Gotthard Base: Στα άδυτα της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής σήραγγας του κόσμου (Βίντεο και φωτό)

Gotthard Base: Στα άδυτα της μεγαλύτερης σιδηροδρομικής σήραγγας του κόσμου (Βίντεο και φωτό)

Εγκαινιάστηκε την Τετάρτη στην Ελβετία με κάθε επισημότητα η μεγαλύτερη και βαθύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο. Ο λόγος για τη σήραγγα Gotthard Base, το όνομα της οποίας δείχνει το μέγεθος του επιτεύγματος. Διανοίχτηκε 2.300 μέτρα κάτω από τις ελβετικές Άλπεις και μετρά 57 χιλιόμετρα, ξεπερνώντας, κάθε προηγούμενο έργο ανάλογης φιλοδοξίας. 

Δεκαεπτά χρόνια μετά, η «κατασκευή του αιώνα», όπως χαρακτηρίζεται στην Ελβετία, εγκαινιάστηκε υπό το βλέμμα υψηλών προσκεκλημένων, όπως η Γερμανίδα καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ, ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάντ και ο Ιταλός πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι

Οι τρεις ηγέτες μάλιστα είχαν την τύχη να απολαύσουν και την πρώτη βόλτα στη σήραγγα, μαζί με τον Ελβετό πρόεδρο Γιόχαν Σνάιντερ-Άμαν. Το ταξίδι τους με την αμαξοστοιχία «Gottardo 2016» διήρκεσε περίπου μισή ώρα. 

Πανηγυρικά εγκαίνια

Όπως ήταν φυσικό, οι Ελβετοί γιόρτασαν με πανηγυρισμούς τα εγκαίνια του κολοσσιαίου αυτού κατασκευαστικού επιτεύγματος.

Πάνω από 600 χορευτές, ακροβάτες και ηθοποιοί συμμετείχαν σε ένα ιδιαίτερο δρώμενο στη βόρεια  πύλη του τούνελ στο Ερστφελντ. 

Ντυμένοι με πορτοκαλί κοστούμια ανθρακωρύχων και κράνη οι καλλιτέχνες χόρεψαν πάνω σε ένα κινούμενο βαγόνι αλλά και πάνω και γύρω από τα μηχανήματα που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή αυτού του πραγματικά μοναδικού έργου. 

Ακροβάτες κρεμάστηκαν από αλυσίδες και σχοινιά, κατέβηκαν από την οροφή του τούνελ, άλλοι σκαρφάλωσαν στους τοίχους του, μια μπάντα έπαιζε στρατιωτικά εμβατήρια, ενώ δεν έλειπαν και οι χορωδίες. 

Όλα αυτά ενώ έξω πυροτεχνήματα γέμιζαν χρώματα τον ουρανό και αεροπλάνα πετούσαν σε ιδιαίτερους σχηματισμούς. 

Τα εγκαίνια τελέστηκαν από εκπροσώπους και των τριών μεγάλων θρησκειών -ραβίνο, ιμάμη και ιερέα.

Το έργο του αιώνα

Το μήκους 57 χιλιομέτρων τούνελ συνδέει τη βόρεια και τη νότια Ευρώπη με τρένα μεγάλης ταχύτητας κάτω από τις Άλπεις, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση του έργου έγινε εντός του χρονοδιαγράμματος που είχε τεθεί.

Η διάνοιξη της σήραγγας άρχισε το 1996, ύστερα από το «πράσινο φως» που έδωσαν οι ελβετοί πολίτες με δημοψήφισμα και κόστισε 12,2 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα (10,9 δισ. ευρώ), ενώ για την κατασκευή της χρειάστηκε να εργαστούν 2.400 άνθρωποι κάθε ειδικότητας.

Δίνει τη δυνατότητα ημερήσιας κυκλοφορίας 260 εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, με ωριαία ταχύτητα 100 χλμ., και 65 επιβατηγών τρένων, με ταχύτητα μέχρι και 200 χλμ./ώρα. Η μεταφορά εμπορευμάτων έχει προγραμματιστεί να ξεκινήσει τον Δεκέμβριο του 2016.

Στρατηγικός στόχος για την κατασκευή της σήραγγας αποτελεί η αύξηση της χρήσης του σιδηροδρόμου και η αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών στη μεταφορά προϊόντων στον άξονα Ρήνου-Αλπεων που ξεκινά από το Ρότερνταμ και καταλήγει στη Γένοβα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ελβετικής εταιρείας σιδηροδρόμων, ο καθημερινός αριθμός επιβατών θα φτάσει τους 15.000 μέχρι το 2020, έναντι 9.000 σήμερα, ενώ θα μειωθεί ο χρόνος του ταξιδιού ανάμεσα στη Ζυρίχη και το Λουγκάνο στις 2 ώρες, έναντι 2 ωρών και 41 λεπτών σήμερα.

Η χρήση της σήραγγας θα διευκολύνει τη μεταφορά των προϊόντων, δίνοντας τη δυνατότητα αύξησης του όγκου των μεταφερομένων προϊόντων στον άξονα Ρότερνταμ-Γένοβας κατά 20% μέχρι το 2020.

Παράλληλα, αξίζει να αναφερθεί πως όταν θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία, τον Δεκέμβριο, η σήραγγα θα μειώσει το ταξίδι από τη Ζυρίχη στο Μιλάνο, με τρένο, στις 2 ώρες και 40 λεπτά, σχεδόν μία ώρα λιγότερη από ότι σήμερα. 

Όλοι αναρωτιούνται πώς ήταν δυνατόν μετά από 17 χρόνια, όπως είχε αρχικά προγραμματιστεί, να ολοκληρωθεί ένα γιγαντιαίο έργο μέσα από τον ορεινό όγκο των ελβετικών Άλπεων χωρίς να εκτιναχθεί το κόστος. Μια αξιοθαύμαστη επίδοση, δηλώνει στη DW, ο Μπεντ Φλάιβμπγεργκ, καθηγητής της έδρας διαχείρισης μεγάλων έργων στο Said Business School του Πανεπιστήμιου της Οξφόρδης. «Η αναμενόμενη μη τήρηση του χρονοδιαγράμματος σε αντίστοιχα έργα φτάνει το 23%, αλλά στο συγκεκριμένο είναι λιγότερη, πρόκειται για επίτευγμα».

Το ίδιο ισχύει και για το κόστος. Αρχικά είχαν προβλεφθεί 10,9 δις ευρώ. Αλλά παρά το ό,τι η απόσταση των τούνελ και η διάρκεια του έργου ήταν μεγαλύτερη από τα αρχικά σχέδια, η απόκλιση δεν ξεπέρασε το 34%, κάτι που είναι ο μέσος όρος σε έργα ανάλογου διαμετρήματος. Ο Φλάιβμπγεργκ έχει γνώση των λεγομένων του. Διαθέτει μια τράπεζα δεδομένων με πάνω από 6.000 μεγάλα σχέδια, ύψους πολλών δισεκατομμυρίων σε 100 χώρες του κόσμου και γνωρίζει ότι σε ποσοστό 90%, τόσο το χρονοδιάγραμμα όσο και ο προϋπολογισμός κόστους δεν τηρούνται.

«Υποτιμάς το κόστος για να φαίνεται φτηνότερο, υποτιμάς το χρόνο για να φαίνεται ότι θα τελειώσει ταχύτερα, υπερτιμάς τα έσοδα και το όφελος για να φαίνεται το έργο πιο κερδοφόρο», πρόσθεσε.

Ωστόσο, η σήραγγα του Gotthard Base δεν να κρατήσει το ρεκόρ της μακρύτερης σήραγγγας για πολύ, καθώς η Κίνα έχει ακόμη πιο φιλόδοξα σχέδια: τη διάνοιξη σήραγγας μήκους 123 χιλιομέτρων κάτω από τη Θάλασσα του Μποχάι.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

Ενημερωθείτε πρώτοι για τα τελευταία νέα, αποκλειστικά ρεπορταζ και ειδήσεις απο όλο τον κόσμο