμη με τους Ευρωπαίους" αναφορικά με το Νότιο Διάδρομο. Ο Νότιος Διάδρομος περιλαμβάνει το Nabucco, τον αγωγό TAP, και τον ITGI. Ο πρώην Διευθυντής της τουρκικής εταιρείας Botas (που συμμετέχει στο Nabucco) Μετέ Γκοκνέλ σημειώνει σχετικά ότι "ο Nabucco είναι ένας ατελής αγωγός από την αρχή. Ποιος θα προμηθεύσει αέριο στον αγωγό;"».


Με πληροφορίες ΑΠΕ ΜΠΕ