Σε κίνδυνο η διεύρυνση της διώρυγας του Παναμά

Σε κίνδυνο η διεύρυνση της διώρυγας του Παναμά

Ένα από τα μεγαλύτερα εργοτάξια στον κόσμο, αυτό για τη διεύρυνση της διώρυγας του Παναμά, βρέθηκε σήμερα σε κίνδυνο μετά τη ρήξη των διαπραγματεύσεων σχετικά με τα υπερβολικά κόστη που συνδέονται με τις εργασίες, καθώς ο ισπανός κατασκευαστής Sacyr απείλησε με «χρόνια συγκρούσεων ενώπιον των δικαστηρίων».

Εκατό χρόνια μετά τα εγκαίνιά της, η διώρυγα αυτή, από την οποία περνάει το 5% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, δύσκολα μπορεί να ελπίζει ότι θα ολοκληρώσει ως το 2015, όπως προβλέπεται, την τρίτη σειρά των υδατοφρακτών, ενώ το εργοτάξιο δουλεύει ήδη στο ρελαντί εδώ και εβδομάδες, εν αναμονή μιας λύσης στη σύγκρουση.

Η λύση αυτή θα μπορούσε να δοθεί σήμερα, καταληκτική ημερομηνία για τις συζητήσεις μεταξύ της Αρχής της Διώρυγας του Παναμά και του Ενωμένου Ομίλου για τη Διώρυγα, μιας διεθνούς κοινοπραξίας που έχει αναλάβει τα έργα και διευθύνεται από την ισπανική εταιρεία Sacyr.

Ωστόσο αυτή η τελευταία ανακοίνωσε σήμερα το πρωί την αποτυχία των διαπραγματεύσεων.

Η οπισθοδρόμηση αυτή δεν άρεσε καθόλου στο Χρηματιστήριο της Μαδρίτης, που τη Δευτέρα είχε ανεβάσει την τιμή του τίτλου με την ελπίδα ότι θα επιτευχθεί μια συμφωνία: στις 14:45 (ώρα Ελλάδας), οι μετοχές της Sacyr σημείωναν πτώση κατά 5,88%, στα 3,649 ευρώ, ενώ μάλιστα η αγορά σημείωνε άνοδο 0,18%.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφρασε την κατάπληξή της γι' αυτή την «αναπάντεχη» ανακοίνωση και ο επίτροπος Βιομηχανίας Αντόνιο Ταγιάνι εξέφρασε την «ελπίδα» ότι τα «μέρη θα επανεξετάσουν μέσα στις επόμενες ημέρες τις θέσεις τους».

Παρόλο που ο ισπανός κατασκευαστής υπόσχεται ότι η κοινοπραξία «θα συνεχίσει να αναζητεί μια λύση όσον αφορά τη χρηματοδότηση για να τελειώσει το πρόγραμμα και τις εργασίες το 2015», ο τόνος της ανακοίνωσής της, στην οποία αποδίδει στην Αρχή της Διώρυγας του Παναμά την ευθύνη για την αποτυχίας των συζητήσεων, είναι ιδιαίτερα σκληρός.

«Η αποτυχία των διαπραγματεύσεων θέτει σε κίνδυνο την επέκταση της διώρυγας του Παναμά και μέχρι 10.000 θέσεις εργασίας», υποστηρίζει η Sacyr, προσθέτοντας ότι «η προσοχή ολόκληρου του κόσμου επικεντρώνεται στον Παναμά και την ικανότητά του να τελειώσει το πρόγραμμα της διώρυγας του Παναμά».

«Χωρίς μια άμεση λύση, ο Παναμάς και η Αρχή της Διώρυγας θα αντιμετωπίσουν χρόνια συγκρούσεων ενώπιον των εθνικών και των διεθνών δικαστηρίων σχετικά με τα στάδια που οδήγησαν το έργο στο χείλος της αποτυχίας», προειδοποιεί ο ισπανικός όμιλος.

Και «τα χρόνια δικαστικών αγώνων και διαιτησιών ενώπιον των δικαστηρίων ολόκληρου του κόσμου θα ρίξουν μια σκιά στην Αρχή της Διώρυγας και τη Διώρυγα του Παναμά».

Στο κέντρο της σύγκρουσης βρίσκεται ένας λογαριασμός πολύ μεγαλύτερος απ' ό,τι προβλεπόταν, καθώς η κοινοπραξία ζητεί μια αύξηση για να καλύψει τα επιπλέον κόστη, τα οποία υπολογίζει σε 1,6 δισ. δολάρια (1,2 δισ. ευρώ).

Πρόκειται για ένα ποσό «τέτοιου μεγέθους που καμιά ιδιωτική επιχείρηση δεν μπορεί να αναλάβει μόνη της», τονίζει η κοινοπραξία επιχειρήσεων, που περιλαμβάνει επίσης την ιταλική Salini-Impregilo, τη βελγική Jan De Nul και την παναμαϊκή Constructora Urbana.

Η κοινοπραξία είχε ήδη απειλήσει το Δεκέμβριο ότι θα διέκοπτε τις εργασίες μέσα σε τρεις εβδομάδες σε περίπτωση που δεν της καταβαλόταν αυτή η αύξηση, το ύψος της οποίας είναι τεράστιο σε σχέση με την αξία του αρχικού συμβολαίου που είχε οριστεί στα 3,2 δισεκ. δολάρια. Το επιπλέον κόστος οφείλεται, σύμφωνα με τον Ενωμένο Όμιλο για τη Διώρυγα, σε γεωλογικά προβλήματα στο εργοτάξιο που δεν είχαν προβλεφθεί.

Προτείνει «να μοιραστούν τα μέρη 50-50 τη χρηματοδότηση ως την ολοκλήρωση του προγράμματος» και στη συνέχεια «ένα διεθνές διαιτητικό δικαστήριο να αποφασίσει ποιος είναι υπεύθυνος για τα επιπλέον κόστη και ποιος οφείλει να τα πληρώσει».

«Είναι άδικο και αδύνατο να ελπίζουν ο Ενωμένος Όμιλος για τη Διώρυγα και ο Παναμάς ότι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις θα χρηματοδοτήσουν οι ίδιες κόστη 1,6 δισ. δολαρίων σ' ένα πρόγραμμα που θα έπρεπε να χρηματοδοτηθεί πλήρως από την Αρχή της Διώρυγας του Παναμά», υποστηρίζει η κοινοπραξία.

Οι εργασίες, τις οποίες υποστηρίζει πως έχει φέρει σε πέρας σε ποσοστό άνω του 70%, έχουν ήδη καταγράψει καθυστέρηση εννέα μηνών, χωρίς να υπολογισθεί το πρόβλημα αυτών των τελευταίων εβδομάδων. Οι κατασκευαστές επικαλούνται μια εκτίμηση του ασφαλιστικού οργανισμού Zurich, ο οποίος υπολόγισε πως η καθυστέρηση θα είναι τρία ως πέντε χρόνια, αν δεν υπάρξει συμφωνία.

Μήκους 80 χλμ., η διώρυγα του Παναμά εγκαινιάσθηκε το 1914 και το 1999 επεστράφη από τις ΗΠΑ στον Παναμά. Η επέκτασή της, η οποία περιλαμβάνει τη διάνοιξη μιας τρίτης υδάτινης οδού, τη διεύρυνση των προσβάσεων, την εκβάθυνση της κοίτης της διώρυγας και την κατασκευή νέων υδατοφρακτών σε τρία επίπεδα, πρόκειται να επιτρέψει το διάπλου σκαφών που μεταφέρουν μέχρι 12.000 εμπορευματοκιβώτια, δηλαδή περισσότερο από το διπλάσιο φορτίο που μπορούν να μεταφέρουν σήμερα τα πλοία που διαπλέουν αυτή τη θαλάσσια οδό.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο