current views are: 5

11 Σεπτεμβρίου 2016
Δημοσίευση16:39

Δέκα πράγματα που ίσως έχεις ξεχάσει για τις επιθέσεις στις ΗΠΑ

Μαύρη επέτειος σήμερα για τις ΗΠΑ από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, το χειρότερο τρομοκρατικό χτύπημα όλων των εποχών, που σκόρπισε τον θάνατο σε περισσότερους από 3.000 ανθρώπους, ισοπέδωσε το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου 

Δημοσίευση 16:39’

Μαύρη επέτειος σήμερα για τις ΗΠΑ από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, το χειρότερο τρομοκρατικό χτύπημα όλων των εποχών, που σκόρπισε τον θάνατο σε περισσότερους από 3.000 ανθρώπους, ισοπέδωσε το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου 

Μαύρη επέτειος σήμερα για τις ΗΠΑ από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, το χειρότερο τρομοκρατικό χτύπημα όλων των εποχών, που σκόρπισε τον θάνατο σε περισσότερους από 3.000 ανθρώπους, ισοπέδωσε το παγκόσμιο κέντρο εμπορίου και άλλαξε τον κόσμο καθώς έκτοτε στο όνομα του πολέμου που κήρυξαν κατά της τρομοκρατίας οι ΗΠΑ  περιορίστηκε σε μεγάλο βαθμό η ελευθερία του κόσμου και χιλιάδες ζωές χάθηκαν στους πολέμους που ξεκίνησαν.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 15 ετών σήμερα από εκείνη τη μαύρη ημέρα με τις συντονισμένες επιθέσεις στους δίδυμους πύργους, στο Πεντάγωνο ενώ ακόμη ένα επιβατικό αεροπλάνο συνετρίβη σε μια περιοχή της πολιτείας Πενσιλβάνια, στο Σάνκσβιλ, κάποιες λεπτομέρειες που ίσως έχουμε ξεχάσει έρχονται ξανά στη μνήμη.

Δεν γνωρίζουμε πώς οι αεροπειρατές μπήκαν στα κόκπιτ των αεροπλάνων

Η έκθεση της επιτροπής που συστάθηκε για να διερευνήσει τις επιθέσεις και δημοσιεύτηκε το 2004 αναφέρει ότι κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά πώς οι αεροπειρατές κατάφεραν να μπουν στις καμπίνες τεσσάρων εμπορικών αεροσκαφών τα οποία κατέλαβαν. Μια αεροσυνοδός της American Airlines (πτήση 11) «εικάζει ότι είχαν μπλοκάρει την είσοδό τους», σύμφωνα με την έκθεση.

«Ίσως οι τρομοκράτες να μαχαίρωσαν τις αεροσυνοδούς προκειμένου να πάρουν το κλειδί για το κόκπιτ, να αναγκάσουν μια απ’ αυτές να τους ανοίξει την πόρτα ή να κάνουν τον πιλότο ή τον συγκυβερνήτη να βγει έξω απ’ αυτό», αναφέρει ακόμη.

Μόλις οι αεροπειρατές κατέλαβαν τον έλεγχο της πτήσης American Airlines 11 οδήγησαν το αεροσκάφος προς το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη και το έριξαν στον βόρειο πύργο στις 8:46 π.μ. (τοπική ώρα). Και οι 81 επιβάτες της πτήσης, συμπεριλαμβανομένων των πέντε αεροπειρατών και των εννέα μελών του πληρώματος σκοτώθηκαν, μαζί με άγνωστο αριθμό ανθρώπων στο κτήριο.

Οι επιβάτες και το πλήρωμα των αεροπλάνων έδωσαν κρίσιμες πληροφορίες

Οι άνθρωποι που επέβαιναν στα τέσσερα μοιραία αεροπλάνα κάλεσαν από τα κινητά τους τηλέφωνα συγγενείς και φίλους ή χρησιμοποίησαν την ασύρματη επικοινωνία των αεροσκαφών προκειμένου να ειδοποιήσουν για τις αεροπειρατείες. Ενημέρωσαν τις Αρχές και τους έδωσαν τη δυνατότητα να καταλάβουν γιατί δεν μπορούσαν να εντοπίσουν τα αεροπλάνα αφού απενεργοποιήθηκαν τα συστήματα πλοήγησης.

Το αεροσκάφος της πτήσης American 77, το οποίο απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Dulles  της Ουάσιγκτον, έπεσε θύμα αεροπειρατείας κοντά στην Ιντιανάπολη και έπειτα κατευθύνθηκε προς την Ουάσιγκτον με προορισμό το Πεντάγωνο. Η επιβάτης Barbara Olson κάλεσε τον σύζυγό της και του είπε ότι «η πτήση είχε πέσει θύμα αεροπειρατείας και πως οι αεροπειρατές κρατούσαν μαχαίρια και κοπίδια κιβωτίων». Η πτήση 77 της American Airlines συνετρίβη στο Πεντάγωνο στις 9:37 π.μ. (τοπική ώρα) παρασέρνοντας στο θάνατο και τους 64 επιβαίνοντες, μεταξύ των οποίων και οι πέντε αεροπειρατές. Οι πληροφορίες που συλλέχθηκαν από τις κλήσεις των αεροσυνοδών και των επιβατών βοήθησαν στην έρευνα και στο να συνδέσουν τα κομμάτια του παζλ για το πώς έγιναν οι αεροπειρατείες.

Το ελαφρύ φορτίο των πτήσεων έκανε ευκολότερους τους ελιγμούς στους αεροπειρατές

Η πτήση 11 της American Airlines, από τη Βοστώνη προς το Λος Άντζελες, είχε 81 επιβάτες ενώ μπορούσε να μεταφέρει 158, σύμφωνα με την έκθεση της 11/9 και τα στοιχεία του αεροσκάφους. Η πτήση 175 της United Airlines, που επίσης έφυγε από τη Βοστώνη με προορισμό το Λος Άντζελες, είχε 56 επιβάτες ενώ το αεροσκάφος είχε δυνατότητα 168 επιβατών. Αυτό ήταν ένας «παράγοντας φορτίου» καθώς σύμφωνα με ομοσπονδιακή έρευνα ήταν ελαφρύτερα κατά 33% αναλογικά με το μέσο φορτίο μιας τέτοιας πτήσης.

Ανάλογο ήταν το βάρος και των άλλων δύο αεροσκαφών. Η πτήση 77 της American Airlines, από Λος Άντζελες προς Νέα Υόρκη, ενώ είχε χωρητικότητα 176 ατόμων μετέφερε 58 άτομα σύμφωνα με την έκθεση της 11/9 και άλλες εκθέσεις.

Επίσης η πτήση 93 της United Airlines από το αεροδρόμιο Newark προς Σαν Φρανσίσκο είχε μόνο 37 επιβάτες για συντελεστή φορτίου 20%, που ήταν πολύ πιο χαμηλά από το κανονικό 52%.

Ο ένας λιγότερος αεροπειρατής έκανε ευκολότερο στους επιβάτες της πτήσης 93 της United Airlines να μπουν στο κόκπιτ

Αυτή είναι η μοναδική εκ των τεσσάρων πτήσεων που έπεσαν θύματα αεροπειρατείας που δεν χτύπησε τον στόχο της, το Καπιτώλιο. Σε κάποιο βαθμό αποδίδεται στο γεγονός ότι είχε μόνο τέσσερις αεροπειρατές αντί πέντε που επέβαιναν στα άλλα τρία αεροσκάφη. «Στον άνθρωπο που πιθανότατα σκόπευε να ολοκληρώσει την ομάδα σε αυτή την πτήση,τον Mohamed al Kahtani, είχε απαγορευθεί η είσοδος από ένα επιθεωρητή μετανάστευσης που τον θεώρησε ύποπτο στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Ορλάντο τον Αύγουστο», αναφέρει η έκθεση της 11/9. Ενώ οι επιβάτες χρειάζονταν μόνο λίγα δευτερόλεπτα για να  μπουν στο κόκπιτ ο αεροπειρατής που είχε τον έλεγχο συνέτριψε το αεροσκάφος σε ένα άδειο χωράφι στο Σάνκσβιλ, μόλις 20 λεπτά με το αεροπλάνο από την Ουάσιγκτον.

Το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου είχε μπει και νωρίτερα στο στόχαστρο

Το Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου στη Νέα Υόρκη ήταν συμβολικός στόχος για τους τρομοκράτες και πριν την 11/9. Λίγο μετά το μεσημέρι της 26ης Φεβρουαρίου 1993 μια βόμβα εξερράγη σε βαν παρκαρισμένο στο υπόγειο γκαράζ του κτηρίου σκοτώνοντας έξι ανθρώπους και τραυματίζοντας περισσότερους από 1.000. «Η βομβιστική επίθεση σηματοδότησε μια νέα τρομοκρατική πρόκληση, μιας που η οργή και η κακία δεν είχε όριο», σημειώνει η έκθεση της 11/9. «Ο Ramzi Yousef, ο σουνίτης εξτρεμιστής που οργάνωσε την επίθεση είπε αργότερα ότι ήλπιζε να σκοτώσει 250.000 ανθρώπους».

Ο αντιπρόεδρος Τσένι είχε διατάξει την κατάρριψη του αεροσκάφους της United 93

Προτού οι επιβάτες οδηγήσουν σε συντριβή την πτήση 93 της United Airlines ο τότε αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Ντικ Τσένι, έδωσε έγκριση να καταρριφθεί το αεροσκάφος προτού προλάβει να πλησιάσει την Ουάσιγκτον, αναφέρεται στην έκθεση της 11/9.

«Ο αντιπρόεδρος εξουσιοδότησε μαχητικό αεροσκάφος να μπλοκάρει το αεροσκάφος» σημειώνει η έκθεση. Ωστόσο, προσθέτει, τα μαχητικά που εκείνη την ώρα βρίσκονταν στον αέρα πιθανότατα δεν θα είχαν βρει και προσεγγίσει εγκαίρως το αεροσκάφος της United 93. «Στρατιωτικοί αξιωματούχοι επέμεναν ότι εάν οι επιβάτες δεν είχαν προκαλέσει τη συντριβή ο στρατός θα είχε εμποδίσει το αεροπλάνο από το να πλησιάσει την Ουάσιγκτον» αναφέρει ακόμη η έκθεση και σημειώνει ότι «αυτό το συμπέρασμα είναι βασισμένο σε μια εκδοχή των γεγονότων που γνωρίζουμε ότι είναι λανθασμένη».

Παλιότερα σχέδια επίσης είχαν στόχο εμπορικά αεροπλάνα

Ο Ramzi Yousef, ο οποίος σχεδίασε τη βομβιστική επίθεση του 1993 στο Παγκόσμιο Κέντρο Εμπορίου, είχε σχεδιάσει επίσης μια μαζική επίθεση σε 12 αμερικανικά αεροσκάφη πάνω από τον Ειρηνικό το 1995, αναφέρει η έκθεση της 11/9. Ο Yousef συνεργάστηκε με τον θείο του, Khalid Sheikh Mohammed, για να ενοχρηστρώσει την επίθεση, σύμφωνα με την έκθεση. Ο Mohammed έγινε αργότερα ένας από τους εγκεφάλους της 11/9 και ο Yousef  συνελήφθη στο Ισλαμαμπάντ, στις 7 Φεβρουαρίου 1995, αφότου τον κατέδωσε ένας συνεργός του, σύμφωνα με την έκθεση. Το σχέδιο Μανίλα, όπως το είχαν ονομάσει, δεν έγινε ποτέ πράξη.

Οι ΗΠΑ είχαν προσπαθήσει να σκοτώσουν τον Οσάμα μπιν Λάντεν πολλές φορές πριν την 11/9

Όπως αναφέρει η έκθεση για τις επιθέσεις η CIA και άλλες μυστικές υπηρεσίες είχαν καταστρώσει σχέδιο να συλλάβουν τον μπιν Λάντεν στις αρχές του 1998. Αυτό καθυστέρησε και στη συνέχεια αναβίωσε αλλά εμποδίστηκε από ανησυχίες στρατιωτικών αξιωματούχων στο να βασιστούν σε ηγέτες αφγανικών φυλών. Ο τότε σύμβουλος εθνικής ασφάλειας Sandy Berger ανησυχούσε για το τι θα μπορούσε αν αιχμαλωτιζόταν ο μπιν Λάντεν και το κατά πόσον οι αποδείξεις εναντίον του θα μπορούσαν να τον οδηγήσουν σε ποινική καταδίκη ενώπιον αμερικανικού  δικαστηρίου. Μετά τον βομβαρδισμό των αμερικανικών πρεσβειών στην Κένυα και την Τανζανία στις 8 Οκτωβρίου 1998, ο πρόεδρος Μπιλ Κλίντον εξουσιοδότησε επιδρομές με πυραύλους εναντίον των προπυργίων του μπιν Λάντεν στο Αφγανιστάν. Ο μπιν Λάντεν έζησε και σκοτώθηκε αργότερα από ομάδα του Ναυτικού τον Μάιο του 2011.

Η CIA είχε προειδοποιήσει τον Κλίντον για τις αεροπειρατείες το 1998

Στην ημερήσια ενημέρωση του τότε προέδρου από τη CIA, στις 4 Δεκεμβρίου 1998 η υπηρεσία είχε πει στον Κλίντον ότι «ο μπιν Λάντεν ετοιμάζει αεροπειρατεία σε αεροσκάφος των ΗΠΑ και άλλες επιθέσεις». Το σχέδιο, σύμφωνα με την υπηρεσία, ήταν να κάνουν αεροπειρατεία προκειμένου να κερδίσουν την απελευθέρωση του Yousef και άλλων τρομοκρατών, αναφέρει η έκθεση της 11/9.

Αλλά η CIA δεν είχε πολύ ισχυρές ενδείξεις και πληροφορίες και οι αεροπειρατείες δεν έγιναν. Κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου του 1998 αμερικανοί αξιωματούχοι εντόπισαν τον μπιν Λάντεν και προσπάθησαν να οργανώσουν ένα σχέδιο και να του επιτεθούν με πυραύλους.

Η Σαουδική Αραβία είχε πολλαπλούς δεσμούς με τους αεροπειρατές

Όταν δημοσιεύτηκε η έκθεση της 11/9 το 2004 28 σελίδες παρέμειναν απόρρητες όπως και το αντικείμενο της έντονης εικοτολογίας για το περιεχόμενο τους. Αυτές οι σελίδες, οι οποίες δημοσιεύτηκαν τον Ιούλιο, έδειξαν πολλαπλές διασυνδέσεις με συνεργάτες του πρίγκιπα Μπαντάρ της Σαουδικής Αραβίας, πρώην πρέσβη στις ΗΠΑ επί μακρόν. Σύμφωνα με τα έγγραφα υπήρξαν αρκετές μεταφορές χρημάτων από τη βασιλική οικογένεια της Σ. Αραβίας προς Σαουδάραβες που ζούσαν στις ΗΠΑ και σε δύο εκ των αεροπειρατών στο Σαν Ντιέγκο. Τα έγγραφα αυτά επίσης υποδεικνύουν ουσιαστική υποστήριξη σε τζαμιά στην Καλιφόρνια με υψηλό βαθμό ριζοσπαστικοποίησης. Οι σελίδες αυτές δεν δημοσιεύτηκαν γιατί οι λεπτομέρειες που περιείχαν δεν είχαν επιβεβαιωθεί ή δεν έδειχναν να σχετίζονται με τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου. Δεκαπέντε από τους συνολικά 19 αεροπειρατές πάντως ήταν από τη Σαουδική Αραβία.

Πηγή: USATODAY

Μετάφραση – επιμέλεια: Γεωργία Σάκκουλα


σχετικα αρθρα