Το σύννεφο της στάχτης που "εκτοξεύτηκε" από το ισλανδικό ηφαίστειο 'Ειγιαφιουλ τον Απρίλιο του 2010 αντιπροσώπευε πραγματικά κίνδυνο για τα αεροσκάφη και το μεγαλύτερο κλείσιμο του εναέριου χώρου που επιβλήθηκε μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ήταν η σωστή απόφαση, δήλωσε σήμερα μια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης.

"Οι υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας εργάζονταν πραγματικά στα τυφλά. Δεν γνώριζαν, αλλά ευτυχώς έλαβαν τη σωστή απόφαση", δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο η καθηγήτρια Σούζαν Στριπ, διευθύντρια μιας ομάδας μελέτης των κινδύνων που δημιουργούσαν οι στάχτες του Έιγιαφιουλ.

Τα αεροπλάνα έχουν τη συνήθεια να διασχίζουν σύννεφα σκόνης, αλλά στην περίπτωση του Έιγιαφιουλ "τα σωματίδια τέφρας ήταν αιχμηρά (...) είναι σαν να καθαρίζεις με αμμοβολή το αεροπλάνο", εξήγησε.

Επιπλέον αυτά τα σωματίδια "θα μπορούσαν να λιώσουν, στις συνήθεις θερμοκρασίες των κινητήρων των αεροσκαφών, και έτσι να προκαλέσουν τη διακοπή λειτουργίας τους", πρόσθεσε.

Η μελέτη, που διεξήχθη σε συνεργασία με μια ομάδα από το Πανεπιστήμιο της Ισλανδίας με επικεφαλής τον καθηγητή Σίγκι Γκίσλασον δόθηκε στη δημοσιότητα από το αμερικανικό περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

"Οι φόβοι για τις αεροπορικές μεταφορές ήταν βάσιμοι", συμπεραίνουν οι ερευνητές που προτείνουν ένα πρωτόκολλο που θα καθορίσει γρήγορα το επίπεδο της απειλής που θα αντιπροσωπεύει ένα νέο σύννεφο στάχτης.

"Σε 24 ώρες θα μπορέσουμε να δώσουμε (στις αρχές) τις πληροφορίες που χρειάζονται για να εκτιμήσουν καλύτερα τη διασπορά των σωματιδίων και να καθορίσουν εάν η τέφρα θα απειλήσει την ακεραιότητα του αεροπλάνου ή απλά θα το φέρει σε δύσκολη θέση", διαβεβαίωσε η κα Στριπ.

Στις 14 Απριλίου 2010, το Έιγιαφιουλ εξερράγη στέλνοντας στην ατμόσφαιρα ένα τεράστιο νέφος τέφρας που έφθασε έως τα 9.000 μέτρα.

Οι άνεμοι έσπρωξαν το σύννεφο προς τα νοτιοανατολικά, μολύνοντας σταδιακά μεγάλο μέρος των ουρανών της Ευρώπης και προκαλώντας το κλείσιμο ενός τεράστιου εναέριου χώρου.

Μετά τη Νορβηγία, που επλήγη πρώτη, περισσότερες από δέκα χώρες ακύρωσαν όλες τους τις πτήσεις: για περίπου ένα μήνα, το Έιγιαφιουλ δημιούργησε χάος στον ευρωπαϊκό ουρανό, προκαλώντας την ακύρωση περισσότερων από 100.000 πτήσεων και πλήττοντας περισσότερους από 10 εκατομμύρια επιβάτες.

Φωνές τότε υψώθηκαν, για να θέσουν και πάλι υπό αμφισβήτηση τη σκοπιμότητα ενός τέτοιου κλεισίματος του εναέριου χώρου, θέτοντας υπό αμφιβολία τις ζημιές που θα μπορούσαν να προκαλέσουν τα σωματίδια τέφρας σε ένα αεροπλάνο και τους κινητήρες του.