Ο δορυφόρος του Κρόνου μπορεί να διαθέτει μεγάλο υπόγειο ωκεανό

Ένα από τα μικρότερα φεγγάρια του Κρόνου, ο Μιμάς, που έχει βαφτιστεί και«Άστρο του Θανάτου» λόγω της ομοιότητάς του με τον ομώνυμο διαστημικό σταθμόστον «Πόλεμο των Άστρων», είναι πιθανό να φιλοξενεί έναν τεράστιο υπόγειο ωκεανόστο εσωτερικό του, κάτω από την παγωμένη και γεμάτη κρατήρες επιφάνειά του.

Αν αυτό όντως συμβαίνει, τότε ο Μιμάς έρχεται να προστεθεί σε εκείνα τα ουράνια σώματα στο ηλιακό μας σύστημα, όπως οι δορυφόροι Ευρώπη και Εγκέλαδος, που μπορεί να φιλοξενούν κάποια μορφή ζωής. Άλλοι πάντως επιστήμονεςεμφανίστηκαν επιφυλακτικοί και αναρωτήθηκαν πώς είναι δυνατό να υπάρχει έναςμεγάλος ωκεανός σε ένα τόσο μικρό δορυφόρο. O διαμέτρου 400 χιλιομέτρων Μιμάς είναι περίεργος επειδή εμφανίζει μια ιδιόμορφη ταλάντευση γύρω από τον πολικό άξονά του, καθώς κινείται σε τροχιά γύρω από τον Κρόνο, όπως διαπίστωσαν οι επιστήμονες με τη βοήθεια της διαστημοσυσκευής«Κασίνι» της NASA, που από το 2005 μελετά το σύστημα του Κρόνου με τα 62φεγγάρια του (τα 53 έχουν όνομα).

Αυτή η ταλάντευση μπορεί να οφείλεται είτε σεμια υπόγεια θάλασσα 25 έως 30 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνειά του, είτε στο ότιο πυρήνας του Μιμά δεν έχει το συνηθισμένο σφαιρικό αλλά επίμηκες σχήμα, σανμπάλα του ράγκμπι. «Ως τώρα θεωρούσαμε τον Μιμά ένα βαρετό φεγγάρι. Αν, όμως, πράγματι έχειέναν ωκεανό, αυτό σίγουρα θα τον καθιστούσε άλλο ένα ενδιαφέρον σώμα στο ηλιακόμας σύστημα, που θα πρέπει να προστεθεί στον κατάλογο εκείνων που δυνητικά είναιφιλικά προς τη ζωή», δήλωσε ο αστρονόμος Ραντουάν Τατζεντίν του ΠανεπιστημίουΚορνέλ, επικεφαλής της διεθνούς επιστημονικής ομάδας που έκανε τη σχετικήδημοσίευση στο περιοδικό "Science", σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, το BBCκαι το "New Scientist".

Εκ πρώτης όψεως η θεωρία περί υπόγειου ωκεανού φαίνεται κάπως απίθανη,επειδή στην επιφάνεια του Μιμά δεν έχουν εντοπιστεί καθόλου ίχνη υγρού νερού ήκάποιας γεωλογικής δραστηριότητας. Παρ' όλα αυτά, η άκρως εκκεντρική ελλειπτικήτροχιά του, που τη μία τον φέρνει πολύ κοντά στον Κρόνο και την άλλη πολύμακριά, είναι πιθανό ότι δημιουργούν πάνω του μεγάλες αυξομειώσεις βαρυτικής έλξηςαπό τον μητρικό πλανήτη του.

Αυτό έχει ως συνέπεια να προκαλούνται εσωτερικέςτριβές, εξαιτίας των οποίων μπορεί να υπάρχει αύξηση της θερμότητας στο εσωτερικότου. Αυτή θα ήταν δυνατό να λιώνει σταδιακά τον πάγο και έτσι να έχειδημιουργήσει μια κρυφή θάλασσα στα έγκατά του. Όσο η τροχιά παραμένει εκκεντρική, ο ωκεανός θα διατηρείται. Ένα ιδιαίτερο γνώρισμα του Μιμά, ο οποίος δημιουργήθηκε πριν από 4δισεκατομμύρια χρόνια, είναι ο τεράστιος κρατήρας Χέρσελ, ο οποίος καλύπτειπερίπου το ένα τρίτο της επιφάνειας του.