Πώς οι μοναρχίες του Κόλπου μετέτρεψαν το Κόσοβο σε «φωλιά» τζιχαντιστών

Πώς οι μοναρχίες του Κόλπου μετέτρεψαν το Κόσοβο σε «φωλιά» τζιχαντιστών
Δεκαέξι ολόκληρα χρόνια μετά την απόσχιση της επαρχίας του Κοσόβου από τη Σερβία, η ανεξάρτητη πλέον χώρα – παρότι δεν έχει αναγνωριστεί από όλα τα μέλη του ΟΗΕ- μετατρέπεται σιγά – σιγά σε έναν παράδεισο του ριζοσπαστικού Ισλάμ στην καρδιά των Βαλκανίων. Αυτό φυσικά με τη βοήθεια των μοναρχιών του Κόλπου, με προεξέχουσα βεβαίως τη Σαουδική Αραβία, η οποία παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με τον προϋπολογισμό της, δεν διστάζει να δώσει οικονομική βοήθεια στους ακραίους ιμάμιδες που σκορπούν το μίσος στον πληθυσμό.
 
Χώρα με μουσουλμανική πλειοψηφία στον πληθυσμό της, το Κόσοβο κρατάει ένα αρνητικό ρεκόρ ανάμεσα στις χώρες της ευρωπαϊκής Ηπείρου: Έχει τον μεγαλύτερο κατά κεφαλήν αριθμό ατόμων που εντάσσονται στις τάξεις των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους. Για του λόγους του αληθές, σε πληθυσμό 1,8 εκατομμυρίων, σύμφωνα με στοιχεία της αστυνομίας 314 Κοσοβάροι πήγαν στο εξωτερικό για να πολεμήσουν στο πλευρό των ακραίων τζιχαντιστών.
 
Όπως έγραψαν σε πρόσφατο δημοσίευμά τους οι New York Times, οι τοπικές αρχές και οι μετριοπαθείς ιμάμιδες ρίχνουν την ευθύνη για τη ριζοσπαστικοποίηση των νέων στους εξτρεμιστές κληρικούς οι οποίοι χρηματοδοτούνται από τα πετροδόλαρα της Σαουδικής Αραβίας, του Κατάρ, του Κουβέιτ και άλλων αραβικών κρατών. Βεβαίως όλα αυτά γίνονται κυρίως υπογείως, μέσω ενός σκιώδους δικτύου δωρεών από ιδιώτες, ύποπτων «φιλανθρωπικών» ιδρυμάτων, προγραμμάτων θρησκευτικών υποτροφιών τα οποία ως σκοπό έχουν τη διάδοση του δόγματος του Ουαχαμπισμού, μίας ριζοσπαστικής εκδοχής του σουνιτικού Ισλάμ που ευδοκιμεί στις μοναρχίες του Κόλπου – κυρίως στη Σαουδική Αραβία- και που ελάχιστα απέχει από τα κηρύγματα μίσους  και τις ειδεχθείς πρακτικές των τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους.
 
«Το πρώτο πράγμα που κάνουν οι Ουαχαμπιστές είναι να απομακρύνουν τους πιστούς από το ποίμνιό μας – που αντιλαμβάνεται το Ισλάμ με τον παραδοσιακό τρόπο που διδάσκουμε στο Κόσοβο εδώ και πολλές γενιές και να προσπαθήσουν να το στρέψουν μακριά από αυτή την αντίληψη», λέει στους NYT ο Ιντρίζ Μπιλάλι, ιμάμης στο κεντρικό τζαμί του Ποντούχεβο.  «Και όταν γίνει αυτό, αρχίζουν να τους βομβαρδίζουν με ριζοσπαστικές αντιλήψεις και ιδέες», αναφέρει και προσθέτει, χτυπώντας ένα καμπανάκι κινδύνου για τις επιδιώξεις των ακραίων ισλαμιστών:
Η βασική επιδίωξή τους είναι να προκαλέσουν σύγκρουση μεταξύ των πιστών. Αυτό προκαλεί διχασμό στην αρχή, μετά μίσος και μετά μπορεί να συμβεί αυτό που έγινε στις Αραβικές χώρες όπου ο πόλεμος άρχισε από αυτές τις αντικρουόμενες ιδέες.
 
Τα διδάγματα του Ουαχαμπισμού προκρίνουν την ανωτερότητα της Σαρίας, του ισλαμικού νόμου δηλαδή, την ιδέα της βίαιης τζιχάντ, δηλαδή του πολέμου για την εξάπλωση του ισλαμισμού σε όλο τον κόσμο, και την αντίληψη της εξόντωσης των υπόλοιπων μουσουλμάνων που δεν ακολουθούν αυτό το δόγμα οι οποίοι θεωρούνται αιρετικοί. Οι κοσοβάροι στην πλειοψηφία τους είναι αλβανοί μουσουλμάνοι που ακολουθούν το μετριοπαθές δόγμα του Χαναφισμού, το οποίο διαδόθηκε κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.
 
Τα σαουδαραβικά ιδρύματα έχουν έντονη παρουσία στο Κόσοβο μετά το τέλος των βαλκανικών πολέμων προσφέροντας χρήματα για να χτιστούν τζαμιά, ενώ πατώντας στη φτώχεια και την ανέχεια που δημιούργησαν οι αιματηρές διενέξεις βοηθούν τα φτωχότερα στρώματα του πληθυσμού, τα οποία σε αντάλλαγμα ακολουθούν αυστηρότερους θρησκευτικούς κανόνες στην καθημερινή τους ζωή. «Έρχονται στο όνομα της βοήθειας» αναφέρει ο Ενβέρ Ρετσέπι μετριοπαθής ιμάμης, ο οποίος όμως αναφέρει πως «στο παρασκήνιο έχουν διαφορετικούς σκοπούς και εδώ είναι που αρχίζει ο διαχωρισμός της Ισλαμικής θρησκείας».
 
Μάλιστα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, πολλοί μετριοπαθείς κληρικοί που αποφάσισαν να αντιταχθούν στα διδάγματα του Ουαχαμπισμού αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα στις σχέσεις τους με τους πιστούς, έχοντας υποστεί ξυλοδαρμούς αλλά και εισβολές στα τζαμιά τους.

Πώς άρχισε ο προβληματισμός

Το πρόβλημα με την ριζοσπαστικοποίηση των ισλαμιστών στο Κόσοβο άρχισε το 2014, όταν δύο πολίτες της χώρας συμμετείχαν σε επιθέσεις αυτοκτονίας στο Ιράκ και την Τουρκία. Έκτοτε οι αρχές της χώρας προχώρησαν σε εκτεταμένη έρευνα, συλλαμβάνοντας ακραίους κληρικούς και εργαζόμενους σε φιλανθρωπικά ιδρύματα για διάδοση μίσους. Συνολικά τότε συνελήφθησαν 67 άτομα, ενώ 19 μουσουλμανικές οργανώσεις έκλεισαν από την αστυνομία.
 
Οι ερευνητές αναφέρουν πως σαουδάραβες επενδυτές έχουν δώσει εκατομμύρια δολάρια για την διάδοση του δόγματος του Ουαχαμπισμού στα Βαλκάνια. Η Al Waqf al Islami μία εκ των οργανώσεων που έκλεισε το 2014, έδωσε 10 εκατομμύρια ευρώ από το 2000 έως το 2012. Εξ αυτών, σύμφωνα με τους NYT περισσότερα από 1 εκατομμύριο ευρώ πήγαν στην κατασκευή τζαμιών, 1,5 εκατομμύρια απλώς εξαφανίστηκαν και τα ίχνη τους δεν μπόρεσε να τα εντοπίσει η αστυνομία. Μόλις το 7% του προϋπολογισμού του ιδρύματος πήγε σε ορφανοτροφεία, η βοήθεια των οποίων ήταν ο διακηρυγμένος της στόχος.  
 
Η κεντρική τράπεζα της χώρας εκτιμά πως κάθε χρόνιο εισρέουν από τη Σαουδική Αραβία περί τις 100.000 ευρώ, ενώ αντίστοιχες ροές εντοπίζονται από χώρες όπως το Κουβέιτ, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
 
Βεβαίως η ριζοσπαστικοποίηση του πληθυσμού δεν έχει έρθει ως κεραυνός εν αιθρία. Το 2004 ο τότε πρωθυπουργός προσπάθησε να θέσει εκτός νόμου τις εξτρεμιστικές οργανώσεις, αλλά ο εν λόγω νόμος σκόνταψε στην αντίθεση των Ευρωπαίων αξιωματούχων οι οποίοι ανέφεραν πως αυτός θα παραβίαζε τις θρησκευτικές ελευθερίες.
 
Τώρα, 12 χρόνια μετά, και 16 χρόνια μετά την παρέμβαση του ΝΑΤΟ ώστε η επαρχία να αποσχιστεί από τη Σερβία, τα προβλήματα φαίνεται να γιγαντώνονται και πλέον δεν αφορούν μόνο τη χώρα. Με τη διάδοση του ριζοσπαστικού Ισλάμ να απειλεί όλη την Ήπειρο στον απόηχο των τρομοκρατικών επιθέσεων σε Παρίσι και Βρυξέλλες, το εν λόγω ζήτημα γίνεται πανευρωπαϊκό…

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο