Νέα προθεσμία, διάρκειας δύο μηνών, έδωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος και Υδάτων της Βουλγαρίας στη διεθνή κατασκευάστρια εταιρεία του έργου του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, "Trans Balkan Pipeline", να επανεξετάσει και να συμπληρώσει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το στρατηγικό της έργο, υπογραμμίζεται σε δημοσιεύματα του βουλγαρικού Τύπου τα οποία επικαλούνται σχετικές δηλώσεις της υπουργού Περιβάλλοντος, Νόνας Καράτζοβα.

"Αναμένουμε από τους επενδυτές επιτέλους να συμπληρώσουν την μελέτη τους για τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις του έργου με εναλλακτική πρόταση για την εκφόρτωση του πετρελαίου στο ίδιο το λιμάνι (του Μπουργκάς)", δήλωσε η κα. Καράτζοβα αργά χθες, έπειτα από την ολοκλήρωση της τακτικής συνεδρίασης του υπουργικού συμβουλίου, στη Σόφια.

Όπως υπενθυμίζει η οικονομική εφημερίδα "Ντνέβνικ", "η ανάγκη για συμπλήρωση της περιβαλλοντολογικής μελέτης του αγωγού, με εναλλακτική πρόταση για την εκφόρτωση του πετρελαίου σε πλωτή πλατφόρμα σε απόσταση εννέα ναυτικών μιλιών από την ακτή στον Κόλπο του Μπουργκάς, όπως προβλέπεται τώρα στο σχέδιο του αγωγού, προβλήθηκε από το βουλγαρικό υπουργείο ως κύρια αφορμή για να επιστρέψει στους κατασκευαστές για αναθεώρηση την πρωταρχική περιβαλλοντολογική μελέτη στο τέλος του 2010".

 

Η εφημερίδα υπενθυμίζει, επίσης, ότι η διεθνής εταιρία είχε καταθέσει στα τέλη του Φεβρουαρίου την "εμπλουτισμένη" μελέτη, στην οποία το υπουργείο Περιβάλλοντος έπρεπε να δώσει τελική απάντηση ως το τέλος του Μαρτίου.

Στο ίδιο δημοσίευμα της "Ντνέβνικ", που επικαλείται τις δηλώσεις της κας Καράτζοβα, επισημαίνεται ότι "το άλλο ‘ανοιχτό’ πρόβλημα, στο οποίο δεν προβλέπεται λύση ούτε στην αναθεωρημένη μελέτη, αφορά την αντιμετώπιση διαρροής πετρελαίου στη θάλασσα".

Σύμφωνα με την υπουργό Περιβάλλοντος, "στη νέα μελέτη υπάρχουν αρκετά στοιχεία σχετικά με τη συμβατότητα του αγωγού με το βουλγαρικό μέρος του ευρωπαϊκού προγράμματος προστασίας της άγριας φύσης "Natura 2000"(μικρή απόσταση του οποίου προβλέπεται να διανύσει ο μελλοντικός αγωγός). Τα στοιχεία αυτά επιτρέπουν να συνεχιστεί η διαδικασία με τη δημόσια συζήτηση".

Επίσης, η υπουργός ξεκαθάρισε ότι "οι ενδεχόμενες θετικές εκτιμήσεις των δύο εκθέσεων που αφορούν τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις και τη συμβατότητα (σ.σ. με τη ζώνη Natura) δεν σημαίνουν υποχρεωτικά "πράσινο φως" για το σχέδιο, αλλά μόνο, ότι υπάρχει επαρκής ενημέρωση των πολιτών.

Η ίδια πρόσθεσε ότι, για να προχωρήσει η υλοποίηση του σχεδίου χρειάζεται σύμφωνη γνώμη του Ανώτερου Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων και Περιβαλλοντολόγων στο υπουργείο.

Στο δημοσίευμα της "Ντνέβνικ" επισημαίνεται, επίσης, ότι "το σχέδιο (του πετρελαιαγωγού) Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, το οποίο προβλέπει το ρωσικό πετρέλαιο να φτάνει με δεξαμενόπλοια στο βουλγαρικό λιμάνι στη Μαύρη Θάλασσα και μετά να μεταφέρεται με πετρελαιαγωγό στην πόλη της Βόρειας Ελλάδας, είναι ‘παγωμένο’ εδώ και δύο χρόνια. Στην τελευταία συνέλευση των μετόχων πάρθηκε η απόφαση για περικοπή των εξόδων της διεθνούς εταιρίας σχεδιασμού, στην οποία η Βουλγαρία σταμάτησε να πληρώνει τις εισφορές της και ακολούθησε η Ελλάδα. Στη συνεδρίαση συζητήθηκε επίσης το ενδεχόμενο η εταιρία να περάσει σε κατάσταση "ύπνωσης" (με περιορισμό του αριθμού του προσωπικό και των δραστηριοτήτων έως το ελάχιστο δυνατό βαθμό )".

Από την πλευρά του, ο διευθυντής του βουλγαρικού εταιρικού σχήματος στη διεθνή εταιρεία του έργου, Πλάμεν Ρούσεφ, δήλωσε σε εκπομπή της δημόσιας ραδιοφωνίας BNR, ότι "κάθε χώρα πρέπει να έχει σαφή και ξεκάθαρη γραμμή στην εξωτερική πολιτική της που να υπερασπίζεται το εθνικό συμφέρον της, ανεξάρτητα από το ποιος κυβερνάει την εκάστοτε χώρα".

Ο ίδιος εξέφρασε την ελπίδα ότι, στους επόμενους δύο μήνες θα υπάρξουν "σημάδια" σαφήνειας στη θέση της βουλγαρικής κυβέρνησης, τα οποία "δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής".

Απαντώντας σε ερώτηση "αν υπάρχουν ενδείξεις για ενδεχόμενη εγκατάλειψη του σχεδίου εκ μέρους της Ελλάδας", ο κ. Ρούσεφ ανέφερε ότι, "όλες οι πλευρές είναι σε κατάσταση αναμονής τώρα, επειδή η συνήθης διαδικασία για την κατασκευή παρόμοιου μεγάλου έργου είναι να δημιουργηθούν οι αναγκαίες προϋποθέσεις, οι ειδικοί να κάνουν ήσυχα και ομαλά τη δουλειά τους κι όχι να στέλνονται συνεχώς αντιφατικά μηνύματα".

Κατά τον ίδιο, "ούτε η Ρωσία, ούτε η Ελλάδα έχουν γεωπολιτικό συμφέρον να εγκαταλείπουν το σχέδιο Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη", ενώ - όπως είπε - "στην περίπτωση που η Βουλγαρία αποχωρήσει από το σχέδιο, πιθανώς θα αντιμετωπίσει οικονομικές και πολιτικές κυρώσεις".

Ο κ. Ρούσεφ υπογράμμισε, εξάλλου, ότι "τα μέτρα οικονομικού χαρακτήρα αποφασίζοντας από τα κράτη-μέλη (της εταιρίας Trans Balkan Pipeline). Αλλά χειρότερες είναι οι πολιτικές κυρώσεις".