Πριν από δέκα χρόνια, όταν η Δανία εντάχθηκε στη ζώνη ελευθέρων μετακινήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Δανικό Λαϊκό Κόμμα αγόρασε ένα παροπλισμένο μεθοριακό φυλάκιο και υποσχέθηκε ότι μια μέρα θα το έθετε ξανά σε χρήση.
Τότε, οι περισσότεροι Δανοί θεώρησαν εκείνη την κίνηση προπαγανδιστική και την απέδωσαν στην ανωριμότητα ενός νεοσύστατου κόμματος.

Τον περασμένο μήνα, όμως, το κόμμα αυτό πανηγύρισε για τη δικαίωσή του και προσφέρθηκε να δωρίσει αυτό το φυλάκιο στην κυβέρνηση. Είχε προηγηθεί η συμφωνία του πρωθυπουργού Λαρς Λόκε Ράσμουσεν να αποκαταστήσει τους μεθοριακούς ελέγχους με αντάλλαγμα την υποστήριξη ενός σκληρού δημοσιονομικού προγράμματος.

Η συμφωνία αυτή προκάλεσε αίσθηση στις Βρυξέλλες, καθώς η Δανία έγινε η πρώτη χώρα που αμφισβητεί σοβαρά την ελεύθερη κυκλοφορία αγαθών και υπηρεσιών στο εσωτερικό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Το δανικό κοινοβούλιο πρέπει να επικυρώσει τη συμφωνία και η ΕΕ έχει προειδοποιήσει ότι η απόφαση αυτή είναι πιθανότατα ασύμβατη με τις υποχρεώσεις της Δανίας με βάση την ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία.

Οι ειδικοί όμως εκτιμούν ότι η πρωτοβουλία της Δανίας, όπου η υποστήριξη της ακροδεξιάς αυξάνεται συνεχώς την τελευταία δεκαετία, θα βρει μιμητές και σε άλλες χώρες.

Μικρά, εθνικιστικά κόμματα σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, που τάσσονται εναντίον των μεταναστών και εναντίον της ευρωπαϊκής ιδέας, επιβάλλουν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο διάφορες αλλαγές στην πολιτική σκηνή.

Με βάση τη συμφωνία για τα σύνορα, η Δανία θα εγκαταστήσει ή θα επαναλάβει τη λειτουργία μεθοριακών σταθμών, θα αυξήσει κατά 100 τους αξιωματούχους στα σύνορα και θα καθιερώσει ειδικές λωρίδες όπου θα μπορούν να σταματούν τα αυτοκίνητα για έλεγχο.

Σύμφωνα με κυβερνητικούς αξιωματούχους, όλες αυτές οι κινήσεις δεν παραβιάζουν τη Συνθήκη του Σένγκεν. Ο υπουργός φορολογίας Πέτερ Κρίστενσεν, μάλιστα, υποστήριξε κάποια στιγμή ότι ανάλογες αποφάσεις έχουν λάβει άλλες έξι χώρες-μέλη της ΕΕ, αλλά στη συνέχεια αναγκάστηκε να ανακαλέσει τον ισχυρισμό του.
TAGS