Αναμφίβολα, οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτελούν ένα γεγονός παγκόσμιας σημασίας που συνδυάζει τις υψηλές αθλητικές αξίες, τις κορυφαίες επιδόσεις και την τελετουργική μεγαλοπρέπεια. Όταν μάλιστα αυτοί λαμβάνουν χώρα στο Λονδίνο, την ευρωπαϊκή πόλη που περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη παραπέμπει στο αυτοκρατορικό μεγαλείο, τότε η αίσθηση του δέους είναι αναπόφευκτη. Από ένα τέτοιο σκηνικό λοιπόν, δε θα μπορούσαν να λείπουν οι «λαμπεροί» πρωταγωνιστές, οι οποίοι εν προκειμένω είναι τα καλογυαλισμένα και αστραφτερά κότερα πολυτελείας, αυτά που οι αγγλοσάξονες αρέσκονται να αποκαλούν ως superyachts.

Οι Ολυμπιακοί των superyachts

Την ώρα  που στη βρετανική πρωτεύουσα «χτυπά η καρδιά» της αρχετυπικής αθλητικής διοργάνωσης και οι αθλητές «κονταροχτυπιούνται» για τα ρεκόρ που θα τους προσφέρουν τη δόξα που ως τώρα απολαμβάνει ο τόσο «βρετανικά εκκεντρικός» συντηρητικός δήμαρχος του Λονδίνου, Boris Johnson, μερικά τα πιο επιβλητικά σύμβολα του πλούτου και της ισχύος, κάποια από τα πλέον ακριβά και θηριώδη κότερα στον κόσμο, καταπλέουν στον Τάμεση.
 

Οι μαρίνες του Λονδίνου, μαθημένες στους «υψηλούς» επισκέπτες, αυτή τη φορά κεντρίζουν το ενδιαφέρον λόγω του άτυπου συναγωνισμού μεταξύ των κατόχων των υπερπολυτελών κότερων. Όπως στα στάδια, έτσι και στα νερά του Τάμεση, ένας αγώνας διεξάγεται∙ εκείνος για την επικράτηση του κορυφαίου μεγα-σκάφους. Με τους περισσότερους από τους πιο επιφανείς CEOs της υφηλίου να καταφθάνουν στο Λονδίνο, προσδοκώντας, μεταξύ άλλων, να ναι οι νικητές του ανεπίσημου «μπρα – ντε  -φερ», είναι εύλογο πως η μάχη μαίνεται «λυσσαλέα». Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι ιδιοκτήτες των σκαφών είναι άνθρωποι που είτε κατέχουν είτε διοικούν κάποια από τα πιο αναγνωρίσιμα και κερδοφόρα brands στον πλανήτη.

 

Μεγέθη που… κόβουν την ανάσα

Ο Frank Lowy, CEO των εμπορικών κέντρων Westfield, με την Ilona του των 74 μέτρων, ο συνιδρυτής της Microsoft, Paul Allen (48ος πιο πλούσιος άνθρωπος στον κόσμο σύμφωνα με τη λίστα Forbes), με το κολοσσιαίο Octopus του των 126.37 μέτρων, ο Ολλανδός δισεκατομμυριούχος Marcel Boekhoorn, με το 52 μέτρων Deniki του, μαζί με Ρώσους ολιγάρχες και Σαουδάραβες σεΐχηδες κατακλύζουν το Royal Docks, το Canary Wharf, το West India Docks κ.ά. με τιμήματα που φθάνουν και υπερβαίνουν τις 9.000 λίρες (περισσότερα από 11.000 ευρώ) για την ημερήσια παραμονή ενός σκάφους σε μία από τις αποβάθρες του Λονδίνου.
 

Παρότι το Λονδίνο δεν είναι ακόμα Μονακό, και παραμένει άγνωστο αν θα γίνει στη μεταολυμπιακή φάση του, εν τούτοις, καθώς οι υπερεξειδικευμένες υπηρεσίες πολυτελείας για τους VIPs που συρρέουν στην ολυμπιακή πρωτεύουσα είναι ιδιαίτερα αναπτυγμένες, δεν είναι λίγοι οι κροίσοι που καταβάλουν 7.000 λίρες ανά διαδρομή για να μεταφερθούν απευθείας από το κότερό τους στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις μέσω ποτάμιας διαδρομής.
 

Όπως είπαμε, η βρετανική πρωτεύουσα δεν είναι Κάννες, όμως η παρουσία στον Τάμεση του μεγαλύτερου ιδιωτικού πλεούμενου στον κόσμο, του Eclipse, του Roman Abramovich, που φθάνει στο ιλιγγιώδες μήκος των 169.77 μέτρων, αναβαθμίζει ασύγκριτα το Λονδίνο, το οποίο πλέον αξιώνει περίοπτη θέση ως ένας παραδείσιος προορισμός ελλιμενισμού για τους μεγιστάνες, του δισεκατομμυριούχους, τους VIP και όλους όσοι ανήκουν στους «A-list celebs».
 

Το Canary Wharf για παράδειγμα προσφέρει μία ολοκληρωμένη και υπερσύγχρονη μαρίνα για σκάφη πολύ μεγάλων διαστάσεων σε μία περιοχή που αποτελεί κορυφαίο επιχειρηματικό κέντρο όχι μόνο για το Λονδίνο αλλά για την οικουμένη. Είναι εύλογο λοιπόν ότι όλα αυτά τα σκάφη -που άλλα είναι επενδεδυμένα με πέντε διαφορετικά είδη ξύλου, άλλα έχουν  δύο γιγάντιες πισίνες στα άκρα τους, ενώ από ορισμένα δε λείπουν οι αλεξίσφαιρες θωρακίσεις και τα αντιπυραυλικά συστήματα- αποζητούν τη λονδρέζικη αίγλη, μα και αναβαθμίζουν την πόλη, προσφέροντάς της τη δική τους μοναδική λάμψη.

 

Οι ανισότητες πίσω από την πολυτέλεια

Βέβαια, κάθε λαμπερή εικόνα, συνήθως έχει και τα θαμπά της σημεία. Έτσι λοιπόν, ενώ η Tara Bernerd, μία από τα πλέον αναγνωρισμένες και αναγνωρίσιμες σχεδιάστριες εσωτερικών χώρων υπερπολυτελών σκαφών, προσπαθεί, όπως και άλλοι συνάδελφοί της, να ικανοποιήσει κάθε επιθυμία του πελάτη της, διαμορφώνοντας κότερα που αφενός αντανακλούν την προσωπικότητα του ιδιοκτήτη τους, αφετέρου συνιστούν κάτι το μοναδικό στην παγκόσμια αγορά, αρκετοί στη Μεγάλη Βρετανία αναλογίζονται ότι ο μέσος ετήσιος μισθός στο Λονδίνο ανέρχεται σε περίπου 35.000 λίρες, δηλαδή το μισό απ’ όσο κοστίζει μία εβδομάδα παραμονής σε λονδρέζικη αποβάθρα ενός κότερου μήκους 76 μέτρων.
 

Βέβαια οι ταξικές διακρίσεις, ειδικά στη Μεγάλη Βρετανία, είναι καθόλου άγνωστη έννοια, οπότε, προς το παρόν οι περισσότεροι κάτοικοι του -αναβαθμιζόμενου- ανατολικού Λονδίνου, της πιο φτωχής πλευράς της πόλης, που είναι όμως το κέντρο των Ολυμπιακών Αγώνων, αρκούνται στο να χαζεύουν «μαγεμένοι» τα jacuzzi και τα ελικοδρόμια στις στέγες των υπερπολυτελών σκαφών.
 

Ο Τάμεσης ως η…. λεωφόρος της δόξας

Σε κάθε περίπτωση, καθόλη τη διάρκεια της Ολυμπιάδας υπολογίζεται ότι περισσότερα από 100 κότερα αυτού του τύπου  θα βρεθούν στη βρετανική πρωτεύουσα. Ένα από αυτά, το Γεράκι της Μάλτας, θα είναι «ελληνικό», αφού ανήκει στη δισεκατομμυριούχο Έλενα Αμβροσιάδου. Μαζί με τα υπόλοιπα θα συμβάλλει ώστε ο Τάμεσης να μετατραπεί εκ νέου, έστω και για σχεδόν ένα μήνα, στην κεντρική οδό της πόλης.


Παναγιώτης Σκευοφύλακας