Ένα τρένο μεγάλης ταχύτητας Alvia εκτροχιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης κοντά στην πόλη Σαντιάγο ντε Κομποστέλα, στη Γαλικία της βορειοανατολικής Ισπανίας. Στους 77 ανέρχονται οι νεκροί και εκατοντάδες είναι τραυματίες ενώ τα αίτια του δυστυχήματος παραμένουν ακόμη αδιευκρίνιστα. Το τρένο εκτελούσε το δρομολόγιο μεταξύ Μαδρίτης και Φερόλ, όπως ανακοίνωσε η RENFE, και μετέφερε 218 επιβάτες και τέσσερις υπαλλήλους της Renfe, της ισπανικής εταιρείας σιδηροδρόμων.

Τουλάχιστον 78 είναι μέχρι στιγμής οι νεκροί από τον εκτροχιασμό του τρένου στις παρυφές της πόλης Σαντιάγο ντε Κομποστέλα στη Γαλικία της βόρειας Ισπανίας, σύμφωνα με το Περιφερειακό Δικαστήριο της Γαλικίας. Οι τραυματίες υπολογίζονται στους 178 επιβάτες.  Ανάμεσα στους τραυματίες από το σιδηροδρομικό δυστύχημα στην αυτόνομη περιφέρεια Γαλικία της Ισπανίας είναι υπήκοοι διαφόρων χωρών, περιλαμβανομένων ενός υπηκόου της Βρετανίας καθώς και πολιτών των ΗΠΑ, δήλωσε πριν από λίγο η επικεφαλής των υγειονομικών υπηρεσιών της περιφέρειας αυτής.

Συνολικά σε νοσοκομεία διακομίστηκαν μετά το δυστύχημα 178 άνθρωποι. Εξ αυτών, οι 95 εξακολουθούν να νοσηλεύονται και 36, ανάμεσά τους 4 παιδιά, βρίσκονται σε σοβαρή κατάσταση, πρόσθεσε η ίδια, προσθέτοντας ότι όλοι οι τραυματίες έχουν αναγνωριστεί.

Οι διασώστες έχουν ανασύρει 74 πτώματα από τα συντρίμμια των βαγονιών του τρένου, ενώ τέσσερις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στο νοσοκομείο, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο εκπρόσωπος του δικαστηρίου. Ο ίδιος πρόσθεσε πως «ορισμένα τμήματα» του τρένου δεν έχουν ακόμη ερευνηθεί.

Στο σημείο του δυστυχήματος  βρέθηκε ο ισπανός πρωθυπουργός Μαριάνο Ραχόι, ο οποίος συγκάλεσε χθες έκτακτη κυβερνητική σύσκεψη. Σε μήνυμά του στο twitter o κ. Ραχόι εξέφρασε την αγάπη και την αλληλεγγύη του «προς τα θύματα του τρομερού σιδηροδρομικού δυστυχήματος».

Συγκλονίζουν οι μαρτυρίες

Πολλοί αυτόπτες μάρτυρες είπαν ότι άκουσαν το θόρυβο μιας έκρηξης. «Ήμουν στο σπίτι μου και άκουσα κάτι πολύ δυνατό, σαν βροντή, είδα πολύ καπνό», αναφέρει η Μαρία Τερέζα Ράμος, μια 62χρονη γυναίκα που κατοικεί σε απόσταση μερικών μέτρων από το σημείο του δυστυχήματος, καθισμένη στον κήπο της απ' όπου βλέπει έναν τεράστιο γερανό που ετοιμάζεται να ανασύρει τα κατεστραμμένα βαγόνια. «Μας βρήκε συμφορά. Ο κόσμος ούρλιαζε. Όλοι έτρεξαν να πάνε κουβέρτες και πετσέτες για να βοηθήσουν τους τραυματίες. Ποτέ κανείς δεν είχε δει κάτι τέτοιο εδώ».

«Άκουσα έναν πολύ δυνατό θόρυβο. Ήταν σαν να γινόταν σεισμός», είπε ο 39χρονος Φρανθίσκο Οτέρο που εκείνη τη στιγμή ήταν στο σπίτι των γονιών του, κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής. «Έφθασα στο σημείο ένα λεπτό αργότερα. Το πρώτο που είδα ήταν το πτώμα μιας γυναίκας. Αυτό με τάραξε φοβερά. Δεν είχα δει ποτέ πτώμα στη ζωή μου. Ωστόσο αυτό που με συγκλόνισε ήταν η απόλυτη σιωπή, υπήρχε επίσης λίγος καπνός και μια μικρή φωτιά. 'Ηταν σαν εφιάλτης. Γείτονες πλησίαζαν στο σημείο, προσπαθούσαν να βγάλουν ανθρώπους που είχαν μείνει εγκλωβισμένοι στα βαγόνια, με αξίνες, με σφυριά και τέλος το πέτυχαν με ένα χειροκίνητο πριόνι».

Οδηγός τρένου: Τρέχω με 190 χλμ!

Σε ό,τι αφορά τα αίτια της σιδηροδρομικής τραγωδίας οι τοπικές αρχές εκτιμούν ότι πρόκειται για δυστύχημα. Σύμφωνα με τον ισπανικό Τύπο, το αίτιο του δυστυχήματος είναι η υπερβολική ταχύτητα που είχε αναπτύξει το τρένο.

Σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, μέσω του ασυρμάτου που επικοινωνούν οι μηχανοδηγοί με τα κεντρικά του σιδηροδρομικού σταθμού, ο μηχανικός του τρένου έδωσε την σοκαριστική περιγραφή του τι είχε μόλις συμβεί. «Είμαστε άνθρωποι! Είμαστε άνθρωποι! » έλεγε και φώναζε «Ελπίζω ότι δεν υπάρχουν νεκροί επειδή θα το έχω βάρος στη συνείδησή μου».

Ο οδηγός είπε ότι το τρένο είχε λάβει την στροφή με 190 χιλιόμετρα ανά ώρα, στη συνέχεια μίλησε για 200, αλλά τελικά δήλωσε: «Είμαι 190!», 

Υπενθυμίζεται ότι στο εν λόγω δρομολόγιο δεν επιτρέπεται οι οδηγοί να υπερβαίνουν τα 80 μίλια ανά ώρα, αλλά ο οδηγός δεν εξήγησε γιατί το τρένο έτρεχε με διπλάσια ταχύτητα. Αν ήταν μια τεχνική βλάβη ή ανθρώπινο λάθος είναι κάτι που θα απαντηθεί από την έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος. Αλλά, σύμφωνα με τη δήλωση που έκανε ο οδηγός, το τρένο μάλλον έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα- που ίσως υπερβαίνει και τα 200 χιλιόμετρα την ώρα.

«Αυτή ήταν μια πολύ-πολύ δύσκολη κλειστή στροφή. Για το λόγο αυτό στο σημείο όπου το τρένο εκτροχιάστηκε, απαγορεύεται η ταχύτητα να είναι πάνω από 80 χιλιόμτερα ανά ώρα», πρόσθεσε η El Pais. Εκπρόσωπος της Renfe είπε ότι η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη.«Πρέπει να περιμένουμε για να μάθουμε τα αίτια του δυστυχήματος, θα ξέρουμε σύντομα την ταχύτητα όταν αναλύσουμε τα μαύρα κουτιά του τρένου», σημείωσε.

«Φονική ταχύτητα», έγραψε στον τίτλο της και η εφημερίδα El Mundo, αναφέροντας ότι το τρένο είχε αναπτύξει ταχύτητα 220 χιλιομέτρων την ώρα, σε ένα σημείο όπου η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα ήταν τα 80 χιλιόμετρα. «Η επιτάχυνση του τρένου είναι μία από τις κυρίαρχες εξηγήσεις για το δυστύχημα», έγραψε η εφημερίδα.

«Ελπίζω να μην υπήρξαν νεκροί διότι θα το φέρω πάντοτε στη συνείδησή μου»

Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρει η ισπανική εφημερίδα Ελ Παΐς, ο ένας από τους μηχανοδηγούς του συρμού επιβεβαίωσε πως αυτός έτρεχε με ταχύτητα 190 χιλιομέτρων ανά ώρα, ενώ στο τμήμα της γραμμής όπου εκινείτο επιτρεπόταν ταχύτητα έως και 80 χ.α.ώ..

«Ελπίζω να μην υπήρξαν νεκροί διότι θα το φέρω πάντοτε στη συνείδησή μου», δήλωσε από τον θάλαμο των μηχανοδηγών ο ένας από αυτούς κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας του, μέσω ασυρμάτου, με τον σταθμό, λίγο μετά την καταστροφή, το μέγεθος της οποίας αγνοούσε ακόμη.

Πριν τον εκτροχιασμό, ο μηχανοδηγός είχε αναφέρει πως εκινείτο με 190 χ.α.ώ., λίγο κατόπιν πως έτρεχε με 200, ενώ λίγο προτού φθάσει στη στροφή όπου συνέβη το δυστύχημα δήλωνε πως είχε κόψει πάλι στα 190 χ.α.ώ., γράφει η εφημερίδα επικαλούμενη πηγές που πρόσκεινται στις έρευνες.

«Είμαστε άνθρωποι! Είμαστε άνθρωποι!», φώναζε σύμφωνα με την Ελ Παΐς ο μηχανοδηγός λίγο μετά το δυστύχημα, εγκλωβισμένος μέσα στον θάλαμό του και παραπονούμενος για έναν οξύ πόνο στον ώμο και τα πλευρά του.