Για κάποιους αποτελεί τη νέα «μόδα», απόρροια σε πολλές περιπτώσεις της οικονομικής κρίσης και της ραγδαίας αύξησης της τιμής των καυσίμων.
Για τους λάτρεις, όμως, του σπορ, το ποδήλατο έχει γίνει πλέον τρόπος ζωής και αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Με αφορμή την Ευρωπαϊκή Ημέρα Μετακινήσεων, το newpost σας παρουσιάζει πέντε πόλεις της Γηραιάς ηπείρου, όπου το ποδήλατο αποτελεί το συνώνυμο της γρήγορης, οικονομικής και ευχάριστης μετακίνησης. 


Άμστερνταμ

Γνωστή και ως η «πρωτεύουσα» του ποδηλάτου, το Άμστερνταμ αποτελεί την πλέον «φιλική» πόλη που προωθεί έναν πιο υγιεινό, πιο δραστήριο τρόπο ζωής για τους κατοίκους της. Διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο με ασφαλείς ποδηλατικές διαδρομές ενώ η οδική ασφάλεια των ποδηλατών έχει αυξηθεί κατακόρυφα με τη χρήση πινακίδων. Βασικές υποδοχές για τη μεταφορά του, καταστήματα ενοικίασης σε πολλά σημεία της πόλης και υπόγειες αποθήκες που βρίσκονται χιλιάδες ποδήλατα, υπό φρούρηση «συνθέτουν» το σκηνικό του Άμστερνταμ. Όσο για τους τουρίστες; Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος για να θαυμάσεις και να γνωρίσεις από κοντά την oλλανδική πόλη.

Κοπεγχάγη

Στις ετήσιες λίστες καταλαμβάνει πάντα μία από τις πρώτες θέσεις και όχι αδίκως. Στη Δανία σχεδόν όλοι οι πολίτες έχουν ποδήλατο ενώ για πολλά χρόνια η Κοπεγχάγη ήταν γνωστή ως η «πόλη των ποδηλατών». Η χώρα εκτιμάται ότι ξοδεύει μέχρι και 20 εκατομμύρια δολάρια ετησίως τη βελτίωση των υποδομών της, ενώ οι διαδρομές ποδηλατών διαχωρίζονται από τις κύριες λωρίδες κυκλοφορίας και ενίοτε έχουν και τα δικά τους σήματα κυκλοφορίας. Σήμερα το 32% των εργαζομένων χρησιμοποιεί το ποδήλατο για να μετακινηθεί, ενώ το γεγονός πως οι τιμές στους χώρους στάθμευσης των αυτοκινήτων αυξάνονται διαρκώς, καθιστούν το ποδήλατο ως μία έξυπνη λύση εξοικονόμησης χρημάτων. Αξίζει να σημειωθεί πως η πόλη παρέχει δημόσια ποδήλατα και μάλιστα δωρεάν αφού οι πολίτες καταβάλλουν μόνο ένα ποσό ως... εγγύηση μέχρι να επιστρέψουν το ποδήλατο.

Bερολίνο

Το Βερολίνο είναι η μεγαλύτερη πόλη της Γερμανίας και η δεύτερη πιο πυκνοκατοικημένη πόλη στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σε μια πόλη, όπου σχεδόν οι μισοί κάτοικοι δεν έχουν αυτοκίνητο, για τους περισσότερους Βερολινέζους το ποδήλατο αποτελεί πλέον τρόπο ζωής. Οι αναβάτες έχουν πρόσβαση σε μονοπάτια, σε υποχρεωτικούς ποδηλατόδρομους, σε λεωφορειολωρίδες και σε διαβάσεις πεζών. Άλλωστε, περίπου οι 500.000 αναβάτες αντιπροσωπεύουν το 13% της συνολικής κίνησης καθημερινά. Οι εκδηλώσεις και η συνεχής εκπαίδευση για τους μυημένους στο σπορ αποτελούν, μάλιστα, μία απο τις προτεραιότητες της γερμανικής κυβέρνησης.

Βαρκελώνη

Στις 22 Μαρτίου του 2007, Δημοτικό Συμβούλιο της Βαρκελώνης ψήφισε υπέρ της δημιουργίας μιας νέας υπηρεσίας που προσφέρει δωρεάν ενοικίαση σε κατοίκους της πόλης. Από τότε, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα με την χρήση κάρτας να δανειστούν ένα ποδήλατο ώστε να μετακινηθούν μέσα στη πόλη και στη συνέχεια να το επιστρέψουν σε έναν από τους επιλεγμένους σταθμούς. Η Βαρκελώνη έχει δημιουργήσει ένα «πράσινο δακτύλιο» που περιβάλλει τη μητροπολιτική περιοχή της πόλης. Μέχρι στιγμής, υπάρχουν 3.250 θέσεις στάθμευσης για ποδήλατα, ενώ κατασκευάζεται και ένας νέος υπόγειος χώρος στάθμευσης, ο οποίος εντάσσεται στο πλαίσιο ενός πιλοτικού προγράμματος για την πρόληψη της κλοπής και την παροχή ασφάλειας για τους χρήστες του ποδηλάτου. Αυτές τις ημέρες, πραγματοποιούνται στην πόλη αρκετές εκδηλώσεις με ψυχαγωγικές δραστηριότητες και μορφωτικά προγραμμάτα, οι οποίες κερδίζουν την προσοχή κατοίκων και τουριστών.

Τρόντχαϊμ

Η Νορβηγία βρίσκεται, τις περισσότερες φορές, στη λίστα με τις πιο «φιλικές» πόλεις για το ποδήλατο με παραπάνω από μία συμμετοχές. Άλλωστε, οι Νορβηγοί εφηύραν το πρώτο ποδήλατο στον κόσμο ενώ χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως οι ανελκυστήρες κατασκευάζονται ώστε να είναι πάντα προσβάσιμοι και για τους αναβάτες. Λαμβάνοντας υπόψιν τον πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης, δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη το γεγονός πως το 18% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το ποδήλατο ως καθημερινό τρόπο μετακίνησης. Αξιοσημείωτος είναι και ο στόχος της νορβηγικής κυβέρνησης να αυξήσει το ποσοστό αυτό τουλάχιστον κατά 8% μέχρι το 2015.

Γωγώ Κυριαζή