Ο συγκυβερνήτης του μοιραίου Boeing είπε το «όλα καλά, καληνύχτα»

Ο συγκυβερνήτης του μοιραίου Boeing είπε το «όλα καλά, καληνύχτα»

Ο συγκυβερνήτης της πτήσης MH370 ήταν εκείνος που πρόφερε τις τελευταίες λέξεις που εστάλησαν από το πιλοτήριο του Boeing 777 προς τον πύργο ελέγχου, πριν εξαφανισθεί, ανακοίνωσε η αεροπορική εταιρεία Malaysia Airlines.

"Οι προκαταρκτικές έρευνες δείχνουν ότι μιλούσε ο συγκυβερνήτης", δήλωσε ο πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας Αχμαντ Ζαουχάρι Γιαχία κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου. Το μήνυμα "Ολα καλά, καληνύχτα" εστάλη μετά την εσκεμμένη διακοπή της λειτουργίας ενός από συστήματα επικοινωνίας του αεροπλάνου.

Ο συγκυβερνήτης του αγνοούμενου αεροσκάφους ήταν ο 27χρονος Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ.

Ο Ζαουχάρι ανακοίνωσε ότι η τελευταία αυτή επικοινωνία έγινε στη 01:19 του Σαββάτου 8 Μαρτίου (1719 ώρα GMT της Παρασκευής), 12 λεπτά μετά την τελευταία μετάδοση δεδομένων από το σύστημα μηνυμάτων ACARS (Aircraft Communication Addressing And Reporting System), το οποίο μεταδίδει στην εταιρεία μηνύματα για οποιεσδήποτε ανωμαλίες κατά την πτήση, βλάβες ή διακοπή του συστήματος.

Η απενεργοποίηση αυτού του συστήματος στο αγνοούμενο αεροσκάφος της Malaysia Airlines μπορεί να έγινε πριν ή μετά την τελευταία προφορική επικοινωνία από το πλήρωμα--που προφανώς έγινε από τον συγκυβερνήτη, ανακοίνωσε ο ο πρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας.

"Δεν γνωρίζουμε πότε απενεργοποιήθηκε το σύστημα ACARS. Αυτό που γνωρίζουμε είναι η τελευταία μετάδοση", πρόσθεσε ο ίδιος.

Μια τραγική διαδοχή γεγονότων, χωρίς επίλογο…

Η εξέλιξη των γεγονότων, σύμφωνα με ένα σενάριο που έχει σε μεγάλο βαθμό επιβεβαιωθεί από τις αρχές των ενδιαφερόμενων χωρών, έχει ως εξής:

Το Σάββατο 8 Μαρτίου, η πτήση MH370 απογειώνεται στις 00:41 (18:41 ώρα Ελλάδας της Παρασκευής) από την Κουάλα Λουμπούρ με 239 επιβαίνοντες, οι 227 από τους οποίους επιβάτες, και κατεύθυνση το Πεκίνο.

Τη νυκτερινή πτήση πραγματοποιούν ο κυβερνήτης Ζαχαρίε Άχμαντ Σαχ, 53 ετών, περισσότερα από 30 από τα οποία έχει περάσει στους κόλπους της Malaysia Airlines, και ο συγκυβερνήτης Φαρίκ Αμπντούλ Χαμίντ, 27 ετών.

Το Boeing 777-200 φέρει αρκετά καύσιμα για να πετάει οκτώ ώρες: έξι ώρες ως το Πεκίνο και δύο ώρες ως ρεζέρβα ασφαλείας, σύμφωνα με τους κανονισμούς που ισχύουν στην πολιτική αεροπορία.

Το σύστημα μηνυμάτων ACARS σταματάει να εκπέμπει στη 01:07. Η απενεργοποίηση αυτού του συστήματος δεν μπορεί να γίνει παρά από πιλότο ή από κάποιον μυημένο, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.

Λίγο μετά, ο μαλαισιανός έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας ανακοινώνει στους πιλότους ότι θα εγκαταλείψουν τον εναέριο χώρο της χώρας και θα μπουν στο βιετναμικό εναέριο χώρο. Οι ελεγκτές καταγράφουν τότε το τελευταίο προφορικό μήνυμα από το κοκπίτ: "Όλα καλά, καληνύχτα". 

Οι τρανσπόντερ --που παρέχουν ενδείξεις σε πραγματικό χρόνο για τη θέση και το ύψος του αεροπλάνου-- απενεργοποιήθηκαν 14 λεπτά μετά το ACARS, στη 01:21. Αντίθετα από το ACARS, η διακοπή της λειτουργίας των τρανσπόντερ είναι κάτι σχετικά εύκολο: είχε διακοπεί στα τρία από τα τέσσερα αεροπλάνα στα οποία είχε γίνει αεροπειρατεία την 11η Σεπτεμβρίου 2001 στις ΗΠΑ.

Το αεροπλάνο εξαφανίζεται από τις οθόνες των ραντάρ της μαλαισιανής πολιτικής αεροπορίας στη 01:30. Συνεχίζει να εμφανίζεται στα στρατιωτικά ραντάρ μέχρι τις 02:15, αλλά δεν ταυτοποιείται αμέσως ως η πτήση MH370.

Στα μισά του δρόμου ανάμεσα στις ακτές της Μαλαισίας και αυτές του Βιετνάμ, το αεροπλάνο πραγματοποιεί μια ξαφνική αλλαγή πορείας, προς δυσμάς, κατευθυνόμενο προς τη μαλαϊκή χερσόνησο, και στη συνέχεια βορειοδυτικά.

Σύμφωνα με τους New York Times, το αεροπλάνο άλλαξε πολλές φορές κατεύθυνση και ύψος, μετά την απώλεια της επαφής μαζί του.

Το αεροπλάνο φέρεται ότι ανέβηκε ως τα 45.000 πόδια (περίπου 13.700 μέτρα ύψος), πολύ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο για ένα Μπόινγκ 777, πριν κατεβεί με ακανόνιστο τρόπο μέχρι τα 23.000 πόδια, δηλαδή κάτω από το ύψος πτήσης του, πλησιάζοντας το Πενάνγκ, ένα πυκνοκατοικημένο νησί της Μαλαισίας. Οι πληροφορίες αυτές δεν έχουν επιβεβαιωθεί από τις αρχές.

Η τελευταία δορυφορική επικοινωνία καταγράφηκε στις 08:11, καθώς το αεροπλάνο είχε τότε σχεδόν εξαντλήσει τα αποθέματα των καυσίμων του. Δυστυχώς τα δεδομένα αυτά δεν επιτρέπουν το γεωγραφικό εντοπισμό του. 

Εντούτοις οι παρατηρήσεις έχουν επιτρέψει να χαραχθούν δύο μεγάλα τόξα --το ένα από τη βόρεια Μαλαισία ως την κεντρική Ασία, το άλλο στο νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού-- που πιστεύεται ότι διασταυρώνονται με την πορεία που ακολούθησε το αεροπλάνο.

Στις έρευνες που διεξάγονται στο βόρειο και το νότιο τμήμα του Ινδικού Ωκεανού συμμετέχουν είκοσι έξι χώρες, με επικεφαλής την Αυστραλία και την Ινδονησία.

Που στρέφονται οι έρευνες

Το Καζακστάν ανακοίνωσε ότι δεν εντόπισε καμία «μη εγκεκριμένη χρήση» του εναέριου χώρου του από οποιοδήποτε αεροπλάνο την 8η Μαρτίου, γεγονός που καθιστά απίθανο ένα αεροπλάνο της Malaysia Airlines που αγνοείται να πέρασε πάνω από τη χώρα.

Η πτήση MH370 θα μπορούσε να έχει φτάσει στον εναέριο χώρο της χώρας αυτής της Κεντρικής Ασίας, αλλά θα είχε γίνει αντιληπτό, όπως αναφέρει η Επιτροπή Πολιτικής Αεροπορίας του Καζακστάν σε ανακοίνωσή της προς το πρακτορείο ειδήσεων Ρόιτερς.

«Ακόμη και αν όλα τα μηχανήματα (εντοπισμού) του αεροσκάφους είναι απενεργοποιημένα, είναι αδύνατο να πετά απαρατήρητο», σημειώνεται στην ανακοίνωση την οποία υπογράφει ο αναπληρωτής επικεφαλής της επιτροπής Σέρικ Μουχτιμπάγεφ. «Υπάρχουν επίσης και στρατιωτικές υπηρεσίες που ελέγχουν τον εναέριο χώρο της χώρας», πρόσθεσε.

Και η υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας του Κιργιστάν απέκλεισε το ενδεχόμενο το Boeing 777 να έχει εξαφανιστεί μέσα ή κοντά στη χώρα.

«Όχι, αυτό το αεροσκάφος δεν πέταξε πάνω από το έδαφος του Κιργιστάν», δήλωσε ο Ντάιρ Τοκομπάγεφ, αντιπρόεδρος του αεροδρομίου Μάνας, του κυριότερου πολιτικού αεροδρομίου της χώρας κοντά στο Μισκέκ.

Ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Χισαμουντίν Χουσέιν δήλωσε ότι η Κίνα και το Καζακστάν έχουν ξεκινήσει επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης για την πτήση από το Λάος ως την Κασπία Θάλασσα, στον βόρειο διάδρομο, τον οποίο θα μπορούσε να έχει ακολουθήσει το Μπόινγκ αφού παρέκκλινε της πορείας του.

Στο μεταξύ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Malaysia Airlines Άχμαντ Τζαουχάρι Γιαχία σημείωσε σήμερα ότι δεν είναι ξεκάθαρο πότε απενεργοποιήθηκε τα συστήματα αυτόματου εντοπισμού του Boeing 777, ερχόμενος σε αντίθεση με τις δηλώσεις που έκαναν το Σαββατοκύριακο αξιωματούχοι της κυβέρνησης της Μαλαισίας.

Οι ερευνητές εξετάζουν την πιθανότητα της αυτοκτονίας του πιλότου ή του συγκυβερνήτη του αεροπλάνου, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών της Μαλαισίας Χισαμουντίν Χουσέιν.

«Ναι, το εξετάζουμε», απάντησε ο Χουσέιν όταν ρωτήθηκε αν η αστυνομία ερευνά το ενδεχόμενο της αυτοκτονίας.

Εξάλλου ο Γιαχία σημείωσε ότι οι ερευνητές δεν έχουν κανένα στοιχείο από εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ότι κάποιος από τους επιβάτες του Μπόινγκ προσπάθησε να πάρει τηλέφωνο ή να στείλει μήνυμα αφού η πτήση άλλαξε πορεία.

«Μέχρι στιγμής δεν έχουμε κανένα στοιχείο από καμία εταιρεία τηλεφωνίας ότι κάποιος αριθμός προσπάθησε να επικοινωνήσει», είπε χαρακτηριστικά. «Εξακολουθούμε να το ελέγχουμε. Υπάρχουν εκατομμύρια αρχεία που πρέπει να επεξεργαστούμε», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με αναφορές των μέσων ενημέρωσης, τα κινητά τηλέφωνα κάποιων από τους επιβάτες της πτήσης MH370 χτυπούσαν ακόμη αφού το Boeing εξαφανίστηκε από τα ραντάρ.

Ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ ζήτησε σήμερα από τον μαλαισιανό ομόλογό του Νατζίμπ Ραζάκ να του δώσει λεπτομέρειες σχετικά με την έρευνα που διεξάγεται για τον εντοπισμό του Boeing, στο οποίο επέβαιναν 152 Κινέζοι.

Ο Λι ζήτησε από τον Ραζάκ να τον ενημερώσει το συντομότερο δυνατό για την έρευνα που διεξάγεται, όπως μετέδωσε το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV.

Το επίσημο πρακτορείο Νέα Κίνα έχει επικρίνει την κυβέρνηση της Μαλαισίας ότι δεν παρέχει διαφανείς πληροφορίες και δεν διεξάγει προσεκτικές έρευνες.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο