Έπειτα από πολλά χρόνια προπαγάνδας στην υπηρεσία του καθεστώτος του Χόσνι Μουμπάρακ, τα επίσημα μέσα ενημέρωσης της Αιγύπτου έχουν ανάγκη από μία μεγάλη επιχείρηση "εκκαθάρισης" των αρτηριοσκληρωτικών και συγκεντρωτικών τους δομών.

"Όταν άρχισαν οι διαδηλώσεις, παρακολουθούσαμε την επικαιρότητα στο BBC και το Al Jazeera", λέει η Σούχα αλ Νακάς, παρουσιάστρια του τηλεοπτικού δικτύου Nile News.

"Μάς υποχρέωναν να λέμε ότι 'η ηρεμία επανήλθε στους δρόμους του Καΐρου', τη στιγμή που η χώρα έβραζε. 'Ήταν πολύ οδυνηρό για μένα", λέει η 41χρονη δημοσιογράφος. Εμείς που θεωρούμαστε η κύρια πηγή ενημέρωσης, περνούσαμε τον καιρό μας λέγοντας ότι τίποτε δε συμβαίνει".

Η Σούχα αλ Νακάς, που εργάσθηκε επί 20 χρόνια στα κρατικά τηλεοπτικά δίκτυα, έχει γνωστοποιήσει στη διεύθυνση ότι "θα απέχει από την εργασία της", αναμένοντας τη μεταρρύθμιση του τομέα.

Και άλλοι δημοσιογράφοι της κρατικής τηλεόρασης έχουν ακολουθήσει το παράδειγμά της.

Λίγο πριν από την ιστορική παραίτηση του Χόσνι Μουμπάρακ την Παρασκευή υπό την πίεση του δρόμου, και βλέποντας ότι ο άνεμος αλλάζει, τα κρατικά μέσα ενημέρωσης, συνηθισμένα να εξυψώνουν τον "ραΐς" και να κατηγορούν τους "ψεύτες", άρχισαν να υιοθετούν ευνοϊκότερη στάση προς τους διαδηλωτές.

Όμως αυτή η στάση δεν κορόιδεψε ούτε τους διαδηλωτές, ούτε τους εργαζόμενους, που ζητούν την πλήρη εκκαθάριση των κρατικών μέσων.

Χθες, δεκάδες εργαζόμενοι της Al Goumhouriyah, μίας από τις μεγαλύτερες εφημερίδες, πιστής στο καθεστώς μαζί με την Al-Ahram, διαδήλωσαν μπροστά από τα γραφεία της στο κέντρο του Καΐρου, ζητώντας την απομάκρυνση πολλών στελεχών της.

"Αυτά τα ερείπια του παλαιού καθεστώτος, δεν τα θέλουμε πια!", είπε ο Εζατ, τεχνικός που εργάζεται στην εφημερίδα. "Θέλουμε η εφημερίδα να γράφει για τον λαό, όχι για το καθεστώς".

Άλλοι περιγράφουν με ποιόν τρόπο απολύονταν "αρχισυντάκτες όταν μια μέρα δεν εμφανιζόταν η φωτογραφία του Μουμπάρακ στην πρώτη σελίδα".

"Όσοι ετοίμαζαν το τηλεοπτικό δελτίο δεν συνεργάζονταν ποτέ με τους παρουσιαστές. Δεν είχαμε δικαίωμα λόγου, δεν μπορούσαμε να διαφωνήσουμε με καμία απόφαση", λέει η Σούχα αλ Νακάς.

Σαν μηχανή προπαγάνδας, τα τηλεοπτικά κανάλια 1 , 2 και το Nile TV μετέδιδαν πολύ λίγα ρεπορτάζ για τα κοινωνικά προβλήματα της χώρας, όπως η φτώχεια και η ανεργία, αλλά προέβαλλαν συστηματικά το "φιλανθρωπικό έργο" της εξουσίας για "τον μεγάλο λαό της Αιγύπτου".

"Ο Μουμπάρακ έφυγε, αλλά παραμένουν τα ίδια στελέχη. Στελέχη που είναι συνηθισμένα στην ιδέα ότι ο Τύπος υπακούει στις εντολές", λέει.

Το δυσκολότερο είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της διαφθοράς.

Η Σούχα αλ Νακάς περιγράφει επίσης τους αυθαίρετους διορισμούς διευθυντών, τους μισθούς των 50.000 αιγυπτιακών λιρών" (άνω των 8.300 δολαρίων), τους σκοτεινούς προϋπολογισμούς.

"Οι αποφάσεις έρχονταν άνωθεν, όπως και τα στελέχη της σύνταξης, στην πλειοψηφία τους μέλη του Εθνικού Δημοκρατικού Κόμματος", λέει η δημοσιογράφος.

Οι εργαζόμενοι στην Al Goumhouriyah, που ζητούν τη βελτίωση των μισθών τους και των συνθηκών εργασίας τους, έχουν καταρτίσει μία "λίστα διεφθαρμένων" στελεχών, των οποίων ζητούν την απομάκρυνση.

"Είναι κλέφτες. Εμείς παίρνουμε 10 λίρες την ημέρα (1,6 δολάριο), ενώ αυτοί παίρνουν αστρονομικά ποσά. Αρκετά!", λέει ένας εργαζόμενος.

Το κλειδί των μεταρρυθμίσεων είναι σύμφωνα με την Σούχα αλ Νακάς η Ένωση Ραδιοτηλεόρασης που εποπτεύει τα επίσημα μέσα ενημέρωσης να γίνει δημόσιος μεν, αυτόνομος δε, οργανισμός, όπως το BBC.

"Είναι μια νέα εποχή. Όλα πρέπει να αλλάξουν".