Οι μύθοι, οι αλήθειες και οι συμβολισμοί της διώρυγας του Σουέζ

Οι μύθοι, οι αλήθειες και οι συμβολισμοί της διώρυγας του Σουέζ

Την περασμένη Πέμπτη με μία φαντασμαγορική τελετή, παρουσία και του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, εγκαινιάστηκε από τον πρόεδρο της Αιγύπτου Αμπτέλ Φατάχ αλ Σίσι η προέκταση της διώρυγας του Σουέζ.

Το καθεστώς επένδυσε πολλούς πόρους αλλά και πολιτικό κεφάλαιο στο συγκεκριμένο πρότζεκτ, ενώ προσέδωσε χαρακτήρα εθνικής εορτής στην ημέρα των εγκαινίων, κηρύσσοντας την 6η Αυγούστου αργία.

Συμβολισμοί

Το εν λόγω έργο εμπεριέχει ιδιαίτερους συμβολισμούς για τον Αμπντέλ Φαταχ αλ Σίσι που τους τελευταίους μήνες προσπαθεί να καλλιεργήσει για τον εαυτό του το προφίλ του συνεχιστή της κληρονομίας που άφησε ο  Γκαμάλ Αμπντέλ Νάσερ, ο οποίος για πολλούς εμφανίζεται ο αναμορφωτής της Αιγύπτου.

Για την ακρίβεια παραπέμπει ευθέως στον ιστορικό ηγέτη της χώρας, ο οποίος ήταν... λάτρης των φαραωνικών έργων υποδομής καθώς τα έβλεπε ως ένα μέσο για την καλυτέρευση των συνθηκών ζωής των Αιγυπτίων. Κατά τα 14 χρόνια της προεδρίας του προώθησε αρκετά τέτοια σχέδια με χαρακτηριστικότερο εξ' αυτών, το γιγαντιαίο φράγμα Ασβάν στο Νείλο.

Ίσως όμως ο δυνατότερος συμβολισμός είναι η μετατροπή του καναλιού από σύμβολο του ιμπεριαλισμού, στο έμβλημα της αδέσμευτης Αιγύπτου. Το 1956 ο Νάσερ προχώρησε στην εθνικοποίηση της διώρυγας η οποία μέχρι τότε βρισκόταν υπό βρετανικό έλεγχο, προκαλώντας μάλιστα τη στρατιωτική εμπλοκή της Αγγλίας και της Γαλλίας αλλά και την παράλληλη εισβολή του Ισραήλ και την κατάληψη της χερσονήσου του Σινά.

Μύθοι και αλήθειες

Πολλά και διάφορα έχουν γραφτεί για τα οικονομικά οφέλη και τις αλλαγές που θα φέρει στο παγκόσμιο επίπεδο η «νέα» διώρυγα του Σουέζ, εκ των οποίων τα περισσότερα διακινούνται από το καθεστώς του αλ Σίσι. Πού βρίσκεται όμως η πραγματικότητα και που ο μύθος; Σε αυτά τα ερωτήματα προσπαθεί να απαντήσει η ανεξάρτητη εφημερίδα της Αιγύπτου Mada Masr.

Όπως ανακοίνωσαν οι αρχές της Αιγύπτου προστέθηκε στη διώρυγα μία δεύτερη λωρίδα κυκλοφορίας και αυτό πράγματι ισχύει, αν και δεν είναι απολύτως σωστό. Από τα 193 χιλιόμετρα που έχει μήκος, τα 80,5 ήταν ήδη διπλής κυκλοφορίας. Με την αναβάθμιση που ολοκληρώθηκε την περασμένη Πέμπτη, αυτός ο αριθμός αυξάνεται στα 115,5 χιλιόμετρα.

Ταυτόχρονα, πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η νέα διώρυγα είναι επίτευγμα ανάλογου βεληνεκούς με τα εγκαίνια της αρχικής. Ή όπως το έθεσε η αρμόδια αρχή για τη διαχείριση των εγκαταστάσεων, πρόκειται για επίτευγμα ανάλογο του «της μετάβασης ενός έθνους από το σκοτάδι στο φως».

Κάτι τέτοιο βέβαια φαντάζει εξόχως υπερβολικό. Πράγματι, το πρότζεκτ και η ολοκλήρωσή του σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα (ένας χρόνος) είναι επίτευγμα άξιο αναφοράς. Ωστόσο οι συγκρίσεις με τις αλλαγές που έφερε η αρχική διώρυγα στο παγκόσμιο εμπόριο είναι άτοπες. Και αυτό γιατί η απόσταση μεταξύ Ασίας και Ευρώπης συντομεύτηκε κατά 8.9000 χιλιόμετρα (43% της απόστασης). Τα νέα έργα ωστόσο δεν πρόκειται να μειώσουν τις αποστάσεις παρά μόνο τις ώρες αναμονής διέλευσης των πλοίων, από 8 ως 11 ώρες σε 3.

Αξίζει να αναφερθεί σε αυτό το σημείο πως δεν είναι η πρώτη φορά που γίνονται έργα επέκτασης των εγκαταστάσεων. Τρεις μικρές παρακάμψεις κατασκευάστηκαν το 1955 δημιουργώντας 27,7 χιλιόμετρα διπλής διέλευσης, ενώ παρόμοια έργα έγιναν και το 1980 προσθέτοντας ακόμη 53,8 χιλιόμετρα.

Ένα ακόμα όφελος που θα φέρει η αναβάθμισης της διώρυγας, σύμφωνα με τις αιγυπτιακές αρχές είναι  τα αυξημένα έσοδα από τις διελεύσεις των πλοίων. Η αρχή διαχείρισης αναφέρει πως τα έσοδα μέχρι το 2023 θα αγγίξουν τα 13,5 δισ. δολάρια το χρόνο ποσό υπερδιπλάσιο από τα 5,5 δισ. που καταγράφηκαν το 2014.

Οι εν λόγο αριθμοί ωστόσο είναι υπερβολικά αισιόδοξοι και δεν βασίζονται σε καμία μελέτη. «Οι υπολογισμοί της κυβέρνησης βασίζονται σε αισιόδοξες εκτιμήσεις για το παγκόσμιο εμπόριο» ανέφερε χαρακτηριστικά σε έκθεσή της τη Δευτέρα η εταιρεία μελετών Capital Economics.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το παγκόσμιο εμπόριο θα πρέπει να αυξάνεται 9% ετησίως ώστε να έχουν βάση οι εκτιμήσεις της αιγυπτιακής κυβέρνησης. Ενδεικτικά, αυτή τη στιγμή ο παγκόσμιος ρυθμός μεγέθυνσης είναι περίπου στο 3%.

Από την άλλη ωστόσο, μεγάλη δόση αλήθειας έχει το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης των έργων ήρθε από τους πολίτες της Αιγύπτου καθώς συγκεντρώθηκαν περίπου 8,1 δισ. δολάρια ή το 88% των πόρων που απαιτήθηκαν από εισφορές.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο