Όσο περισσότερες γυναίκες μορφώνονται και τα δικαιώματά τους αναγνωρίζονται, τόσο λιγότερα παιδιά πεινούν, αναφέρει ο ειδικός εισηγητής των Ηνωμένων Εθνών για το δικαίωμα στην τροφή Ολιβιέ Ντε Σουτέρ, σε έκθεσή του που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα, μερικές ημέρες πριν από την Ημέρα της Γυναίκας την 8η Μαρτίου.

«Ο επιμερισμός της εξουσίας ανάμεσα στα δύο φύλα αποτελεί ένα απολύτως αναγκαίο εργαλείο κατά της πείνας και του υποσιτισμού, όπως επίσης και το πιο αποτελεσματικό βήμα υπέρ της πραγμάτωσης του δικαιώματος στην τροφή», αναφέρει ο Σουτέρ, που αναμένεται να παραδώσει την έκθεσή του στην Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΟΗΕ στη Γενεύη.

«Έρευνες έδειξαν ότι οι πιθανότητες επιβίωσης ενός παιδιού αυξάνονται κατά 20% όταν η μητέρα ελέγχει τον προϋπολογισμό της οικογένειας», σημειώνει ο ειδικός εισηγητής, ενώ το ήμισυ της προόδου που έχει καταγραφεί στην καταπολέμηση του υποσιτισμού αποδίδεται στη βελτίωση της κατάστασης των γυναικών.

«Η βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης των γυναικών και κατά συνέπεια των οικονομικών προοπτικών τους συνιστά έναν από τους καθοριστικούς τομείς της διατροφικής ασφάλειας».

Συγκριτική μελέτη σε αρκετές αναπτυσσόμενες χώρες για την περίοδο 1970-1995 έδειξε ότι η μείωση του λιμού μπορεί να οφείλεται κατά 43% στη βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης των γυναικών, ποσοστό «σχεδόν ίσο με την αύξηση της ποσότητας της διαθέσιμης τροφής (26%) και τη βελτίωση των υγειονομικών συνθηκών (19%) που υπολογίστηκαν μαζί», επισημαίνει ο εισηγητής του ΟΗΕ.

«Δεδομένου ότι η μείωση της πείνας κατά 12% επιπλέον μπορεί να οφείλεται στην επιμήκυνση του προσδόκιμου ζωής των γυναικών, συνολικά το 55% της προόδου στην καταπολέμηση της πείνας που έχει καταγραφεί την τελευταία 25ετία οφείλεται στη βελτίωση της κοινωνικής κατάστασης των γυναικών».

Ο εισηγητής ζητεί συνεπώς «τα κράτη μέλη να καταργήσουν από τη νομοθεσία τους κάθε μεροληπτική διάταξη και να καταπολεμήσουν κάθε μορφή διάκρισης» από τα τοπικά έθιμα και κοινωνικούς κανόνες.

Οι διακρίσεις αυτές ασκούνται με την «άνιση πρόσβαση στις παραγωγικές πηγές, για παράδειγμα στη γη» και την άνιση πρόσβαση τόσο στην εκπαίδευση όσο και στην εργασία.

TAGS