Η γερμανίδα Καγκελάριος παραδέχθηκε ότι «μπλόκαρε» σχέδιο νόμου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα νέα αυτοκίνητα φοβούμενη ότι το μέτρο θα οδηγήσει στην απώλεια θέσεων απασχόλησης στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Την περασμένη εβδομάδα μια «συμμαχία» κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με επικεφαλής τη Γερμανία, η οποία ζει σε προεκλογικούς ρυθμούς, απέτρεψε την έγκριση του μέτρου, που ορίζει το ανώτατο όριο εκπομπών ανά όχημα στα 95 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο έως το 2020.

Η συμφωνία επρόκειτο να επιτευχθεί στο περιθώριο της Συνόδου Κορυφής, την Πέμπτη, στις Βρυξέλλες. Ωστόσο η ιρλανδική προεδρία φέρεται να απέσυρε το ζήτημα από την ατζέντα μετά από προσωπική έκκληση της Άνγκελα Μέρκελ, την παραμονή της Συνόδου.

Αυτή η απόφαση «αφορά και την απασχόληση», δήλωσε η Άνγκελα Μέρκελ σε συνέντευξη Τύπου, μετά από τη Σύνοδο. «Γι’ αυτό χρειαζόμαστε χρόνο για να την επανεξετάσουμε και να την επαναξιολογήσουμε προτού αποφασίσουμε τι θα κάνουμε. Γι’ αυτό και δεν έλαβε χώρα η ψηφοφορία.»

Η κίνηση της ιρλανδικής προεδρίας προκάλεσε την έντονη αντίδραση κυβερνήσεων, οι οποίες τάσσονταν υπέρ της υιοθέτησης του μέτρου. Η Γαλλία, η Ιταλία, η Δανία και άλλες χώρες εξαπέλυσαν αντεπίθεση το πρωί της Πέμπτης, όμως τα πνεύματα φαίνεται ότι ηρέμησαν μετά από γαλλο-γερμανική συμφωνία για αναβολή των συζητήσεων τουλάχιστον μέχρι το Σεπτέμβριο, μετά από τις γερμανικές εκλογές.

Εκφράζονται πάντως φόβοι ότι αυτή η καθυστέρηση θα οδηγήσει σε οριστική κατάρρευση της συμφωνίας και πως ακόμη και μια αλλαγή στο κείμενο θα μπορούσε να περιπλέξει εκ νέου την κατάσταση, πυροδοτώντας για παράδειγμα νέες ενστάσεις και αιτήματα για αλλαγές.

«Είναι πρωτοφανές στην ευρωπαϊκή διαδικασία λήψης περιβαλλοντικών αποφάσεων οι πιέσεις μιας χώρας να καθυστερούν μια ψηφοφορία, σε μια προσπάθεια ανατροπής μιας συμφωνίας, η οποία επετεύχθη μετά από δίκαιες διαπραγματεύσεις», δήλωσε στους Financial Times ο αναλυτής της οργάνωσης Transport & Environment Γκρεγκ Άρτσερ.