current views are: 3

11 Οκτωβρίου 2015
Δημοσίευση15:49

Η «τσαλακωμένη» εικόνα των γερμανικών κολοσσών…

Αλλεπάλληλα χτυπήματα δέχεται η φήμη της γερμανικής αξιοπιστίας, πειθαρχίας και διαφάνειας εξαιτίας των σκανδάλων αλλά και των αστοχιών εταιρειών-κολοσσών, στην εποχή της κυριαρχίας της ισχυρότερης οικονομίας στην Ευρώπη.

Δημοσίευση 15:49’
αρθρο-newpost

Αλλεπάλληλα χτυπήματα δέχεται η φήμη της γερμανικής αξιοπιστίας, πειθαρχίας και διαφάνειας εξαιτίας των σκανδάλων αλλά και των αστοχιών εταιρειών-κολοσσών, στην εποχή της κυριαρχίας της ισχυρότερης οικονομίας στην Ευρώπη.

Αλλεπάλληλα χτυπήματα δέχεται η φήμη της γερμανικής αξιοπιστίας, πειθαρχίας και διαφάνειας εξαιτίας των σκανδάλων, αλλά και των αστοχιών εταιρειών-κολοσσών, στην εποχή της κυριαρχίας της ισχυρότερης οικονομίας στην Ευρώπη.

«Ώρα για την γερμανική βιομηχανία να εγκαταλείψει την αλαζονεία της» ανέφερε ένα ιδιαίτερα επικριτικό άρθρο γνώμης στο Spiegel, που τόνιζε ότι «τα τελευταία χρόνια, χωρίς να έχει γίνει ιδιαίτερα αντιληπτό από το ευρύ κοινό, έχει χάσει ήδη πολλή από τη λάμψη της και λίγες από τις μεγάλες εταιρείες παίζουν σε υψηλό επίπεδο».

Η υπόθεση της Volkswagen με τα 11 εκατομμύρια οχήματα, εξοπλισμένα με το λογισμικό εξαπάτησης των ελέγχων εκπομπής ρύπων, που ανακαλύφθηκε στις ΗΠΑ χτύπησε πολύ δυνατά το πρεστίζ της οικονομικής «ναυαρχίδας» της Γερμανίας, της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Μάρτιν Σουλτς εκτίμησε εκτίμησε σε συνέντευξή του σε γερμανικές τοπικές εφημερίδες ότι το σκάνδαλο θα πλήξει τη γερμανική οικονομία, με τη γερμανίδα καγκελάριο, Άνγκελα Μέρκελ να έχει αντίθετη άποψη. «Πιστεύω ότι η φήμη της γερμανικής οικονομίας και η εμπιστοσύνη στην γερμανική οικονομία δεν κλονίστηκε σε αυτόν τον βαθμό που να μην θεωρούμαστε πλέον ένας καλός επιχειρηματικός τόπος» τόνισε χαρακτηριστικά σε δηλώσεις της στον γερμανικό σταθμό Deutschlandfunk.

Το 2013 είχε προκληθεί σάλος στη Γερμανία από «δωρεά» 690.000 ευρώ της BMW κόμμα της Μέρκελ (CDU) λίγες εβδομάδες μετά τις εκλογές και λίγες ημέρες πριν το Βερολίνο μπλοκάρει απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την οποία περιορίζεται η εκπομπή καυσαερίων των αυτοκινήτων από το 2020.

Στην αλυσίδα των θεμιτών και αθέμιτων μέσων που χρησιμοποιούν οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες προστίθενται και BMW και Mercedes με την υπόθεση που έχει αποκαλύψει το newpost. H υποτιμολόγηση των αυτοκινήτων με την πρακτική του Transfer Pricing εξασφάλιζε γι’ αυτές τεράστια οφέλη σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου και κατ’ επέκταση του Έλληνα φορολογούμενου.

Φυσικά ένα ξεχωριστό κεφάλαιο αποτελούν τα «μαύρα» ταμεία της Siemens στην Ελλάδα, που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα της Μεταπολίτευσης στην Ελλάδα. Η υπόθεση αποκαλύφθηκε στη Γερμανία ότι η εταιρεία δαπάνησε 1,3 δισ. ευρώ σε δωροδοκίες για να εξασφαλίζει συμβόλαια σε διάφορες χώρες το διάστημα 1999-2006. Τα υπόλοιπα είναι γνωστά.

Στο «κόκκινο» εταιρείες-κολοσσοί

Eκτός των σκανδάλων υπάρχουν όμως και οι κακοί χειρισμοί. Η μεγαλύτερη τράπεζα της Γερμανίας, η Deutsche Bank βρίσκεται σε κατάσταση «συναγερμού».  O νέος επικεφαλής της, Τζον Κράιαν, άρχισε το ξεκαθάρισμα, καταγράφοντας ζημιές-ρεκόρ, ύψους 6 δισ. ευρώ για το τρίτο τρίμηνο, ενώ ετοιμάζεται να καταργήσει περίπου 23.000 θέσεις εργασίας ή το ένα τέταρτο του προσωπικού της. 

Φυσικά, για να φτάσει στο σημείο αυτό προηγήθηκε μία σειρά σκανδάλων, που προκάλεσαν δυσβάσταχτα πρόστιμα με αρκετά δισ. ευρώ να βγαίνουν από τα ταμεία της DB.

Η αεροπορική Lufthansa, παλεύει να αντισταθεί στον ανταγωνισμό των εταιρειών χαμηλού κόστους, ενώ η συντριβή του αεροσκάφους της θυγατρικής Germanwings όπως και οι συνεχείς απεργίες του προσωπικού της -για ασφαλιστικά ζητήματα- έχει κλονίσει την αξιοπιστία της.

Σε πολύ χειρότερη μοίρα οι ενεργειακοί «γίγαντες» E.on και RWE που μάχονται για την επιβίωσή τους. Αρνήθηκαν να δεχτούν την ολοένα και λιγότερη στήριξη προς την πυρηνική ενέργεια και να στραφούν προς τις ανανεώσιμες πηγές. Όταν η καγκελάριος αποφάσισε να κάνει τη σχετική στροφή στην ενεργειακή πολιτική της το αδιέξοδο ήρθε.

Όλα τα παραπάνω, μοιραία, φέρνουν στο μυαλό και στα χείλη όσων έχουν επικριθεί από τη γερμανική πολιτική ηγεσία, από ΜΜΕ και από το ίδιο το γερμανικό κεφάλαιο μία διάθεση τουλάχιστον αιχμηρής απάντησης.

«Κοίτα, και ο καλύτερος μαθητής “κλέβει”. Γρήγορα έρχεται στο μυαλό μας πόσο συχνά στην ΕΕ -ιδιαίτερα στο απόγειο της οικονομικής κρίσης- εκπρόσωποι της γερμανικής πολιτικής και βιομηχανίας τόνιζαν τη σημασία της τήρησης των κανόνων» έγραψε μία εφημερίδα του ευρωπαϊκού Νότου, η ιταλική Corriere Della Sera, σχολιάζοντας δηκτικά το σκάνδαλο της Volkswagen…


σχετικα αρθρα