current views are: 1

15 Μαΐου 2019
Δημοσίευση09:40

Αυτές είναι οι τουρκικές διεκδικήσεις στις θαλάσσιες ζώνες Καστελόριζου και Κύπρου (χάρτες)

Δείτε το μανιφέστο των διεκδικήσεων που παρουσίασαν σε Έλληνες, Ισραηλινούς και Αιγύπτιους διπλωμάτες οι Τούρκοι.

Δημοσίευση 09:40’
αρθρο-newpost

Δείτε το μανιφέστο των διεκδικήσεων που παρουσίασαν σε Έλληνες, Ισραηλινούς και Αιγύπτιους διπλωμάτες οι Τούρκοι.

Η Άγκυρα, μέσω του κορυφαίου διπλωμάτη της στο υπουργείο Εξωτερικών, Τσαγάται Ερτζιγές παρουσίασε σε ξένους διπλωμάτες, την περασμένη Παρασκευή, το μανιφέστο των διεκδικήσεων της στην Ανατολική Μεσόγειο, αμφισβητώντας το status quo του Δίκαιου της Θάλασσας.

Τα ντοκουμέντα από την παρουσίαση του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών στους ξένους διπλωμάτες αποκάλυψε ο δημοσιογράφος Νίκος Μελέτης στο liberal.gr.

Η Τουρκία, στην προσπάθειά της να αντιμετωπίσει τις έντονες αντιδράσεις του διεθνούς παράγοντα για την παράνομη γεωτρητική δραστηριότητα στην κυπριακή υφαλοκρηπίδα με το γεωτρύπανο Fatih, προβάλλει ένα φάκελο-μανιφέστο, το οποίο επιχειρεί να νομιμοποιήσει τις αξιώσεις της.  

Οι Τούρκοι βάζουν προηγούμενα άλλων χωρών, φέρνοντας μάλιστα 16 παραδείγματα από την διεθνή σκηνή σε σχέση με το τι έχει συμβεί σε αντίστοιχες περιπτώσεις νησιών, οι περιπτώσεις των οποίων διευθετήθηκαν μέσω διεθνούς δικαστηρίου ή διμερούς συμφωνίας μεταξύ των εμπλεκόμενων χωρών.

Η Άγκυρα αναφέρει πως τα νησιά μπορεί να έχουν θαλάσσιες ζώνες τριών κατηγοριών: Είτε πλήρεις, είτε μερικώς, είτε καθόλου.

Σε έναν από τους χάρτες δε, σημειώνονται με κόκκινο οι περιοχές της φερόμενης τουρκικής υφαλοκρηπίδας των εργασιών γεώτρησης.

Καταλήγοντας, το ενημερωτικό του τουρκικού φακέλου αναφέρει:

«Θα συνεχίσουμε με αποφασιστικότητα τις δραστηριότητες έρευνας και γεώτρησης στην υφαλοκρηπίδα μας στους τομείς όπου η κυβέρνησή μας χορήγησε τις άδειες του Τουρκικού Πετρελαίου το 2009 και το 2012.
Ομοίως, εκτός εάν οι Ελληνοκύπριοι συμπεριλάβουν τους Τουρκοκύπριους ως ισότιμους εταίροι του νησιού, στους μηχανισμούς λήψης αποφάσεων σχετικά με τους πόρους υδρογονανθράκων ή σταματήσουν τις μονομερείς τους δραστηριότητες υδρογονανθράκων, θα συνεχίσουμε να προστατεύουμε τα δικαιώματα της υφαλοκρηπίδας των Τουρκοκυπρίων».

Όπως σημειώνει ο δημοσιογράφος, η επικοινωνιακή «επιχείρηση» της Τουρκίας θυμίζει περισσότερο πάντως προετοιμασία για «διαπραγμάτευση», με τους όρους όμως και τις προϋποθέσεις που ντε φάκτο επιχειρεί να επιβάλει σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, είτε με την πολιτική των κανονιοφόρων είτε με την πολιτική των «πειρατικών» γεωτρήσεων.

Βασικά επιχειρήματα της τουρκικής επιχειρηματολογίας:

– Η περιοχή της γεώτρησης δεν έχει καμία σχέση με τις «λεγόμενες άδειες» των Ελληνοκυπρίων ή τις άδειες που έδωσαν οι Τουρκοκύπριοι στην τουρκική κρατική εταιρεία πετρελαίου ΤΡΑΟ, γιατί η εν λόγω περιοχή βρίσκεται εντός της τουρκικής υφαλοκρηπίδας όπως κατοχυρώθηκε στον ΟΗΕ και μέσω της παραχώρησης αδειών στην ΤΡΑΟ το 2009 και 2012.

– Δεν υπάρχει αυτοματισμός στον ισχυρισμό ότι τα νησιά έχουν πλήρεις περιοχές θαλάσσιας δικαιοδοσίας, κάτι που δεν συμβαίνει βάσει του διεθνούς δικαίου. Τα νησιά έχουν περιορισμένη επίπτωση στην οριοθέτηση θαλασσίων συνόρων εάν η θέση τους στρεβλώνει την Δίκαιη οριοθέτηση.

– Δηλώνει ότι η Τουρκία έχει καταστήσει σαφή την θέση της από το 2004 και την έχει καταθέσει στον ΟΗΕ.

– Δεν αναγνωρίζει  την μονομερή και παράνομη διεκδίκηση των Ελληνοκυπρίων σε ΑΟΖ γιατί, όπως υποστηρίζει, το νησί της Κύπρου δεν μπορεί να αποκτήσει πλήρη ΑΟΖ βασισμένη σε απλουστευτική μέθοδο ισότιμης οριοθέτησης στα Δυτικά του νησιού καθώς διαστρεβλώνεται η δίκαιη οριοθέτηση βάσει του διεθνούς δικαίου.

– Γίνεται επίκληση  «πρακτικής των κρατών» και της «νομολογίας» (σ.σ. αποφεύγεται συστηματικά η επίκληση των κανόνων και προβλέψεων του Δίκαιου της Θάλασσας, καθώς η Τουρκία δεν είναι συμβαλλόμενο μέρος) όπου σε αρκετές περιπτώσεις τα νησιά δεν έχουν καμιά επήρεια και συνεπώς είναι εγκλωβισμένα (σ.σ. εννοεί περιορισμένα στην αιγιαλίτιδα ζώνη).

– Διατυπώνεται για πρώτη φορά με σαφήνεια ο ισχυρισμός ότι η τελική οριοθέτηση στην Μεσόγειο μπορεί να γίνει μόνο όταν υπάρχει Συμφωνία από τις παράκτιες χώρες στη βάση του Διεθνούς Δικαίου στην αρχή της  δίκαιης λύσης. Σε ό,τι αφορά στην Κύπρο αυτό δεν είναι δυνατόν πριν την πολιτική λύση (του κυπριακού).

– Απαιτεί από τρίτα μέρη (τη διεθνή κοινότητα) να αποφύγουν να πάρουν το μέρος ενός εκ των δυο πλευρών  και να λειτουργούν ως «δικαστήριο που αποφασίζει επί των θαλασσίων συνόρων» (σ.σ. αντίστοιχη μομφή είχε απευθύνει η Άγκυρα και εναντίον της Ουάσιγκτον)

– Οι μονομερείς δραστηριότητες στην Ανατολική Μεσόγειο υπονομεύουν την ασφάλεια και τη σταθερότητά στην περιοχή

– Οι μονομερείς δραστηριότητες των Ελληνοκυπρίων  παραβιάζουν όχι μόνο τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των Τουρκοκυπρίων αλλά επίσης τα νόμιμα δικαιώματα της Τουρκίας στην υφαλοκρηπίδα της περιοχής.

– Η Τουρκική πλευρά αναφέρεται στις προτάσεις των Τουρκοκυπρίων για εκμετάλλευση από κοινού της κυπριακής ΑΟΖ και απορρίπτει τις προτάσεις της Λευκωσίας για Ταμείο διαχείρισης των εσόδων προς όφελος και των δυο κοινοτήτων.

– Η Τουρκία δηλώνει ότι θα συνδέσει τις έρευνες και γεωτρήσεις τόσο στη δική της υφαλοκρηπίδα στις περιοχές που παραχωρήθηκαν άδειες στην ΤΡΑΟ το 2009 και 2012 και συγχρόνως επισημαίνει ότι θα προστατεύσει τα δικαιώματα των Τουρκοκυπρίων στην υφαλοκρηπίδα.


σχετικα αρθρα