Στα ίχνη του Boeing οι αρχές – Ερωτήματα για το χειρισμό των ερευνών από τους Μαλαισιανούς

Στα ίχνη του Boeing οι αρχές – Ερωτήματα για το χειρισμό των ερευνών από τους Μαλαισιανούς

Γράφει ο Παναγιώτης Βελισσάρης – Λυμπερίδης

Τα όσα ανακοίνωνε χθες νωρίς το απόγευμα (ώρα Ελλάδας) ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Ναζίμπ Ραζάκ έκλειναν ενδεχομένως ένα επεισόδιο του θρίλερ με την εξαφάνιση του Boeing 777 των αερογραμμών της Μαλαισίας, ωστόσο πρακτικά η υπόθεση τώρα αρχίζει. 

Καθώς από σήμερα οι έρευνες από αέρος, θαλάσσης και... διαστήματος επικεντρώνονται πλέον και επίσημα στο νότιο Ινδικό Ωκεανό, για πρώτη φορά έπειτα από 17 ολόκληρες ημέρες, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις πως θα μπορούσαν να εντοπιστούν ορισμένα συντρίμμια του μοιραίου αεροσκάφους. 

Για την ακρίβεια ο μαλαισιανός πρωθυπουργός εμφανίστηκε κάτι παραπάνω από σίγουρος σε ότι αφορά την τύχη του αεροσκάφους: «Με λύπη μου σας ενημερώνω ότι το αεροσκάφος έπεσε στο νότιο Ινδικό Ωκεανό» ,σημείωσε χαρακτηριστικά και λίγη ώρα αργότερα  ήρθε η Malaysia Airlines να τα λεγόμενα του Ραζάκ, στέλνοντας ένα sms στις οικογένειες των επιβατών και του πληρώματος. 

Γιατί πιστεύουν πως το αεροπλάνο έπεσε στο νότιο Ινδικό Ωκεανό

Τα συγκεκριμένα στοιχεία που παρουσιάστηκαν είναι ότι πιο κοντά σε «χειροπιαστό»  θα μπορούσαν να έχουν οι αρχές  της Μαλαισίας στις προσπάθειές τους για τον εντοπισμό του Boeing.  Για την ακρίβεια, βασίζονται στα στοιχεία που κατέγραψε δορυφόρος και αναλύθηκαν από την βρετανική εταιρεία  Inmarsat, ενώ οι ενδείξεις έγιναν ισχυρότερες έπειτα από τις αναφορές αυστραλιανών και κινέζικων αεροσκαφών περί ύπαρξης συντριμμιών στην περιοχή του νότιου Ινδικού Ωκεανού. 

Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά από τη βρετανική εταιρεία,  το συμπέρασμα για τα νέα στοιχεία προκύπτει   χάρη σε έναν νέο τρόπο καταγραφής των κινήσεων των αεροσκαφών. Οι ειδικοί της Ιnmarsat μελέτησαν παλαιότερες πτήσεις του Boeing 777 των Malaysia Airlines  και συνέκριναν στοιχεία του δορυφόρου από αυτές τις πτήσεις με εκείνη της MH370. Διαπίστωσαν, λοιπόν, πως πετούσε προς το νότο και επομένως ότι κατέπεσε στον Νότιο Ινδικό Ωκεανό.

Οι υπολογισμοί τους, βασίστηκαν στο φαινόμενο Ντόπλερ, όπως ονομάζεται η αλλαγή στη συχνότητα και στο μήκος ενός κύματος που αντιλαμβάνεται ένας παρατηρητής, όταν υπάρχει σχετική κίνηση ανάμεσα στον παρατηρητή και στην πηγή που εκπέμπει το κύμα.

Γιατί άργησαν τόσο οι Μαλαισιανοί;

Μπορεί οι Μαλαισιανοί να εμφανίζονται σίγουροι ότι τελικά οι έρευνες για  τον εντοπισμό του Boeing θα καρποφορήσουν, ωστόσο  οι χθεσινές ανακοινώσεις του Ραζάκ, ομολογουμένως γέννησαν αρκετά ερωτήματα σχετικά με τους χειρισμούς της κυβέρνησής του όλες αυτές τις ημέρες. 

Παρά το γεγονός ότι τα συμπεράσματα έγιναν γνωστά στο ευρύ κοινό μόλις χτες, η  Ιnmarsat είχε ειδοποιήσει τις αρχές της ασιατικής χώρας για τα ευρήματα της έρευνάς της ήδη από τις 12 Μαρτίου. 

Ο εκπρόσωπος της βρετανικής εταιρίας αποκάλυψε πως οι αρχές της Μαλαισίας αγνόησαν τα στοιχεία που οποία έδειχναν ότι το Boeing 777 πέταξε για ακόμα επτά ώρες αφού εξαφανίστηκε από το κέντρο ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Μάλιστα, τόνισε, ότι η Inmarsat γνώριζε από την 12η Μαρτίου ότι το αεροπλάνο υπήρχε περίπτωση να πετάει πάνω από τον νότιο Ινδικό Ωκεανό ή την κεντρική Μαλαισία και όχι πάνω από το Στενό της Μάλακκα ή τη θάλασσα της Νοτίου Κίνας.

Και όπως αποκάλυψαν πρόσφατα οι New York Times, Αμερικανοί ερευνητές – ασχέτως από τα ευρήματα της βρετανικής εταιρείας δορυφόρων – προσπάθησαν να πείσουν τους συναδέλφους τους από τη Μαλαισία ότι έψαχναν το Boeing σε λάθος μέρος, ήδη κατά την πρώτη εβδομάδα από την εξαφάνισή του, παραινέσεις που δεν εισακούστηκαν παρά μόνον έπειτα από πολλές ημέρες. 

Την ίδια ώρα, όπως αναφέρει η εφημερίδα Telegraph, για τουλάχιστον μία εβδομάδα, οι αρχές αρνούνταν τη συνδρομή Γάλλων ειδικών που συμμετείχαν στις διάρκειας 2 ετών έρευνες για τον εντοπισμό του αεροσκάφους της Air France που εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό το 2009. 

Παράλληλα, πολλοί είναι αυτοί που προσάπτουν απροθυμία στις αρχές της Μαλαισίας να μοιραστούν όλες τις πληροφορίες των συστημάτων τους. Του λόγου το αληθές καταδεικνύει και η χθεσινή ανακοίνωση του ΥΠΕΞ της Κίνας που ζητούσε επιπλέον πληροφορίες και στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίο η Μαλαισιανή κυβέρνηση κατέληξε στα συμπεράσματα σχετικά με την τύχη του μοιραίου Boeing, ενώ αντίστοιχα αιτήματα υπήρχαν εδώ και αρκετές ημέρες. 

Με άλλα λόγια, και ενώ υπήρχαν αρκετές ενδείξεις – μόλις την περασμένη εβδομάδα η Αυστραλία είχε ανακοινώσει πως περιόριζε το επίκεντρο των ερευνών στο νότιο Ινδικό Ωκεανό – οι μαλαισιανοί σπατάλησαν πολύτιμο χρόνο, που εάν δεν είχε χαθεί ίσως τα πράγματα να ήταν αρκετά διαφορετικά. 

Το μαύρο κουτί θα δώσει τις απαντήσεις 

Σε κάθε περίπτωση, σαφέστερες απαντήσεις σχετικά με την τύχη του Boeing, και για το εάν όντως αληθεύουν τα στοιχεία της  Inmarsat αλλά και οι κινέζικές και αυστραλιανές αναφορές, θα δοθούν όταν προσεγγίσουν τα πλοία που συμμετέχουν στις επιχειρήσεις εντοπισμού τη συγκεκριμένη, πράγμα που δεν αναμένεται να γίνει μέχρι τουλάχιστον τα ξημερώματα της Τετάρτης (ώρα Ελλάδας).

Και αυτό γιατί, όπως ανακοίνωσαν οι αυστραλιανές αρχές που εποπτεύουν και συντονίζουν τις έρευνες στη συγκεκριμένη περιοχή, οι καιρικές συνθήκες στην περιοχή όπου διεξάγονται οι έρευνες είναι απαγορευτικές τόσο για ναυτικές, όσο και για αεροπορικές επιχειρήσεις, με κύματα ύψους έως τέσσερα μέτρα και ανέμους που φτάνουν τα 80 χιλιόμετρα την ώρα. 

Η πιο δύσκολη απάντηση όμως που θα κληθούν να δώσουν οι αρχές, είναι τα αίτια του δυστυχήματος. Και αυτό γιατί ακόμη και να εντοπιστούν όντως συντρίμμια του αεροσκάφους, το μαύρο κουτί του θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να βρεθεί. Οι υποθαλάσσιες έρευνες στη συγκεκριμένη περιοχή του νότιου Ινδικού Ωκεανού είναι αρκετά δύσκολες, καθώς πολλά σημεία του,  έχουν βάθος ακόμα και 3.600 μέτρων, γεγονός που πρακτικά σημαίνει πως τα κρίσιμα όργανα του αεροσκάφους είναι μη προσεγγίσιμα. 

Για αυτό το λόγο, όπως έγινε γνωστό τις πρώτες πρωινές ώρες της Τρίτης, το πολεμικό ναυτικό των ΗΠΑ θα στείλει στην περιοχή ειδικό μηχάνημα για τον εντοπισμό του μαύρου κουτιού του αεροπλάνου.  Πρόκειται για μία συσκευή που μπορεί να αναγνωρίσει τον χαρακτηριστικό ήχο (ping) που εκπέμπεται από τον καταγραφέα πτήσης σε βάθος τουλάχιστον 6 χιλιομέτρων, αναφέρει το αμερικανικό υπουργείο Άμυνας σε σχετική ανακοίνωσή του. 

Παράλληλα θα σταλεί και ένα μη επανδρωμένο υποβρύχιο το οποίο έχει τη δυνατότητα να καταδύεται σε μεγάλο βάθος και να καταγράφει υψηλής ευκρίνειας εικόνες. 

Τελικά τι συνέβη στο μοιραίο Boeing; Ήταν ένα ατύχημα που οφειλόταν σε πυρκαγιά ή ρωγμή στην άτρακτο που προκάλεσε αποσυμπίεση της καμπίνας; Ή τελικά έπεσε σκοπίμως, όπως αναφέρουν στην εφημερίδα Telegraph Βρετανοί αξιωματούχοι που συμμετέχουν στις έρευνες; 

Μέχρι τον εντοπισμό και την ανάσυρση του αεροσκάφους και των οργάνων του, σε αυτά τα καυτά ερωτήματα οι απαντήσεις θα είναι μόνο εικασίες.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο