Έξι τουρκικές οργανώσεις ιατρών εξέφρασαν σήμερα τη λύπη τους για τη μαζική χρήση δακρυγόνων από την αστυνομία κατά την καταστολή των αντικυβερνητικών διαδηλώσεων που συγκλόνισαν την Τουρκία από τα τέλη Μαΐου, αναφέροντας δύο περιπτώσεις θανάτων που συνδέονται πιθανόν με τα αέρια αυτά και καταγγέλλοντας τη χρήση τους ως «χημικού όπλου».

«Έχουμε σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τους θανάτους δύο πολιτών από τις συνέπειες της έκθεσής τους σε δακρυγόνο αέριο, θάνατοι οι οποίοι δεν ελήφθησαν υπόψη στις στατιστικές» για τα θύματα των συγκρούσεων, δήλωσε ο καθηγητής Ουμίτ Μπιτσέρ, μιλώντας εξ ονόματος της Ένωσης Ιατροδικαστών.

Οι αρχές και η Ένωση Ιατρών Τουρκίας (TTB) έκαναν ως τώρα λόγο για τέσσερις νεκρούς στη διάρκεια των επεισοδίων: δύο άμαχοι επλήγησαν από βλήματα στο Χατάι (νότια Τουρκία) και την Άγκυρα --ο πρώτος πιθανόν από ένα δακρυγόνο, ο δεύτερος από σφαίρα πιστολιού-, ένας άλλος σκοτώθηκε από αυτοκίνητο στην Κωνσταντινούπολη και ένας αστυνομικός έπεσε από μια γέφυρα στα Άδανα (νότια Τουρκία).

Στον απολογισμό αυτό πρέπει ενδεχομένως να προστεθούν οι θάνατοι ενός 47χρονου εργαζόμενου σ' ένα ιδιωτικό σχολείο στην Άγκυρα, ο οποίος εμφάνισε αναπνευστικά προβλήματα έπειτα από μεγάλη έκθεσή του σε δακρυγόνα, και μιας 50χρονης γυναίκας, η οποία πέθανε από καρδιακή προσβολή στην Κωνσταντινούπολη σε ανάλογες συνθήκες, δήλωσε ο καθηγητής Μπιτσέρ.

Η αστυνομία χρησιμοποίησε τα δακρυγόνα "όχι ως μέσο ελέγχου του πλήθους, αλλά ως χημικό όπλο" ρίχνοντάς τα ακριβώς δίπλα σε ανθρώπους ή μέσα σε κλειστούς χώρους, δύο ενέργειες οι οποίες απαγορεύονται από τις διεθνείς συνθήκες, κατήγγειλε ο γιατρός.

Περίπου 41% των προσώπων που παρουσίασαν συμπτώματα από τα δακρυγόνα, είχαν βρεθεί πολύ κοντά (λιγότερο από πέντε μέτρα) σε δακρυγόνο βομβίδα και 21% βρίσκονταν σε κλειστό χώρο, δήλωσε η καθηγήτρια Ελίφ Νταγκλί της Τουρκικής Εταιρείας Θωρακικής Ιατρικής, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα έρευνας που έγινε σε 356 πρόσωπα τα οποία είχαν γίνει στόχοι των δακρυγόνων της αστυνομίας.

Τα συμπτώματα που διαπιστώθηκαν σ' αυτά τα πρόσωπα κυμαίνονταν από βήχα (78%) και πόνους στο θώρακα (74%) μέχρι βήχα συνοδευόμενο από αιμόπτυση (3%), δήλωσε η Νταγκλί.

Ο καθηγητής Ντογάν Σαχίν της Τουρκικής Ένωσης Ψυχιατρικής κατήγγειλε από την πλευρά του μια χρήση των δακρυγόνων "που προσομοιάζει με βασανιστήρια", εφόσον ο στόχος ήταν "να προκληθεί (στους διαδηλωτές) ένας φυσικός και ψυχολογικός πόνος με σκοπό την τιμωρία".

Ο καθηγητής Σαχίν υπολόγισε σε 50.000 τον αριθμό των προσώπων που ενδέχεται να εμφανίσουν «επανερχόμενες ή μόνιμες ψυχολογικές διαταραχές» έπειτα απ' αυτές τις επεμβάσεις της αστυνομίας.

Οι συγκρούσεις στην Τουρκία κατά τις τρεις τελευταίες εβδομάδες είχαν ως αποτέλεσμα τουλάχιστον τέσσερις νεκρούς και 7.800 τραυματίες, 59 από τους οποίους έχουν τραυματισθεί σοβαρά, σύμφωνα με τον τελευταίο απολογισμό της TTB που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.