Ο σύγχρονος «Δρόμος του Μεταξιού» είναι εδώ και είναι σε... ράγες

Ο σύγχρονος «Δρόμος του Μεταξιού» είναι εδώ και είναι σε... ράγες

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος 

Αν μας έλεγε κάποιος ακόμη και πριν από 10 χρόνια ότι μία υπερσύγχρονη σιδηροδρομική γραμμή θα συνέδεε την Κίνα με τη Γερμανία και θα μετέφερε προϊόντα κορυφαίων δυτικών εταιρειών (όπως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες BMW και Mercedes ή η αμερικανική εταιρεία υπολογιστών Hewlett-Packard) που πλέον τα κατασκευάζουν ή τα συναρμολογούν στην Ασία μάλλον θα απαντούσαμε ότι πρόκειται για όνειρο θερινής νυκτός. Ο σύγχρονος «Δρόμος του Μεταξιού» όμως είναι εδώ και το Πεκίνο, παρά τη βαριά που ρίχνουν επάνω του οι γεωπολιτικές εξελίξεις, δεν φαίνεται διατεθειμένο να κάνει πίσω στην προώθηση και ενίσχυσή του.

Στην άλλη άκρη της… γραμμής βρίσκεται η Γερμανία. Το Βερολίνο, ακολουθώντας μία πολιτική που θυμίζει έντονα μερκαντιλισμό, είναι ίσως το μόνο που κατανοεί και συμμερίζεται τόσο στενά τις επιδιώξεις και φιλοδοξίες της κινεζικής κυβέρνησης για το παγκόσμιο εμπόριο. Το τρένο με την ονομασία «Yuxinou» εκκινεί από τη δυτική Κίνα και καταλήγει στην πόλη Ντούισμπουργκ, κοντά στον ποταμό Ρήνο, διανύοντας μία απόσταση 11.000 χιλιομέτρων. Περνά βέβαια μέσα από το ρωσικό έδαφος, καθώς η εν λόγω όδευση ελέγχεται από μία κοινοπραξία των γερμανικών και ρωσικών σιδηροδρόμων – γεγονός που εξαιτίας της αντιπαράθεσης ΕΕ και Ρωσίας λόγω Ουκρανίας θα μπορούσε να τη μετατρέψει σε αδύναμο κρίκο.

Ο όγκος των εμπορευμάτων που μπορούν να μεταφερθούν σιδηροδρομικώς δεν είναι τόσο μεγάλος όσο μέσω θαλάσσης. Ωστόσο, η διαφορά κόστους δεν είναι μεγάλη και ο χρόνος που απαιτείται αρκετά μικρότερος. Η πορεία του σχεδίου θα εξαρτηθεί βέβαια σε μεγάλο βαθμό από το τι θα αποφασίσει ο Βλαντιμίρ Πούτιν

Ας μην ξεχνάμε ότι Κίνα και Ρωσία είναι ανταγωνιστές στην Κεντρική Ασία και η Μόσχα δεν θέλει να απολέσει την επιρροή της εκεί. Παράλληλα, έχει τα δικά της σχέδια για τη σιδηροδρομική σύνδεση με την Ευρώπη. Το ερώτημα είναι πως θα διαμορφωθεί μελλοντικά η σχέση Ρωσίας – Κίνας, καθώς η Μόσχα δεν έχει να προσφέρει πολλά στο Πεκίνο πέραν των φυσικών πόρων (πετρέλαιο, αέριο), ενώ η Κίνα θεωρεί την ευρωπαϊκή αγορά πολύ πιο σημαντική για την εξαγωγική του βιομηχανία.  

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο