Με απενεργοποιημένο σύστημα ελέγχου το αεροσκάφος της AirAsia

Με απενεργοποιημένο σύστημα ελέγχου το αεροσκάφος της AirAsia
Photo: Reuters

Οι πιλότοι της πτήσης της AirAsia flight, η οποία τον περασμένο μήνα συνετρίβη στη Θάλασσα της Ιάβας, είχαν αποσυνδέσει ένα σημαντικό ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πτήσης στην προσπάθειά τους να αντιμετωπίσουν την έκτακτη κατάσταση, αναφέρει σημερινό ρεπορτάζ, το οποίο επικαλείται η βρετανική Γκάρντιαν. 

Και οι 162 επιβαίνοντες της πτήσης 8501, η οποία συνετρίβη στις 28 Δεκεμβρίου, σκοτώθηκαν. Το αεροπλάνο κατέπεσε ενώ κατευθυνόταν από την Σουραμπάγια της Ινδονησίας στη Σιγκαπούρη εν μέσω κακοκαιρίας. 

Χθες Πέμπτη, ινδονήσιοι εμπειρογνώμονες ανακοίνωσαν ότι ο λιγότερο έμπειρος συγκυβερνήτης, ο Γάλλος Ρεμί Εμανουέλ Πλεσέλ, κυβερνούσε το αεροπλάνο όταν σήμανε η προειδοποίηση ότι ξαφνικά σταμάτησε να λειτουργεί ο κινητήρας του, ενώ ο πιλότος τον επόπτευε κι είχε την ευθύνη της επικοινωνίας με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας. 

Το Airbus A320-200 πήρε ύψος πολύ ξαφνικά για να αποφύγει την κακοκαιρία που επικρατούσε στην περιοχή με αποτέλεσμα να υποστεί απώλεια στήριξης και να ξεκινήσει την πτώση του. 

Το ρεπορτάζ του Bloomberg, το οποίο επικαλείται δύο ανώνυμες πηγές "που γνωρίζουν τα της έρευνας", αναφέρει ότι οι πιλότοι είχαν απενεργοποιήσει ένα σύστημα προστασίας της πτήσης αφού επιχείρησαν να αντιμετωπίσουν μία σειρά από προειδοποιητικά σήματα που είχε εκπέμψει. 

Τα ηλεκτρονικά συστήματα που λειτουργούν ως εφεδρικά το ένα στο άλλο ελέγχουν το πηδάλιο του αεροσκάφους αποτρέποντας τις απότομες στροφές του και την πτήση με πολύ χαμηλή ταχύτητα. Αν απενεργοποιηθεί ή εμφανιστεί κάποια βλάβη, σταματάει η λειτουργία τους. 

Ωστόσο, δεν είναι σαφές γιατί το πλήρωμα τα απενεργοποίησε και γιατί το αεροσκάφος πήρε απότομο ύψος καθώς οι πιλότοι θα έπρεπε παρ΄όλα αυτά να μπορούν να πετάξουν το αεροκάφος χειροκίνητα. 

Οι εμπειρογνώμονες δεν σχολίασαν δημοσίως αν το σύστημα αυτό είχε απενεργοποιηθεί κατά την χθεσινή ενημέρωση των δημοσιογράφων. Αρκέστηκαν να πουν ότι η τελική τους έκθεση θα είναι έτοιμη το νωρίτερο σε έξι με επτά μήνες.
Τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους που έχουν βρεθεί αποκαλύπτουν ότι πετούσε σταθερά στα 32.000 πόδια όταν πήρε απότομα αριστερή στροφή και το πλήρωμα επικοινώνησε με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ζητώντας άδεια να ανέβει στα 38.000 πόδια. 

Οι ελεγκτές στην Τζακάρτα τούς είπαν να περιμένουν.
Η εφημερίδα Wall Street Journal έγραψε ότι σύμφωνα με ανώνυμες πηγές, το πηδάλιο χειριζόταν ο συγκυβερνήτης όταν πήρε απότομα ύψος. 

Από την άλλη το Ρόιτερς μετέδωσε ότι οι αρχές εκτιμούν ότι ο 53χρονος κυβερνήτης Ιριγιάντο, ένας βετεράνος της Πολεμικής Αεροπορίας της Ινδονησίας με περίπου 20.000 ώρες πτήσεις στο ενεργητικό του, είχε πάρει τον έλεγχο του αεροσκάφους από τον λιγότερο έμπειρο συγκυβερνήτη όταν ξεκίνησε την απότομη άνοδό του.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο