Το νερό της Γης δεν φαίνεται να προέρχεται από κομήτες

Αν και πρόκειται για ένα μεγάλο «αν»- η Γη απέκτησε κάποτε το νερό της από τοδιάστημα, πιθανότατα δεν θα το έφεραν παγωμένοι κομήτες, αλλά αστεροειδείς πουέπεσαν πριν από τουλάχιστον τέσσερα δισεκατομμύρια χρόνια. Αυτό το συμπέρασμαπροκύπτει από τα τελευταία στοιχεία της περιπετειώδους αποστολής «Ροζέτα» τουΕυρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA).

H ανάλυση των υδρατμών γύρω από τον κομήτη- στόχο 67Ρ Τσουριούμοφ Γκερασιμένκο, η οποία έγινε από το επιστημονικό όργανο. «Ροζίνα» της διαστημοσυσκευής, έδειξε ότι η χημική σύνθεσή του νερού του είναι πολύ διαφορετικήαπό το νερό του πλανήτη μας. Σε κάθε περίπτωση, ακόμη και αν οι κομήτες βγουν από το «κάδρο», παραμένειτο μεγάλο ερώτημα πώς η Γη βρέθηκε να έχει τόσο νερό (καλύπτει το 71% τηςεπιφάνειάς της), πράγμα που εδώ και χρόνια αποτελεί πηγή έντονης επιστημονικήςδιαμάχης.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Κάθριν Άλτβεγκ του ελβετικούΠανεπιστημίου της Βέρνης, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό"Science", σύμφωνα με το BBC, τα πρακτορεία Ρόιτερς και Γαλλικό και το «New Scientist», ανέλυσαν το νερό του κομήτη, εστιάζοντας στην ποσότητα δευτερίουπου αυτό περιέχει, δηλαδή ενός βαρέος ισοτόπου του υδρογόνου.

Δύο άτομα υδρογόνου και ένα άτομο οξυγόνου συνθέτουν το μόριο του νερού, εξου και ο χημικός τύπος του είναι Η2Ο. Όμως μερικές φορές ένα άτομο υδρογόνουαντικαθίσταται από ένα βαρύτερο ισότοπό του, το δευτέριο και έτσι για κάθε 10.000κανονικά μόρια νερού, υπάρχουν τρία «βαριά» μόρια νερού που περιέχουν ένα άτομοδευτερίου.

Η ανάλυση έδειξε ότι η αναλογία δευτερίου/κανονικού υδρογόνου στο νερό τουκομήτη είναι υπερτριπλάσια (3,4 φορές μεγαλύτερη) σε σχέση με το νερό της Γης,γεγονός που σημαίνει ότι ο εν λόγω κομήτης διαθέτει το πιο «βαρύ» νερό που έχειβρεθεί ποτέ στο ηλιακό σύστημα. Από την άλλη, οι μελέτες μετεωριτών, οι οποίοιπροέρχονται από αστεροειδείς, έχουν δείξει ότι η αναλογία του δευτερίου στο νερότους είναι μικρότερη και πιο παραπλήσια με αυτή του νερού της Γης.

Οι επιστήμονες χρειάζονται και άλλες μετρήσεις από περισσότερους κομήτες για να σιγουρευτούν, αλλά η ζυγαριά φαίνεται πλέον να κλίνει υπέρ των αστεροειδών, όσοναφορά την προέλευση του γήινου νερού. Οι επιστήμονες δεν μπορούν ακόμη νααποκλείσουν πάντως την πιθανότητα ότι άλλοι κομήτες έχουν διαφορετική αναλογίαδευτερίου στο νερό τους, ενώ δεν αποκλείεται ακόμη και ο ίδιος ο κομήτης 67Ρ/Τσουριούμοφ - Γκερασιμένκο να έχει διαφορετική χημική σύνθεση νερού σεδιαφορετικά σημεία του.

Η -πιθανώς προσωρινή- απώλεια του ρομποτικού σκάφους «Φίλαι» που προεβδομάδων προσεδαφίστηκε στον κομήτη, αλλά ξέμεινε από μπαταρία, δεν επιτρέπει,προς το παρόν τουλάχιστον, να γίνουν περαιτέρω αναλύσεις πάνω στην επιφάνεια τουκομήτη, έτσι ώστε να διασταυρωθούν τα ευρήματα που έκανε το όργανο «Ροζίνα» απότο μητρικό σκάφος «Ροζέτα», το οποίο συνεχίζει να παρακολουθεί από κοντά τονκομήτη.

Οι κομήτες έχουν πολύ περισσότερο νερό από τους αστεροειδείς, μερικοί από τουςοποίους δεν έχουν καθόλου. Επιπλέον, πολλοί περισσότεροι αστεροειδείς (γύρω στους 650.000) έχουν ανακαλυφθεί σε σχέση με κομήτες (περίπου 4.000).

Εξάλλου, το 1986, όταν ο γνωστός κομήτης Χάλεϊ είχε πλησιάσει στη Γη, οιεπιστήμονες είχαν την ευκαιρία να αναλύσουν σταγονίδια από το νερό του και είχανβρει ότι η αναλογία δευτερίου - υδρογόνου σε αυτόν ήταν διπλάσια (δηλαδή αρκετάδιαφορετική) από το νερό της Γης. Ανάλογες ήσαν οι κατοπινές μετρήσεις από δύοα κόμη κομήτες που πλησίασαν τη Γη, τον Χιακουτάκε (1996) και τον Χάλε - Μποπ(1997), αδυνατίζοντας περαιτέρω την θεωρία των κομητών ως «δωρητών» του νερούτης Γης. Όμως το 2010, η ανάλυση του νερού του κομήτη Χάρτλεϊ-2, που έγινε μετη βοήθεια του διαστημικού τηλεσκοπίου «Χέρσελ», έδειξε ότι η χημική σύνθεση τουνερού του πλησιάζει πολύ περισσότερο το γήινο.

Μετά από όλο αυτό το... μπλέξιμο, αρκετοί επιστήμονες προτιμούν νααποκλείσουν τελείως την εξ ουρανού προέλευση του νερού μας, είτε από αστεροειδείςείτε από κομήτες, και να εστιάσουν σε άλλες εξηγήσεις καθαρά γήινες. Όμως ητελική ετυμηγορία της επιστήμης εκκρεμεί…